هزینه باورنکردنی تولید هر یک گرم «ضدذره»!

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: ضدذرات در بین مواد موجود در جهان، گران‌قیمت‌ترین ذره به‌شمار می‌روند؛ درواقع برای تولید هر یک گرم از این مواد شاید به سرمایه یک ساله کشوری مانند آمریکا نیاز داشته‌باشیم.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اطلاعات فعلی بشر در رابطه با پادماده، اظهار کرد: به‌طورکلی اطلاعات فعلی بشر پیرامون ضدذرات، تنها در حد شتاب‌دهنده آزمایشگاه سرن است.

وی افزود: آزمایشگاه سرن دارای شتاب‌دهنده‌ای است که تاکنون توانسته است انفجار بزرگ (Big bang) را شبیه‌سازی و ضدذرات را شناسایی کند.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: با شناسایی ضدذرات، این شتاب‌دهنده قادر خواهد بود فرضیه‌هایی پیرامون این نوع از ماده مطرح کند.

وی در رابطه با نحوه نگه‌داری ضدذرات گفت: درواقع بشر به هیچ عنوان نمی‌تواند از ضد ذرات نگه‌داری کند، زیرا برای این کار نیازمند ظرفی ویژه است و ازآنجاکه ظروف موجود از ماده تشکیل شده‌اند، قادر به نگه‌داری پادماده نخواهند بود.

منتظری در همین رابطه ادامه داد: درحال‌حاضر تنها می‌توانیم با استفاده از انرژی‌های بسیار قدرت‌مندی مانند مغناطیس ضدذرات بسیار کوچکی را تشکیل داده و در مرکز ظرفی ویژه به صورت ناپایدار نگهداری و مورد بررسی قرار دهیم.

وی اشاره کرد: ضدذرات در بین مواد موجود در جهان، گران‌قیمت‌ترین ذره به‌شمار می‌روند؛ درواقع برای تولید هر یک گرم از این مواد شاید به سرمایه یک ساله کشوری مانند آمریکا نیاز داشته‌باشیم.

این منجم و ستاره‌شناس تاکید کرد: تاکنون تنها مقداری ناچیز و کم‌تر از یک گرم از پادماده تولید شده است. پادماده معمولاً درون شتاب‌دهنده‌ها تولید و نگه‌داری می‌شود.

وی افزود: درحال‌حاضر میزان کمی از پادماده در آزمایشگاه سرن نگهداری شده است و پژوهشگران در حال انجام مطالعات ویژه پیرامون این نوع از ذرات هستند.

منتظری در رابطه با تحقیقات پژوهشگران پیرامون پادماده گفت: پژوهشگران درحال مطالعه پیرامون مباحثی مانند کوانتوم، ابررسانا، سرعت فراتر از نور و نظریه‌هایی مشابه این موارد هستند که باید منتظر نتیجه و تأثیر این مطالعات بر آینده بشر باشیم.

کد خبر 627893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.