حق مالکانه معادن برای راه‌های روستایی یزد پرداخت نشده است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد با اشاره به اینکه تردد خودروهای سنگین معادن خسارت زیادی به رویه راه‌های استان وارد می‌کند، گفت: هیچ مبلغی از دو درصد حق مالکانه معادن برای راه‌های روستایی یزد پرداخت نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد رستگاری بعدازظهر امروز _ سه‌شنبه بیست‌ونهم آذر _ در نشست خبری‌ای که به مناسبت روز راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد، اظهار کرد: وظایف راهداری در حوزه حفظ و حراست از حریم راه‌ها و جاده‌ها و نگهداری وضعیت مناسب برای شبکه راهی استان است.

رستگاری با اشاره به اینکه راه‌ها به نگهداری نیاز دارد، افزود: نقاط حادثه‌خیز استان شناسایی، و مطالعات انجام شده و در قالب پروژه‌های پیمانی جدید تعریف و اجرا می‌شود؛ اما تقریبا تمام پروژه‌های قبلی مربوط به نقاط حادثه‌خیز که تصویب و ابلاغ شده بود به مرحله اجرا و رفع رسیده است.

وی با اشاره به وظایف راهداری ادامه داد: صدور مجتمع خدمات رفاهی بین راهی که از عوامل مهم کاهش تصادفات جاده‌ای است تا سال گذشته بر عهده راهداری بوده، اما از امسال به وزارت میراث تحویل داده شده و راهداری به‌عنوان یکی از اعضای کمیته آن در جلسات صدور مجوز حضور دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد با بیان اینکه بیشتر تصادفات جاده‌ای به عامل انسانی مربوط است، تصریح کرد :۶۰ درصد تصادفات جاده‌ای بر اثر خواب‌آلودگی و حواس‌پرتی رانندگان اتفاق می‌افتد که نشان‌دهنده نقش رانندگان و عامل انسانی در تصادفات است.

وی اضافه کرد: اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند به کاهش تصادفات جاده‌ای کمک کند ملایم‌سازی شیب‌های شیروانی راه‌هاست که تا حد بسیار زیادی می‌تواند جلوی واژگونی و افزایش خسارت در تصادفات را بگیرد.

رستگاری ادامه داد: برای اربعین در سفرهای رفت معمولا هیچ مشکلی نداریم. چراکه حجم مسافر در ۲۰ روز جابه‌جا می‌شود، اما در مسیر برگشت، تمامی همین حجم مسافر در مدت ۵ روز به کشور و استان بازمی‌گردد.

وی گفت: برای این بعد سفر ۱۵۰ ظرفیت اتوبوس داریم، اما با توجه به تعداد بسیار زیاد مسافران، تنها راهی که وجود دارد این است که از ظرفیت ریلی از مرز شلمچه به قم و یزد خط ثابت در نظر گرفته شود و با بلیت‌فروشی برای سفر زائران برنامه داشته باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد، بار سفرهای برگشت برای استان به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند و میزان سردرگمی مسافران تا حد بسیار زیادی برطرف می‌شود.

وی تصریح کرد: البته امسال با توجه به اقدامات صورت‌گرفته و پیگیری‌های انجام‌شده، کمترین میزان نارضایتی را از سوی زائران اربعین شاهد بودیم و با توجه به دپوی مناسب اتوبوس برای برگشت، تقریبا معطلی برای مسافران اربعین نداشتیم.

رستگاری تاکید کرد: تنها در یک نصف روز به‌دلیل تغییر بدون هماهنگی برنامه برخی کاروان‌ها، مشکلاتی به‌وجود آمد که پس از چند ساعت، با فراهم کردن اتوبوس‌های جایگزین، مشکل را برطرف کردیم و مسافران به استان بازگشتند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد در ارتباط با بحث تعریض جاده مهریز گفت: جاده مهریز در حال حاضر بزرگراه است و اگر بخواهد تعریض شود، از حیطه بزرگراه به آزادراه ارتقا پیدا کرده و رفع می‌شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با نقاط حادثه‌خیز پایش‌های لازم انجام شده و پس از تایید مبنای نقاط حادثه‌خیز جدید قرار می‌گیرد و برای نقاط حادثه‌خیزی که در سال‌های گذشته ثبت و ابلاغ شده بود اقدامات لازم صورت گرفته و تقریبا تمام این نقاط رفع خطر شده‌اند.

رستگاری در ارتباط با پروژه‌های مصوب سفر ریاست جمهوری گفت: ایمیدرو برای راه‌های استان ۳۰۰ میلیارد تومان متعهد شد که در قالب یک اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی و یک اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد تصریح کرد: از این میزان، ۱۰۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت راه‌های سیل‌زده گذاشته شد و در حال پیگیری برای ابلاغ و انجام فرایند مناقصه اجرای آن هستیم.

وی با بیان اینکه هیچ مبلغی از دو درصد حق مالکانه معادن برای راه‌های روستایی یزد پرداخت نشده است، گفت: به‌طور جدی در حال پیگیری این موضوع هستیم و برای سفر ریاست جمهوری هم در نظر داریم که نسبت‌به پیگیری آن اقدام لازم را انجام دهیم.

کد خبر 628085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.