گردشگری سمنان؛ نیازها و ظرفیت‌ها

امروزه گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تولید درآمد در اقتصاد ملی، حالت پیچیده‌تری به خود گرفته است و با وجود پیشرفت‌های فراوان تکنولوژی و افزایش سطح رفاه اجتماعی، می‌توان به این نکته پی برد که شهروندان اشتیاق زیادی به هزینه و صرف درآمدهای اضافی خود از طریق سیاحت و سفر دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری شهری یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای سنجش میزان توسعه‌یافتگی شهرها در ابعاد مختلف است. رونق گردشگری در صورتی که در مسیر درستی قرار بگیرد، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پایدار شهری باشد.

امروزه صنعت گردشگری به یکی از مهمترین فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شده است و در دهه‌های اخیر شاهد افزایش رشد بازار جهانی گردشگری بوده‌ایم. توسعه صنعت گردشگری برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی همچون میزان بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک‌محصولی مواجه هستند از اهمیت فراوانی برخوردار است.

شهرهای امروزی به‌واسطه دارا بودن جاذبه‌ها و تأسیسات گردشگری فراوان، تعداد زیادی گردشگر را به سمت خود جذب می‌کنند. بنابراین بسترسازی، شناسایی جاذبه‌ها و منابع در مرحله نخست سپس ارزیابی و اولویت‌بندی، امری ضروری به نظر می‌رسد.‌

سمنان نیازمند یک مدیریت واحد گردشگری شهری است

حسین موسوی‌دلازیانی، رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان می‌گوید: برای حرکت در مسیر توسعه پایدار گردشگری و بالتبع آن رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در هر شهری از جمله سمنان، احتیاج به حضور سرمایه‌گذار و تعریف پروژه است و مدیریت شهری باید از هر فعالیتی در راستای گسترش این امر مهم حمایت کند.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه شهر سمنان در منطقه‌ای پرتردد قرار دارد و سالیانه مسافران و گردشگران بسیاری از مسیر این شهر عبور می‌کنند، لازم است تمام ادارات، سازمان‌ها، نهادهای اجرایی و مدیران آنها با تمام ظرفیت خود به میدان بیایند تا بهره‌مندی از این ظرفیت عظیم در راستای توسعه شهر و رونق اقتصاد گردشگری رقم بخورد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر سمنان، خاطرنشان می‌کند: امیدواریم تا در آینده نزدیک با همکاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران، شاهد به ثمر نشستن پروژه‌های گردشگری شهر نظیر پروژه آبگرم و پیاده‌راه فرهنگی امام خمینی (ره) باشیم.

وی نیاز به مدیریت یکپارچه گردشگری برای این شهر را ضروری می‌داند و تصریح می‌کند: امروزه توسعه گردشگری بدون مشارکت مدیریت هماهنگ شهری میسر نیست و در صنعت گردشگری، نقش شورا و شهرداری در ساماندهی گردشگران بسیار برجسته است. همچنین شورا و شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد تصمیم‌گیر و اجرایی نه تنها قادر به ارائه و هماهنگی در زمینه تسهیلات و نیز سازماندهی امکانات در زمینه توسعه گردشگری هستند، بلکه این جایگاه را دارند که حلقه اتصال بین شهروندان و گردشگری در راستای ارتقا و توسعه شهر شوند.

موسوی‌دلازیانی ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، گردشگری به عنوان یک مؤلفه مهم می‌تواند در راستای اشتغال‌زایی و بهبود مشکلات موجود مؤثر واقع شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری جدید همچون باغ‌راه‌ها و خانه گردشگری سلامت که توسط شهرداری سمنان ایجاد شده است، تصریح می‌کند: شهر سمنان نیازمند یک مدیریت واحد گردشگری شهری است تا بتواند با توجه به ظرفیت‌های لازم در این زمینه به رشد و بهره‌وری لازم برسد؛ البته همراهی دستگاه‌های همسو به‌ویژه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان خاطرنشان می‌کند: بسیاری از مشکلات حوزه گردشگری شهری، به دلیل نبود تعریف صحیح و شفاف از شرح وظایف نهادها و سازمان‌های متولی است، بنابراین تعریف یک واحد فرماندهی متمرکز برای توسعه گردشگری شهر سمنان ضروری است.

وی می‌افزاید: امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع برتر در حال توسعه است و استان سمنان و شهرهای همجوار سمنان، مهدیشهر، درجزین و سرخه دارای آثار و جاذبه‌های گردشگری در زمینه‌های مختلف تاریخی، مذهبی، سلامت و اکوتوریسم هستند که توجه چندانی به گسترش این صنعت نمی‌شود.

سمنان؛ نگین راه ابریشم

موسوی‌دلازیانی در خصوص پیوستن این شهر به اتحادیه شهرهای گردشگری جاده ابریشم اظهار می‌کند: در پی اقدام کشور چین مبنی بر تأسیس اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم و بر اساس یادداشت رسمی از سفارت جمهوری خلق چین در ایران با موضوع پیشنهاد تأسیس اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم، مقرر شد تا ایران یک شهر را برای عضویت در این تشکل بین‌المللی انتخاب و معرفی کند که در نهایت شهر سمنان برای عضویت در این اتحادیه انتخاب شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰ کشور دنیا به عضویت این اتحادیه درآمده‌اند و تعداد این کشورها در آینده به ۷۳ کشور افزایش می‌یابد، می‌افزاید: با توجه به قدمت ۲۶۰۰ ساله و ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی و اقتصادی مطابق با الگوی اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم، شهر سمنان توانست به جمع ۲۰ شهر خارجی و ۲۰ شهر چینی این اتحادیه بپیوندد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان در خصوص طرح جاده ابریشم می‌گوید: این جاده ۱۱۴ سال پیش از میلاد با هدف ایجاد مسیری مطمئن و تأثیرگذار برای تجارت و بازرگانی ساخته شد و سلسله راهی را از شرق و غرب و جنوب آسیا از یک طرف و شمال آفریقا و شرق اروپا را از طرفی دیگر به هم متصل می‌کرد.

