سیاسی‌کاری کمیسیون مقام زن در حذف ایران

یک کارشناس مسائل بین‌الملل خروج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد را اقدامی نمادین دانست و گفت: خروج ایران از این کنوانسیون تا حد زیادی به نفع جمهوری اسلامی است زیرا مجبور نخواهد بود که تمام خواسته‌های این نهاد وابسته به سازمان ملل را بپذیرد و آنها را اجرا کند.

ثمانه اکوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اظهار کرد: این یک اقدام طبیعی از سوی دولت آمریکا بود زیرا مقامات دولت بایدن بارها حمایت تمام‌قد و کامل خود را از اغتشاشات ایران اعلام کردند، بنابراین ایجاد فضای تبلیغات منفی بر ضد ایران یکی از کوچک‌ترین راهکارها برای اعلام حمایت از درگیری‌ها در ایران است.

وی با اشاره به تلاش‌های گسترده آمریکا برای حمایت از اغتشاشات افزود: انجام اقدامات گسترده برای اخراج سفرای ایرانی از اروپا یا بسته شدن سفارتخانه‌های کشور یا حتی تلاش برخی از لابی‌ها برای حمله نظامی بر ضد ایران همه در راستای جنگ هیبریدی آمریکا علیه ایران به‌شمار می‌آید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خروج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد را اقدامی نمادین دانست و گفت: این موضوع به عنوان اقدامی نمادین تصویب شد تا تبلیغات سیاسی به دنبال خود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام از نظر حقوقی هیچ تأثیری بر ایران و فعالیت‌های آن نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: اخراج از کمیسیون مقام زن تنها کارکردهای تبلیغاتی دارد البته آنها می‌دانند که برای چنین اقدامی نیز مکان مناسبی را انتخاب نکرده‌اند زیرا ایران تنها دو سال بود که به عضویت این کنوانسیون بین‌المللی درآمده بود.

اکوان با برنامه‌های بسیار زیاد کنوانسیون مقام زن سازمان ملل در راستای گسترش فمینیست در جهان، ادامه داد: خروج ایران از این کنوانسیون تا حد زیادی به نفع جمهوری اسلامی است زیرا مجبور نخواهد بود که تمام خواسته‌های این نهاد وابسته به سازمان ملل را بپذیرد و آنها را اجرا کند، بنابراین می‌توان گفت آمریکایی‌ها و جامعه بین‌الملل از این اقدام ضرر کردند.

وی درباره احتمال درخواست دوباره ایران برای عضویت در این نهاد گفت: به نظر می‌رسد که دلیلی برای درخواست عضویت دوباره ایران و آغاز فعالیت خود در این کنوانسیون وجود ندارد زیرا هنگامی که آنها به شکل سیاسی ایران را حذف می‌کنند، دلیلی برای بازگشت به این کنوانسیون وجود ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به احتمال تکرار این اقدام به بهانه‌های دیگر تصریح کرد: کشورهای دیگر اعلام کردند که این اخراج پایه‌گذار سنت بسیار بدی را در روابط بین‌الملل خواهد بود و کم‌کم به این نتیجه می‌رسند که همه تصمیمات سیاسی است؛ بنابراین سایر کشورها محلی از اعتبار برای سازمان ملل یا زیرمجموعه‌های آن قائل نخواهند بود.

کد خبر 627946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.