انجام روزانه ۴۰۰ میلیون تراکنش‌ بانکی/ پرداخت‌های شاپرکی رو به افزایش است

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: هر ایرانی روزانه به‌طور متوسط ۵ تراکنش بانکی انجام می‌دهد و در روز تقریبا ۴۰۰ میلیون تراکنش بانکی انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، مهران محرمیان اظهار کرد: هر ایرانی روزانه به‌طور متوسط ۵ تراکنش بانکی انجام می‌دهد و در روز تقریباً ۴۰۰ میلیون تراکنش بانکی داریم. مبالغ خرد و کلان با ابزارهای مختلف و خدماتی که ارائه می‌شود بین حساب‌ها جابه‌جا می‌شود. در سال، حدود ۵۰ هزار همت در سامانه‌های بین بانکی جابه‌جا می‌شود و اگر سامانه‌های درون بانکی را نیز اضافه کنیم، این عدد افزایش پیدا می‌کند. از این مقدار، ۱۲ تا ۱۳ هزار همت به شبکه شتاب مربوط می‌شود و عمده آنکه حدود ۱۶ هزار همت است در شبکه ساتنا جابه‌جا می‌شود.

وی افزود: این تراکنش‌ها هم ازنظر تعداد و هم ازنظر مبلغی در حال افزایش است. مطالبی تحت عنوان کاهش تراکنش‌ها در شاپرک مطرح می‌شود که اگر به آمار و ارقام نگاهی بیندازیم، به‌لحاظ مبلغی، ۶ماهه اول ۱۴۰۰، حدود ۳ هزار و ۱۰۰ همت تراکنش داشتیم و در ۶ ماهه اول ۱۴۰۱، همین مبلغ به ۴ هزار همت رسیده است. طبیعتاً میزان تراکنش در سال‌های مختلف تفاوت دارد، اما همین عدد حدود ۲۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. ازنظر تعداد نیز از ۳۹ میلیارد تراکنش در ۶ ماهه اول ۱۴۰۰، به ۴۵ میلیارد تراکنش در ۶ ماهه اول ۱۴۰۱ رسیده‌ایم.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه این حرکت از دهه هفتاد آغاز شده است، تصریح کرد: مشتریان به‌تدریج از مشتری شعبه بودن به مشتری بانک تبدیل شدند و فضای الکترونیک در بانک‌ها به‌وجود آمد. در دهه هشتاد شمسی به سمت اتصال بانک‌ها با یکدیگر رفتیم که این مسئله با شبکه شتاب آغاز شد و پس از آن ساتنا و پایا اضافه شدند. در دهه ۹۰، تقریباً منظومه ارتباطات بانکی کشور شکل گرفت. دهه ۹۰ هجری شمسی با تکمیل سامانه‌ها ارتباطات فیزیکی به مرور زمان کم شد و پول از جیب‌ها حذف شد و ابزارهای پرداخت اینترنتی و پوزها گسترش پیدا کردند. در دهه ۹۰ یا همان دهه تجارت الکترونیکی به بلوغ خوبی در این زمینه رسیدیم که بنده نام آن را دهه تراکنش می‌گذارم.

وی ادامه داد: دهه ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ که در حال حاضر در آن قرار داریم، دهه نظارت است. به نحو مناسبی در حال حرکت به سمت الکترونیکی شدن تراکنش‌ها هستیم. در بسیاری از حوزه‌ها، حضور فیزیکی بسیار کاهش یافته است. در حوزه خدمات بانکی، حدود ۹۵ درصد خدمات به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌شد و با برداشته شدن موانع در یک سال گذشته این عدد به ۹۸ درصد رسیده است.

توصیه‌هایی به فعالان فناوری‌های مالی

وی تاکید کرد: افرادی که در حوزه فینتک فعالیت می‌کنند باید محدودیت‌ها را نیز در نظر بگیرند. چند نکته وجود دارد که باید به کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند توصیه کنیم. فعالان فینتک باید از هر گونه خلق پول جلوگیری کنند و به سمت آن نروند. بسیاری از کارهایی که صورت می‌گیرد مبتنی بر خلق پول است. همان‌طور که می‌دانیم خلق پول موجب افزایش نقدینگی و تورم می‌شود. بنابراین هر فناوری‌ای که موجب خلق پول شود، به هیچ‌وجه پذیرفته نیست. فعالان این حوزه این مسئله را به‌عنوان یک خط قرمز در نظر بگیرند.

محرمیان با تاکید بر اینکه رد پول در فعالیت‌های فینتک نباید گم شود، گفت: این بحثی است که در مبارزه با پولشویی مطرح می‌شود. پول‌هایی که وارد آن کسب‌وکار و از آن خارج می‌شود، باید به‌راحتی ردگیری شود. عدم امکان ردگیری پول در بعضی فناوری‌های فینتک گاه مورد سوءاستفاده افراد برای پولشویی کلان قرار می‌گیرد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که در این‌باره مطرح می‌شود، سپرده‌گیری است. سپرده‌گیری بعضی فعالیت‌ها در فینتک وقفه‌ای چندساله را در فعالیت‌های آنان به‌وجود آورد. برخی افراد که در حوزه فینتک فعالیت می‌کردند شروع به سپرده‌گیری کردند و این سپرده‌گیری ریسک‌هایی را به‌وجود آورد که این ریسک‌ها خودشان را نشان دادند و باید مدیریت شود.

کد خبر 628107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.