برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

روزشمار فرهنگ و هنر ایران را در «برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر» مطالعه کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _دوشنبه بیست‌وهشتم آذرماه_ هم‌زمان با سالروز تولد و درگذشت بزرگان ایران است.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

زادروز ثریا قاسمی

ثریا قاسمی (زاده بیست‌وهشتم آذر ۱۳۱۹ رشت) بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و ایرانی است.

وی که دختر حمیده خیرآبادی بازیگر قدیمی است، از اوایل دهه ۱۳۴۰ با گویندگی رادیو کار حرفه‌ای‌اش را آغاز کرد و سپس بازیگر تئاتر شد و در همان سال‌ها به دوبله هم پرداخت و در سریال پرهوادار «بالاتر از خطر» حرف زد.

این بانوی هنرمند و بازیگر نامی تئاتر در نمایش‌هایی مثل «آنتیگون» و «از پشت شیشه‌ها» رکن‌الدین خسروی و «آندورا» حمید سمندریان روی صحنه رفت.

وی گذشته از فیلم کوتاه «تلفن» با ایفای یکی از نقش‌های اصلی آرامش در حضور دیگران عرصه جدی سینما را آزمود و آنقدر قدرتمند ظاهر شد که پس از گذشت این همه سال با اولین فیلم بلندش به یاد آورده می‌شود.

قاسمی همچنین در سال‌های ابتدای فعالیتش در یکی از نخستین سریال‌های تلویزیونی ایرانی با نام «پیوند» نصرت کریمی بازی کرد.

این بازیگر معروف سینما و تلویزیون برخلاف مادرش (نادره)، در فیلم‌های کمی بازی کرد و عمده تجربه‌های سینمایی‌اش مربوط به دهه ۸۰ است.

وی در اوایل دهه ۷۰ در چند برنامه تلویزیونی به‌عنوان مجری حضور پیدا کرد و به دکلمه اشعار شاعران کلاسیک ایرانی پرداخت.

قاسمی پس از این‌که به‌خاطر بازی در «مارال» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۹ شد، توانست فرصت ایفای نقش‌های متفاوت‌تری را هم پیدا کند که بازی در شام آخر و دختر شیرینی‌فروش از آن جمله بود. بازی کوتاهش در شام آخر جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را از جشن خانه سینما برای وی به همراه داشت و پس از دختر شیرینی‌فروش به بازی در فیلم‌های کمدی گرایش پیدا کرد. دو سریال تلویزیونی «در پناه تو» از حمید لبخنده و «شب دهم» از حسن فتحی، با بازی این بازیگر پرسابقه تلویزیون، محبوبیت فراوانی پیدا کرد.

در کنار این‌ها بازی وی در تله‌تئاترهایی مثل «به سوی دمشق» حمید سمندریان، «نکراسوف» محمد رحمانیان و «به سوی کعبه» تاجبخش فناییان، به چشم آمد.

قاسمی در سال ۱۳۹۵ در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر به خاطر بازی در فیلم سینمایی ویلایی‌ها برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

زادروز آذر عالی‌پور

آذر عالی‌پور (زاده بیست‌وهشتم آذر ۱۳۲۸ ماهشهر) نویسنده، مترجم ادبی و مترجم رسمی دادگستری و ایرانی است.

وی دانش‌آموخته کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه فیرلیگ دیکنسون نیوجرسی است. هم‌اکنون مترجم رسمی دادگستری است و تاکنون بیش از ۱۷ عنوان کتاب انتشار داده است.

این مترجم ادبی و فرهیخته نخستین اثر داستانی‌اش را به‌نام شهود از فلانری اوکانر در سال ۱۳۶۷ ترجمه کرد و از آثاری که وی ترجمه کرده می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد: «شمعدانی» (مجموعه داستان، از فلانری اوکانر) «شلیک به قاضی پرایس» (مجموعه داستان از نویسندگان مطرح آمریکایی) «آتش در کوهستان» (رمان، از آنیتا دسای) «ملاقات با مرینال» (مجموعه داستان، از آنیتا دسای) «لحظه ایست روئیدن عشق» (رمان از لورا اسکوئیول) «بانوی دریاچه» (مجموعه داستان، از نویسندگان مختلف آمریکایی، که این کتاب ادغامی است از داستان‌های «مجموعه شلیک به قاضی پرایس» و چند داستان دیگر از نویسندگان موج نو آمریکا) «اشتیاق» (مجموعه داستان، از نویسندگان آمریکایی و کانادایی) «رز گریه کرد» (مجموعه داستان، از ویلیام ترور) و «جنون دو نفره» (مجموعه داستان، از ویلیام ترور) مجموعه کامل داستان‌های فلانری اوکانر (مجموعه داستان، فلانری اوکانر) گنج خیالی (مجموعه داستان، جان چیور).

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

زادروز بیژن کامکار

بیژن کامکار (زاده بیست‌وهشتم‌آذر ۱۳۲۸ ارومیه) خواننده و نوازنده دف، رباب، تنبک و تار و ایرانی است.

وی مانند دیگر اعضای خانواده‌، نزد پدرش حسن کامکار به فراگیری موسیقی پرداخت. نخستین فعالیت حرفه‌ای این خواننده و نوازنده برجسته در رادیو به‌عنوان خواننده بود.

