سهم ۵درصدی اتوبوس‌های شهری در آلودگی هوا/ نیمی از خط ۲ متروی اصفهان طی ۳ سال تکمیل می‌شود

شهردار اصفهان گفت: بر اساس مطالعات و تحقیقات، در آلودگی هوا ۳۳ درصد سهم منابع سیار و ۶۷ درصد سهم منابع ثابت مثل دودکش‌ها و کارخانجات است. همچنین از ۳۳ درصد سهم منابع سیار، فقط ۵ درصد متعلق به اتوبوس‌های شهری است و بقیه به خودروهای شهری مثل کامیون‌ها مربوط می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده شامگاه امروز _ دوشنبه بیست‌وهشتم آذر _ در هفتمین برنامه تلویزیونی «۳۶۵ شبانه‌روز به احترام مردم اصفهان» اظهار کرد: حدود ۵۰۰ تقاطع و چراغ راهنمایی در شهر وجود دارد که حدود ۲۰۰ عدد آن هوشمند است؛ هوشمندی بدان معناست که سنسورهای تعبیه‌شده کف خیابان تردد خودروها را محاسبه می‌کند و چراغ‌های قرمز و سبز را بر این اساس تعیین خواهد کرد.

وی ادامه داد: این تجهیزات و سنسورهای هوشمند طی سالیان قبل خریداری شده که بخشی از این تجهیزات از خارج خریداری و بخشی از آنها توسط شرکت دانش‌بنیان تولید شده است.

شهردار اصفهان با اشاره به وضعیت آلودگی هوا گفت: بر اساس آماری که از ۱۵ ایستگاه سنجش آلودگی هوای سطح شهر اصفهان که ۱۱ ایستگاه آن متعلق به شهرداری است، دریافت کرده‌ایم، از ابتدای سال تا امشب فقط یک روز هوای پاک، ۱۳۶ روز قابل قبول، ۱۲۶ روز ناسالم برای قشرهای خاص و ۱۱ روز ناسالم برای عموم داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین مطالعاتی که محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینه آلودگی هوای شهر انجام داده‌اند، سهم منابع آلاینده تعیین شده است و در اصطلاح در این رابطه منابع سیار و ثابت داریم.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: بر اساس این مطالعات و تحقیقات، ۳۳ درصد سهم منابع سیار و ۶۷ درصد سهم منابع ثابت مثل دودکش‌ها و کارخانجات در آلودگی هواست. همچنین از ۳۳ درصد سهم منابع سیار، فقط ۵ درصد متعلق به اتوبوس‌های شهری است و بقیه به خودروهای شهری همچون کامیون‌ها مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر یک برنامه عملیاتی جامع برای کاهش آلودگی هوای شهر با ۲۰ مفاد به شهرداری ابلاغ کرده است، گفت: در این برنامه جامع، تکالیفی بر دوش شهرداری قرار داده شده و همچنین از شهرداری خواسته شده است که از دیگر دستگاه‌های متولی شهر در این زمینه مطالبه‌گر باشیم.

هوشمندسازی گامی در جهت کاهش آلودگی هوا

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه نخستین تکلیف بر گردن شهرداری، نصب فیلتر برای اتوبوس‌های شهری است، ادامه داد: اگر شهروندان مشاهده کرده باشند اذعان خواهند کرد که در ماه‌های اخیر، کمتر شاهد اتوبوسی با دود سیاه و آزاردهنده در سطح شهر بوده‌اند. دومین تکلیفی که طبق این برنامه عملیاتی به شهرداری سپرده شده، کنترل روغن مصرفی برای اتوبوس‌هاست که در این زمینه، زمان تعویض روغن دو برابر افزایش یافت.

وی تاکید کرد: استاندارد روغن مصرفی این است که باید روی ۱۰ هزار کیلومتر تعویض شود، اما در حال حاضر، روغن اتوبوس‌ها را روی پنج هزار کیلومتر تعویض می‌کنیم. همچنین طبق این برنامه جامع، شهرداری مکلف شده است افزودنی‌هایی برای کاهش آلایندگی به روغن و گازوئیل اضافه کند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: شورای اسلامی شهر، شهرداری را موظف کرده است به سمت هوشمندسازی حرکت کند تا میزان تردد در شهر کاهش یابد. اگر تمام ارگان‌ها به این برنامه عملیاتی جامع متعهد باشند، می‌توان میزان آلودگی هوا را کاهش داد.

