نامه بسیج دانشجویی به قالیباف؛ تکلیف «طرح مالیات بر عایدی سرمایه» را سریع‌تر روشن کنید

بسیج‌ دانشجویی شش دانشگاه در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین تکلیف طرح مالیات بر عایدی سرمایه در راستای مدیریت بازار ارز و طلا شدند.

به گزارش ایمنا، بسیج‌های دانشجویی دانشگاه‌های امام صادق (ع)، تهران، علم و صنعت، شهید بهشتی، صنعتی شریف و علامه طباطبایی در نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف، ریاست، و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کردند: همان‌طور که مستحضرید در دو دهه گذشته، کشور چندین بار با جهش‌های قیمتی ارز، طلا، خودرو و مسکن مواجه شده است، چنان‌که بنا بر التهاب به‌وجودآمده در این بازارها، سطح دسترسی مردم به مسکن، خودرو و کالاهای ضروری وارداتی به‌مراتب دشوارتر شده است. برای مثال، فقط طی دو ماه گذشته، قیمت سکه طلا از ۱۵ میلیون تومان به بیش از ۱۹ میلیون تومان افزایش یافته و قیمت ارز نیز با جهش شدیدی مواجه شده که اثرات این جهش‌های قیمتی حتی بر فرهنگ ایرانی به‌ویژه ازدواج جوانان تاثیر منفی داشته است.

این نامه افزود: جامعه دانشگاهی با تکیه بر تجربه اقتصادی ایران، معتقد است نظارت‌های تعزیراتی تاثیر چندانی بر ثبات این بازارها ندارد. درحقیقت یکی از راه‌حل‌های بنیادین برای مقابله با این نوسانات شدید، مالیات بر عایدی سرمایه یا همان مالیات بر فعالیت‌های سفته‌بازی است. تجارب جهانی نیز نشان می‌دهد که مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) تاثیر بسیار زیادی بر کنترل سوداگری، سفته‌بازی و ایجاد ثبات در بازارها دارد. علاوه بر این، مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد در بازار ارز، طلا، خودرو و مسکن می‌تواند موجب هدایت سرمایه‌ها به‌سوی فعالیت‌های تولیدی و تحقق جهش تولید شود.

بسیج‌های دانشجویی دانشگاه‌های امام صادق (ع)، تهران، علم و صنعت، شهید بهشتی، صنعتی شریف و علامه طباطبایی تصریح کردند: همان‌طور که مستحضرید با دغدغه‌مندی و تلاش تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، «طرح مالیات بر عایدی سرمایه» در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تهیه و پس از تصویب، به صحن مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

این نامه خاطرنشان کرد: این طرح راه‌حل بسیاری از مشکلات کنونی و پیشگیری از چالش‌های آینده کشور است. ازجمله مزایای طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌توان به مواردی چون محدود کردن سوداگری در بازارهای دارایی‌های اصلی نظیر ملک، خودرو، طلا و ارز، بهبود عدالت اجتماعی، کاهش فرار مالیاتی، افزایش درآمدهای دولت و افزایش کارایی اقتصادی اشاره کرد. از طرف دیگر، بازدهی زیاد خرید و فروش در بازار دارایی‌های سرمایه‌ای اصلی مانند ملک، خودرو، طلا و ارز انگیزه سرمایه‌گذاری و کار در حوزه تولید را کاهش داده و یکی از موانع اصلی رونق تولید در کشور است.

بسیج‌های دانشجویی دانشگاه‌های امام صادق (ع)، تهران، علم و صنعت، شهید بهشتی، صنعتی شریف و علامه طباطبایی یادآور شدند: این طرح پیش‌نیاز اصلاحات دیگر قوانین مالیاتی ازجمله «مالیات بر مجموع درآمد» است که لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در دولت در جریان است. اما از آنجا که در ماه‌های آینده، مجلس به‌صورت تمام‌وقت درگیر فرایند بررسی و تصویب بودجه عمومی سال ۱۴۰۲ می‌شود و در سال آینده که سال پایانی این دوره از مجلس است وقت زیادی صرف بررسی و تصویب قانون برنامه هفتم توسعه کشور خواهد شد، تاخیر در بررسی این طرح مهم و حیاتی ممکن است فرصت بررسی را در آینده از مجلس دوازدهم بگیرد و مشکلات اقتصادی کشور بیش از گذشته حل‌نشده باقی خواهد ماند.

این نامه تصریح کرد: متاسفانه برخی ذی‌نفعان که تاکنون از فقدان مالیات بر عایدی سرمایه ثروت‌اندوزی کرده و زندگی مردم عادی را با اختلال مواجه کردند، با حربه‌های مختلف سعی در عدم تصویب این طرح حیاتی دارند. برخی با بهانه عدم توان اجرایی و برخی با بهانه اثرات سوء، می‌خواهند مالیات بر عایدی سرمایه تصویب نشود؛ درحالی‌که اغلب این موارد غیرعلمی و غیرکارشناسی است. اگرچه این طرح معافیت‌های بسیار زیادی دارد که تا حدی از بازدارندگی این پایه مالیاتی می‌کاهد، اما دیگر عموم مردم مشمول این مالیات نمی‌شوند. بر اساس بررسی‌ها فقط دو درصد از طبقه ثروتمند جامعه که از طرق غیرمولد ثروت‌اندوزی کرده‌اند، مشمول این مالیات خواهند شد.

بسیج‌های دانشجویی دانشگاه‌های امام صادق (ع)، تهران، علم و صنعت، شهید بهشتی، صنعتی شریف و علامه طباطبایی خاطرنشان کردند: خواهشمندیم فرصت محدود باقی‌مانده تا بررسی لایحه بودجه را غنیمت شمرده و به‌منظور در اولویت اول قرار گرفتن طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» در دستور صحن علنی و تسریع در رسیدگی و تصویب طرح مذکور مساعدت لازم را مبذول فرمایید.

این نامه تاکید کرد: امید است با بررسی و تصویب چنین طرح‌های مبنایی و کارآمدی، رسالت خود به‌عنوان نمایندگان ملت را به‌درستی به جا آورده و گام مهمی در جهت اصلاح شرایط اقتصادی کشور به نفع عامه مردم بردارید.

کد خبر 627295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.