تمام قهرمانان جام‌جهانی/ آمریکای‌جنوبی در دو قدمی قاره اروپا!

تیم‌ ملی آرژانتین برای سومین‌بار در تاریخ قهرمان جام‌جهانی شد و پس از برزیل، آلمان و ایتالیا، اکنون چهارمین تیم پرافتخار دنیا به‌شمار می‌رود؛ فرانسه و آرژانتین دو بار و انگلیس و اسپانیا نیز هر کدام یک‌بار فاتح جام‌جهانی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم‌های ملی فوتبال آرژانتین و فرانسه از ساعت ۱۸:۳۰ _یکشنبه بیست‌وهفتم آذرماه_ در فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر مقابل یکدیگر صف‌آرایی کردند و پس از پایان ۱۲۰ دقیقه با تساوی پرگل ۳ بر ۳، در ضربات‌پنالتی آرژانتین ۴ بر ۲ فرانسه مدافع عنوان قهرمانی را شکست داد و پس از ۳۶ سال انتظار، قهرمان جام‌جهانی ۲۰۲۲ شد.

با قهرمانی آرژانتین در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، اکنون سرزمین خورشید سه قهرمانی در تاریخ این رقابت‌ها دارد و پس از برزیل، آلمان و ایتالیا، چهارمین تیم پرافتخار جام‌جهانی و تنها سه‌ستاره تاریخ این رقابت‌ها به‌شمار می‌رود.

تعداد قهرمانی‌های ۲۲ دوره جام‌جهانی؛

برزیل: ۲۰۰۲، ۱۹۹۴، ۱۹۷۰، ۱۹۶۲، ۱۹۵۸ (۵ قهرمانی)

آلمان: ۲۰۱۴، ۱۹۹۰، ۱۹۷۴، ۱۹۵۴ (۴ قهرمانی)

ایتالیا: ۲۰۰۶، ۱۹۸۲، ۱۹۳۸، ۱۹۳۴ (۴ قهرمانی)

آرژانتین: ۲۰۲۲، ۱۹۸۶، ۱۹۷۸ (۳ قهرمانی)

فرانسه: ۲۰۱۸، ۱۹۹۸ (۲ قهرمانی)

اروگوئه: ۱۹۵۰، ۱۹۳۰ (۲ قهرمانی)

انگلیس: ۱۹۶۶ (یک قهرمانی)

اسپانیا: ۲۰۱۰ (یک قهرمانی)

همچنین گفتنی است تیم‌های ملی برزیل، ایتالیا و فرانسه، به‌ترتیب علاوه‌بر پنج، چهار و دو قهرمانی، دو نایب‌قهرمانی در جهان هم دارند؛ ضمن اینکه آلمان در کنار چهار قهرمانی‌اش، چهار بار نیز نایب‌قهرمان جهان شده و آرژانتین هم به‌اندازه تعداد قهرمانی‌هایش (۳) نایب‌قهرمانی دنیا را هم کسب کرده است.

این نکته هم نباید از قلم بیفتد که تیم‌های ملی اروگوئه، انگلیس و اسپانیا تنها تیم‌های تاریخ هستند که هر بار به فینال جام‌جهانی رسیده‌اند قهرمان شدند و هیچ نایب‌قهرمانی در کارنامه خود ندارند.

آرژانتین با قهرمانی در جام ۲۲، جنگ تصاحب ستاره سوم را نیز از فرانسه برد؛ چرا که پیش‌تر هر دو تیم، دو قهرمانی در این تورنمنت داشتند و آرژانتین یا فرانسه اگر قهرمان می‌شدند، می‌توانستند به سومین جام برسند که در نهایت این نبرد تاریخی، مهیج و خاطره‌انگیز به‌نام مسی و زادگاهش به پایان رسید.

با فتح جام‌جهانی ۲۰۲۲ به‌دست آرژانتین، آلبی‌سلسته به سومین قهرمانی خود در این رقابت‌ها رسیدند و در کنار برزیل (پنج قهرمانی) و اروگوئه (دو قهرمانی)، قاره آمریکای‌جنوبی مجموعاً ۱۰ بار از مجموع ۲۲ دوره جام‌جهانی، قهرمان شده است و همچنان قاره اروپا با ۱۲ بار فتح دنیا، پرافتخارترین قاره از حیث قهرمانی در جام‌جهانی به‌شمار می‌رود.

در قرن بیست‌ویکم فقط برزیل و آرژانتین قهرمان جام‌جهانی شده‌اند و هشت قهرمانی دیگری که توسط قاره آمریکای‌جنوبی به‌دست آمده در قرن بیستم بوده است؛ با این وجود می‌توان همچنان جدال بر سر قهرمانی در جام‌جهانی را بین تیم‌هایی از دو قاره آمریکای‌جنوبی و اروپا دانست و باید در دوره‌های بعدی، شاهد جنگ آن‌ها برای تصاحب جام‌جهانی باشیم.

کد خبر 627759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.