مزیت استفاده از آسفالت لاستیکی چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: امروزه روش‌هایی برای بهبود مقاومت لغزشی وجود دارد که نخستین آن، آسفالت لاستیکی است. لاستیک به‌دلیل خواصی که دارد، کاهنده خطر ترمز است و مقاومت لغزشی را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مهدی حجازی امروز _ دوشنبه بیست‌وهشتم آذر _ در همایش شهرگاه، هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهری، در دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: لازم است بدانیم اگر عدد لغزشی آسفالت معابر و راه‌ها از ۴۰ کمتر شود، احتمال تصادفات به ۲۵ درصد می‌رسد و این موضوع از مقایسه کلان‌شهر اصفهان و تهران آغاز شده است.

وی افزود: آزمون خط ترمز ساده‌ترین آزمون در زمینه اندازه‌گیری مقاومت لغزشی است. اگر یک خودروی پراید بدون ترمز ای‌بی‌اس در شهر اصفهان با عمر روکش آسفالت سه‌ساله با سرعتی معادل ۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند، طول خط ترمز آن روی سطح خشک حدود ۱۶ متر خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: لازم است بدانیم در تهران طول خط ترمز پراید به ۱۲.۶۰ سانتی‌متر می‌رسد. فاجعه زمانی رخ می‌دهد که این سطح تر و روغنی می‌شود. شبیه‌سازی در اولین بارش‌ها در اصفهان خط ترمز را به ۲۴ متر با همان پارامترهای قبلی رساند.

وی اظهار کرد: مصالح ما در اصفهان به‌طور عمده آهکی با درصد سایش میانگین ۲۳ درصد است که این عدد در تهران ۱۸ درصد است. بنابراین این تفاوت پنج درصد، نزدیک به دو متر تفاوت طول خط ترمز در اصفهان و تهران را نشان می‌دهد.

حجازی گفت: تصادفات جلو به عقب خودرویی نیز به همین نسبت‌به فرهنگ رانندگی ارتباط چندانی ندارد و در اصفهان بیشتر از تهران رخ می‌دهد. یکی از علل ثابت نماندن رنگ در معابر و آسفالت، سایش لس‌آنجلسی بالای مصالح است. مهم‌ترین موضوع در اصطکاک لاستیک با سطح راه، ناهمواری‌های سطح روسازی بافت ریز و درشت آسفالت است. درواقع همین دو نوع بافت است که هنگام توقف و ترمز کردن موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه هشت جلسه هم‌اندیشی با مدیریت شهری شهرداری اصفهان در این رابطه داشته‌ایم، اظهار کرد: بافت میکرو به ناهمواری‌های سطح مصالح بستگی دارد و بافت ماکرو طرح اختلاط آسفالتی است که فضای بین سنگ‌دانه‌های مجاور، تعیین‌کننده بخشی از طول خط ترمز خواهد بود. در ابتدای تحقیقات، احتمال می‌دادیم که مسئله اصلی در معابر شهر اصفهان پدیده قیرزدگی است، اما متوجه شدیم فقط حدود پنج درصد از خط ترمز به قیرزدگی مربوط است. چالش بعدی اندازه‌گیری بافت روسازی و میزان اصطکاک است، درحالی‌که در این حوزه ضعیف هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: امروزه روش‌هایی برای بهبود مقاومت لغزشی وجود دارد که نخستین آن، آسفالت لاستیکی است. لاستیک به‌دلیل خواصی که دارد، می‌تواند کاهنده خطر ترمز باشد و مقاومت لغزشی را افزایش دهد. همچنین آمریکایی‌ها امروزه به آسفالت گرم با ضخامت ۱۸ میلی‌متر روی آورده‌اند که ما نیز امکان تولید آن را داریم. این آسفالت مقاومت برشی خوبی دارد که با ترافیک جمع نمی‌شود و علت آن وجود پلیمرهاست.

وی با بیان اینکه در ۲۳ نقطه از اصفهان تست پاندول انگلیسی را به کمک آزمایشگاه فنی مکانیک خاک تهران انجام دادیم، تصریح کرد: وضعیت معابر اصفهان در موضوع مقاومت لغزشی مطلوب نیست و ما نیز در بیشتر بزرگراه‌ها به عددی زیر ۳۰ متر در خط ترمز رسیدیم. همچنین آزمایش پخش ماسه را در اصفهان برای اولین بار انجام دادیم و سه پیشنهاد اجرایی در این بخش داریم.

حجازی اظهار کرد: آسفالت آهکی‌سرباره‌ای مدلی است که در بسیاری از کشورهای دنیا کاربرد دارد و اجرا می‌شود. مذاکرات برای اینکه بتوانیم از آخرین نوع و مدل آسفالت حفاظتی در اصفهان استفاده کنیم، انجام شده و این تجربه در شهرضا به میزان ۱۳۲ هزار مترمربع با این نوع آسفالت اجرا شده است.

کد خبر 627864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.