وی با بیان اینکه جاده ابریشم نوین از چین آغاز و تا اسپانیا ادامه دارد و این جاده به‌صورت زمینی و دریایی از سوی سازمان ملل مورد حمایت است، تصریح می‌کند: ایران بعد از چین مهم‌ترین کشور این مسیر است و این طرح با نام یک کمربند-یک جاده به منظور سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری کمربند اقتصادی راه ابریشم و راه ابریشم دریایی می‌شود که از سه مسیر شمالی، مرکزی و جنوبی تشکیل شده است.

موسوی‌دلازیانی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه باعث توسعه روابط اقتصادی ایران و کشورهای دیگر و رونق در زمینه برنامه‌ریزی شهری، تبادلات فرهنگی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و گردشگری می‌شود، اظهار می‌کند: عضویت شهر سمنان در مؤسسه ائتلاف شهرهای گردشگری جاده ابریشم اتفاق بسیار بزرگی برای این شهر است تا با تقویت زیرساخت‌ها و انسجام و همدلی مدیران و دستگاه‌ها و برنامه‌ریزی قوی بتواند نهایت بهره را از ظرفیت و ثروت عظیم قرارگیری در این مسیر به عنوان نگین جاده ابریشم ببرد.

وی در خصوص مطالبه مردمی و سمن‌ها در ارتباط با تپه چرمنه (دژ چرمنه) به عنوان محوطه‌ای باستانی و سازه‌ای که در کنار آن ساخته شده و بر آن سایه انداخته است، می‌گوید: از نقل قول‌ها و صحبت‌هایی که از سوی شهروندان، مدیران مختلف و اعضای شورای اسلامی شهر تاکنون انجام داده‌اند می‌توان به این نتیجه رسید که هدف شهرداری وقت برای سخت سازه فعلی و کاربری آن مشخص نیست و شهروندان، مسئولان و مدیران شهری هم‌اکنون در خصوص اشتباه بودن ساخت این سازه در این محوطه تاریخی اشتراک نظر دارند، اما موضوع حائز اهمیت آن است که در این خصوص باید تصمیمی گرفته شود که مورد قبول شهروندان باشد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان با بیان اینکه ساخت بادگیر باید به تناسب یک بافت تاریخی صورت بگیرد، اظهار می‌کند: بادگیر در کنار این تپه باستانی معنای چندان واقعی ندارد و اگر مقرر شود تا این سازه در آن محوطه باستانی وجود داشته باشد، باید طراحی و کاربرد آن به صورت کارشناسی مورد بحث و بررسی دقیق قرار بگیرد.

آمادگی برای آموزش فرهنگ گردشگر پذیری و گردشگری به شهروندان

سیدعلی مرتضی‌نژاد، شهردار سمنان با اشاره به زمینه‌های مستعد جذب گردشگر در شهر سمنان اظهار می‌کند: صنعت گردشگری، صنعت شماره یک دنیا است و نیازی که در ایران وجود دارد، این است که نام کشورمان در این حوزه برجسته شود و شهر سمنان نیز در این زمینه ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد.

وی نقش آموزش را در توسعه گردشگری پایدار بسیار ضروری می‌داند و تصریح می‌کند: شکل‌گیری، پایداری و توسعه گردشگری در هر جامعه نیازمند امر آموزش است؛ درک و شناخت شهروندان به‌ویژه گروه‌های اصناف، رانندگان تاکسی‌ها و صاحبان مراکز خدمات از اهمیت گردشگری و ورود گردشگر به شهر نه تنها در گسترش دانش گردشگری شهری سمنان مؤثر است، بلکه در راستای تقویت اقتصاد شهری و حتی شهروندان نیز نقش دارد.

شهردار سمنان از آمادگی شهرداری سمنان برای آموزش و گسترش فرهنگ گردشگرپذیری و گردشگری به شهروندان و مخاطبان خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: با مشارکت سازمان‌های متولی از جمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌توان دوره‌های آموزشی مناسبی را اجرا کرد و از ایده‌ها و طرح‌های مشارکتی در این راستا حمایت می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح یکی از راهکارهای کاهش و کنترل ترافیک است اما اهمیت ساخت تقاطع غیرهمسطح امام حسن (ع) در شهر سمنان با نگاه توسعه گردشگری با تاکید بر منطقه آبگرم و نگاهی آینده‌نگرانه برای استفاده تمام شهروندان در حال اجرا است؛ این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های دارای اولویت بوده که سعی می‌شود با پیگیری و نظارت مستمر شرایط برای تکمیل هرچه سریع‌تر آن فراهم شود.

مرتضی‌نژاد با اشاره به واقع شدن این پروژه در امتداد جاده کمربندی و ترانزیتی شهر، می‌افزاید: این تقاطع غیرهمسطح در هدایت بخشی از ترافیک ورودی و خروجی شهر، همچنین هدایت مسافران به داخل شهر در راستای رونق گردشگری اهمیت ویژه‌ای برای شهرداری سمنان دارد؛ از این‌رو برای اتمام هرچه سریع‌تر آن از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

وی تصریح می‌کند: با ساخت کامل این تقاطع، فرصت بهتری برای استفاده از مجموعه آبگرم در راستای توسعه گردشگری سلامت فراهم می‌شود و در تبدیل این منطقه از شهر به یک محور گردشگری مؤثر است.

کد خبر 628071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.