وی اظهار کرد: قانون به مدیریت شهری این اجازه را داده است که بر منابع ثابت آلودگی هوا همچون کارخانجات درون حریم شهر که تولید آلایندگی می‌کنند، نظارت و به دستگاه‌های ذی‌ربط گزارش کند. این گزارش در محاکم قضایی مستند است و ما موظف هستیم این تکالیف موردانتظار شورای اسلامی شهر را گام‌به‌گام اجرا کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه از دیگر تاکیدات این برنامه عملیاتی توسعه مراکز معاینه فنی است، گفت: در گذشته، پنج مرکز معاینه فنی فعالیت می‌کرد، اما طی یک سال گذشته، دو مرکز جدید معاینه فنی در شهر اصفهان به بهره‌برداری رسید. در این راستا، با توجه به اینکه بخشی از آلودگی هوا به موتورسیکلت‌ها مربوط است، دو خط معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها طی روزهای اخیر راه‌اندازی شد و از این حیث، شهر اصفهان نسبت‌به دیگر شهرها پیشتاز است.

وی با تاکید بر اینکه برای رفع مشکل حمل‌ونقل عمومی ۲۸۲ دستگاه اتوبوس خریداری شده است، افزود: امروز با وجود خریدهایی که شده است، در این فضای بیکاری و معضل اشتغال با کمبود راننده پایه یک روبه‌رو هستیم که هر کسی چنین توانمندی‌ای دارد، می‌تواند به پایانه بابلدشت مراجعه و ثبت‌نام کند.

توسعه خطوط بی‌آرتی در شهر

قاسم‌زاده در زمینه خطوط BRT در شهر اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر، چهار خط BRT در شهر اصفهان فعال است که دو خط آن در گذشته راه‌اندازی شده بود، خط سوم از پایانه ارغوانیه در خوراسگان تا میدان جمهوری و خط چهارم BRT از ترمینال جی به سمت سه‌راه درچه است.

وی ادامه داد: حدود ۱۶۰ هزار مسافر توسط خطوط BRT به‌صورت روزانه تردد می‌کنند. بنابراین نشانه‌ها حاکی از آن است که مردم از این خطوط استقبال چشمگیری کرده‌اند.

شهردار اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌شود که اگر بتوانیم این خطوط BRT را در سطح شهر تکمیل کنیم، در رفع مشکل ترافیک بسیار موثر است. به‌رغم اینکه این خطوط نسبت‌به مترو بسیار کم‌هزینه‌تر است، البته روی سطح شهر حرکت می‌کند، اما در یک زمان سریع‌تر، می‌تواند کمک‌حال مردم در رفع مشکل ترافیک باشد.

استقبال شهروندان از خط بی‌آرتی مسجد سید

قاسم‌زاده با اشاره به احداث خط بی‌آرتی در خیابان مسجد سید و مشکلات زیادی که برای کسبه و ساکنان آن ایجاد شده است، گفت: زمان احداث خط BRT در خیابان بزرگمهر نیز شهروندان نسبت‌به این اقدام به بهانه کم‌عرض بودن خیابان ابتدا گلایه داشتند، اما امروز با رونق این خط، از راه‌اندازی آن خرسند هستند و استقبال چشمگیری از آن دارند.

وی افزود: به‌هرحال در زمان احداث هر پروژه‌ای، مشکلاتی برای کسبه ایجاد می‌شود که پیشاپیش عذرخواهی می‌کنیم. پیش‌بینی می‌شود پس از راه‌اندازی خط بی‌آرتی در محور عبدالرزاق ــ مسجد سید و رونق این بخش، مردم نیز احساس رضایت خواهند کرد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: طراحی و مطالعات خط بی‌آرتی در خیابان مسجد سید توسط تیم متخصص و متبحر صورت گرفته است. البته ما در عین حال هیچ‌گاه امری را مطلق نمی‌دانیم و چنانچه مشاهده کردیم این نوع جدول‌گذاری قابل قبول نیست، قطعا تغییراتی خواهیم داد.