نخستین سازی که وی برگزید تنبک بود، اما پس‌از آن با سازهای ملودیکا و تار به نوازندگی در گروه خانوادگی کامکارها پرداخت. در سال ۱۳۵۳ با ساز تخصصی تار وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در رشته موسیقی تحصیل کرد.

کامکار جزو بنیان‌گذاران گروه‌های شیدا و عارف است و در کنسرت‌ها و آثار متعدد به‌عنوان نوازنده و گاهی خواننده این گروه‌ها حضور داشته‌است.

در سال ۱۳۴۸ با محمدرضا لطفی آشنا شد که به‌گفته خودش نقطه عطفی در زندگی هنری وی به‌شمار می‌رود چون بعد از پدرش، نقش مهمی در آشنایی این نوازنده پرافتخار با تار و موسیقی ایرانی داشته‌است. همچنین این آشنایی باعث ورود وی به‌عنوان نوازنده تنبک به گروه شیدا شد، اما پس‌از مدتی با ورود برادرش ارژنگ کامکار به گروه، کامکار به نوازندگی رباب روی می‌آورد، وی بعد از گروه شیدا به عضویت گروه عارف نیز در آمد.

شاید بتوان مهم‌ترین نقش وی در موسیقی ایران را وارد کردن ساز دف برای نخستین بار به اجراهای عمومی دانست. در هنگام عضویت در گروه شیدا به پیشنهاد محمدرضا لطفی، از ساز دف در یکی از کنسرت‌های گروه استفاده کرد که با اقبال فراوان علاقه‌مندان مواجه شد و امروزه دف یکی از سازهای مهم در گروه‌های موسیقی ایرانی است و نوازندگان فراوان در این رشته به فعالیت می‌پردازند.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

سالروز درگذشت عباس یمینی‌شریف

عباس یمینی‌شریف (زاده یکم خرداد ۱۲۹۸ تهران - درگذشته بیست‌وهشتم آذر ۱۳۶۸ تهران) شاعر و نویسنده ادبیات کودکان و ایرانی است.

وی تحصیلاتش در رشته ادبیات و آموزش کودکان بود و نخستین سردبیر مجله‌های «بازی کودکان» «کیهان بچه‌ها» و مؤسس دبستان‌های روش‌نو و از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک و برنده جوایز متعدد در ادبیات کودک بود.

این شاعر و نویسنده خوش‌ذوق بیش‌از ۳۰ اثر به‌صورت شعر و داستان به‌چاپ رساند و آثار متعدد چاپ نشده‌ای نیز برجای گذاشت.

وی از شاعرانی است که در سراسر عمر پربارش برای کودکان با زبان پاک و آهنگین شعر و ترانه سرود.

یمینی‌شریف در خانواده‌ای که به‌شعر و ادب علاقه‌مند بودند رشد یافت و با تأثیر محیط ادبی از شعر بزرگان ادب فارسی از جمله حافظ و سعدی و مولوی آشنا شد و به‌سبب آشنایی خانوادگی با فرخی یزدی، با شعر او انس و الفتی پیدا کرد.

وی سرودن شعر برای کودکان را با تشویق استادان دانشگاهی به‌طور جدی ادامه داد و در سال ۱۳۲۱ نخستین شعرش در روزنامه‌ای به نام نونهالان برای کودکان و نوجوانان و دیگر اشعارش در مجله سخن به‌چاپ رسید و در سال ۱۳۲۴ اشعارش وارد کتاب‌های درسی شد و تاکنون نیز زینت بخش این کتب است.

با توجه به اهمیت ادبیات کودکان و از آن‌جایی که زیربنای تحولات ذهنی و فکری و اجتماعی و علمی آینده کشور است، این شاعر خلاق و باسابقه سعی کرد که ادبیات کودک را به‌خصوص در زمینه شعر به‌شکلی علمی و مطابق با روحیات کودکان با زبانی ساده و گیرا و خوش‌آهنگ تعالی بخشد. باید توجه کرد ساختن اشعار برای کودکان که به‌ظاهر آسان می‌نماید، کاری دشوار و حساس است و وی در این زمینه موفق بود.

یمینی‌شریف شعر کودک را نه تنها از لفظ، بلکه از حیث معنی و مضمون ساده و گویا متناسب با فهم و تصور کودکان سرود و با جدیت و پشتکار، شعر کودک را از حالت ترجمه اشعار کودکان خارجی در آورد و به‌شکلی موزون و هماهنگ با روحیه و فطرت کودکان ایران سازگار ساخت.

وی با پیگیری و مداومت پنجاه ساله‌اش توانست شعر و ادبیات کودکان را با زبانی شیرین و ساده و با مضمون‌هایی آموزنده و پاک و قالب‌هایی مناسب و آهنگین رسمیت بخشد و راه را برای رهروان ادبیات کودک هموار سازد.

آثار:

آواز فرشتگان

نیم قرن در باغ شعر کودکان

گربه‌های شیپور زن

دو کدخدا

بازی با الفبا

فری به آسمان می‌رود

آوای نوگلان

در میان ابرها

گل‌های گوناگون

آه ایران عزیز

داستان خر و خرکچی

خانه باباعلی

جدال در پرتگاه توچال

فارسی زبان ایرانیان.

کد خبر 627687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.