لایحه توسعه حمل‌ونقل در کمیسیون عمران مجلس نهایی شد

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از نهایی شدن لایحه توسعه حمل‌ونقل در کمیسیون عمران مجلس خبر داد و گفت: بر اساس این لایحه، اگر راهداری حین خدمات‌رسانی در جاده آسیب دید یا فوت کرد، در حکم شهید خدمت قلمداد می‌شود.

به گزارش ایمنا، حسین پارسایی امروز _ سه‌شنبه بیست‌ونهم آذر _ در آیین تجلیل از راهداران و فعالان حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال‌های اخیر، برای حل مشکلات اساسی مانند بیمه تکمیلی رانندگان و فعالیت ایثارگران در بخش حمل‌ونقل راه‌حل ارائه و شرایط را تسهیل کرده است.

وی افزود: در چند ماه اخیر، عدم سوءپیشینه بنا به دلایل متقن از شرایط کارت هوشمند رانندگان حذف شد. علاوه بر این، بحث برگ سبز کامیون‌ها حل شده و برگ سبزی که پلیس صادر می‌کند به‌عنوان سند مالکیت شناخته شده است.

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عدم درک از واقعیت‌های موجود حمل‌ونقل از سوی سیستم قضایی را یکی از مشکلات این بخش عنوان کرد و ادامه داد: البته در استان اردبیل، دادستان محترم همکاری تنگاتنگی در بحث تسهیل‌گری حمل‌ونقل دارد و این نشان می‌دهد که دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم به همه دغدغه‌ها و مشکلات حمل‌ونقل و مشکلات بخش دولت واقف است.

پارسایی با بیان اینکه لایحه توسعه حمل‌ونقل در کمیسیون عمران نهایی شده و به‌زودی به صحن علنی می‌آید، تصریح کرد: در این لایحه، احکام جدیدی برای راهداران در نظر گرفته شده است؛ ازجمله اینکه اگر راهداری حین خدمات‌رسانی در جاده آسیب دید یا فوت کرد، در حکم شهید راه خدمت قلمداد خواهد شد.

او افزود: همچنین بحث تبدیل وضعیت و ساماندهی کارکنان قراردادی در مجلس مطرح است. ان‌شاءالله شرایط آنها هم مشابه دیگر کارکنان خواهد شد.

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به مشکلاتی که در پرونده تصادفات از جهت حقوق مردم رخ می‌دهد، یادآور شد: در تصادفاتی که اتفاق می‌افتد ممکن است جاده نقش داشته باشد؛ اما این نقص ناشی از کم‌کاری یا ترک فعل مدیران ما نیست، بلکه ناشی از کمبود اعتبار است.

وی گفت: قضات محترم و پلیس در صحنه‌هایی که حضور می‌یابند معمولا اغلب پرونده‌ها ۲۰ تا ۵۰ درصد عامل جاده را مقصر می‌دانند، بدون این ملاحظه که آیا اعتباری برای دولت وجود داشته یا نبوده و اینکه آیا این مدیر واقعا کم‌کاری کرده یا ناشی از عوامل دیگر بوده است.

پارسایی اضافه کرد: اگر در تصادفات ۱۰۰ درصد خودرو یا راننده محکوم شود، به‌طور کامل خسارت آن را از بیمه دریافت می‌کند، درحالی‌که اگر ۵۰ درصد جاده مقصر شناخته شود، علاوه بر اینکه ۵۰ درصد از بودجه عمومی تامین می‌شود، فرایند قضایی باید به‌طور کامل طی شود و گاه فردی که تصادف کرده دو سال برای دریافت حقوق خود درگیر فرایند قضایی می‌شود.

وی تجاوز به حریم راه‌ها را یکی از دیگر از مشکلات راهداری عنوان و تاکید کرد: در راه‌هایی مانند گردنه حیران که جذابیت‌های گردشگری دارد، شهرنشینان به سمت ویلاسازی در حاشیه شهرها و روستاها رفته‌اند و جاده‌ها مورد تعرض قرار می‌گیرد. سیستم قضایی حتما به این موضوع اهتمام داشته باشد تا حتی‌الامکان تجاوز به حریم راه‌ها کمتر شود.

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سرقت علائم را یکی دیگر از مشکلات راهداری عنوان کرد و با اشاره به افزایش این پدیده خاطرنشان کرد: البته به‌دنبال این هستیم تا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان از اقلامی استفاده کنیم که فایبرگلاس هستند، اما از سیستم قضایی تقاضا می‌کنیم کسانی که مسیرهای جاده‌ای را از انواع علائم راهنمایی و رانندگی تخلیه می‌کنند با آن‌ها برخورد شود تا امکانات عمومی سرقت نشود.

منبع: ایرنا

کد خبر 628101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.