احداث هر کیلومتر مترو حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد

وی در توضیح خط دوم متروی اصفهان گفت: خط دو مترو به طول ۱۶ کیلومتر و با ۱۶ ایستگاه در حال احداث است و پیش‌بینی می‌شود تا سه سال آینده، دست‌کم نیمی از خط دوم مترو مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه خط سوم مترو از میدان آزادی تا بلوار شفق در مرحله طراحی است، افزود: در شهری که ما در سطح آن حرکت می‌کنیم، روزانه دو هزار کارگر و مهندس در دو شیفت زیر زمین مشغول فعالیت هستند تا هرچه سریع‌تر خط دو قطار شهری آماده بهره‌برداری شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، ۲۰ شرکت ایرانی از شرکت‌های مهندسی با استانداردهای ملی و بین‌المللی در اصفهان مشغول فعالیت و ارائه خدمت در زمینه احداث مترو هستند، تصریح کرد: ابتکاری که در احداث خط دو به‌کار گرفته شده، این است که ما روی سطح شهر اتفاقات خاصی را مشاهده نمی‌کنیم. چراکه ایستگاه‌ها به نوعی طراحی شده که سطح شهر خیلی درگیر نشود، اما هم‌زمان ۱۶ ایستگاه مترو در حال احداث است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه از دو سمت خط دوم مترو، دستگاه TBM در حال حفر تونل است، خاطرنشان کرد: تاکنون کمتر از ۵۰ درصد هزینه احداث مترو از طریق اوراق مشارکت توسط دولت به شهرداری کمک شده و بیشتر از ۵۰ درصد آن را شهرداری اصفهان تامین کرده است.

وی با بیان اینکه احداث هر کیلومتر مترو حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: اتفاق خوبی که در این دوره مدیریت شهری رخ داد، این است که هم‌زمان با احداث ایستگاه‌ها و حفر تونل، انجام اقدامات فنی و مهندسی، سیستم‌های برقی و ریل‌گذاری مترو را در دستورکار داریم.

قاسم‌زاده افزود: در این راستا، بزرگ‌ترین قرارداد تامین مالی در تاریخ شهرداری‌های کشور در اصفهان با طی تمام مراحل تشریفات قانونی منعقد شد. این قرارداد ۶۸۰ میلیون یورو معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان است. بنابراین امروز خیال ما راحت است که هم‌زمان با احداث تونل، طراحی و احداث ریل و سیستم‌های برقی خط دو مترو نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه نقطه الحاق خط دو مترو به خط یک قطار شهری در میدان امام حسین (ع) است، تصریح کرد: به‌صورت کلی احداث و تکمیل خط دو مترو پنج تا شش سال طول می‌کشد، اما با تمرکز و تاکید شورای اسلامی در تلاش هستیم دست‌کم نیمی از این خط را در سه سال تکمیل کنیم.

ساماندهی موزائیک‌سازان به همکاری این صنف و شهروندان نیاز دارد

شهردار اصفهان با اشاره به ساماندهی موزائیک‌سازان خاطرنشان کرد: ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده هوا از قدیم بر عهده شهرداری بوده است که بر این اساس، برای ساماندهی موزائیک‌سازان، محلی در خیابان امام خمینی (ره) تعیین شده است. بنابراین امیدواریم بتوانیم با این صنف به تفاهم نهایی برسیم و این انتقال صورت گیرد. البته تحقق این هدف به همکاری این صنف و شهروندان نیاز دارد.

وی در توضیح خراب بودن کولرهای اتوبوس‌های شهری در روزهای ابتدایی تابستان گفت: از شهروندان بابت اینکه نتوانستیم در زمینه روشن کردن کولر اتوبوس‌ها در تابستان خدمت‌رسانی لازم را انجام دهیم، عذرخواهی می‌کنم. البته دلیل آن، نبود گاز شارژ کولرها طی آن روزها در بازار بود. هرچند این توجیه خوبی نیست و من به مسئولان مربوطه تذکر دادم که باید از قبل این امر را پیش‌بینی می‌کردند که این مشکل برای مردم پیش نیاید.

کد خبر 627887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.