تکاپوی سلطه‌گران برای بازگشت به خلیج فارس/ ادعایی که ارزش حقوقی و تاریخی ندارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه ادعای مالکیت بر جزایر سه‌گانه ایران در خلیج‌ فارس را فاقد ارزش حقوقی و تاریخی دانست و گفت: این جزایر به عنوان منطقه استراتژیک در نظارت بر امنیت تجارت و رفت‌وآمد کشتی‌های نفتی کشورها به شمار می‌آید و گاهی انگلیس و آمریکا کشورهای همسایه را تشویق به طرح ادعای مالکیت می‌کنند.

سعید صباح‌زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ادعای امارات متحده عربی و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس درباره مالکیت جزایر ایرانی خلیج فارس اظهار کرد: مالکیت این جزایر موضوعی تمام شده از نظر جمهوری اسلامی است که جایی برای بحث ندارد زیرا این جزایر جزئی از خاک و جغرافیای جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌آیند.

وی با اشاره به حاکمیت موقت انگلستان در گذشته بر این جزایر سه‌گانه افزود: با خروج انگلیسی‌ها این جزایر به مالک اصلی آن بازگشت، بنابراین از این نظر موضوع تمام شده است اما ادعای مالکیت این جزایر از زمانی مطرح شد که صدام حسین دنبال تحریک کشورهای عرب بود تا برای خود مجالی برای خودنمایی بین این کشورها پیدا کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تکرار این ادعا از سوی برخی مقامات کشورهای عرب مانند جمال عبدالناصر را با هدف دستیابی به امکانات برخی کشورهای خلیج فارس به ویژه امارات دانست و گفت: این موضوع بیشتر مورد تاکید امارات متحده عربی است و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس در این زمینه ادعای خاصی ندارند و رفتار قبیله‌ای برای تأیید ادعای امارات در این زمینه از خود نشان می‌دهند.

ادعایی بدون ارزش حقوقی و تاریخی

وی این ادعا را فاقد ارزش حقوقی، قانونی و تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: هنگامی که کشور امارات به شکل دولت متحد از چند امارت تشکیل شد، این موضوع را برای اثبات تسلط و ریاست خود بر سایر امارت‌ها عَلَم کرد وگرنه ابوظبی نیز ارتباط تاریخی و جایگاهی برای مالکیت این جزایر ایرانی نداشته است.

صباح‌زنگنه هدف امارات از تکرار این ادعا را به دست آوردن برخی امتیازات از همسایگان خود در حاشیه خلیج فارس دانست و ادامه داد: یکی دیگر از اهدافی که در این زمینه مطرح می‌شود، پیوستن به موج ایران‌هراسی است که به تازگی از سوی برخی کشورها مطرح می‌شود و تلاشی برای استفاده از این موج تسلیحاتی و سیاسی بر ضد کشور ما به‌شمار می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه مقامات کشور امارات نیز می‌داند که موضوع مالکیت ایران بر جزایر خلیج فارس قطعی است، اظهار کرد: مطرح کردن این ادعای بی‌اساس به جز ریختن آب به آسیاب آمریکا و انگلیس ارزش دیگری ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به موقعیت استراتژیک این جزایر در تأمین امنیت خلیج فارس گفت: این جزایر سه‌گانه به عنوان یک منطقه استراتژیک و فوق‌العاده مؤثر در نظارت و حمایت از امنیت تجارت کشتی‌های نفت و رفت و آمد کشورها به شمار می‌آید بنابراین گاهی انگلیس و آمریکا کشورهای همسایه به ویژه اماراتی‌ها را وادار می‌کنند که این موضوع را دامن بزنند.

تلاش برای بازگشت به خلیج فارس

وی خلیج‌فارس را جولانگاه انگلیسی‌ها در گذشته توصیف کرد و گفت: آنها با قصد سوءاستفاده از امکانات مالی کشورهای حاشیه خلیج فارس، هر از گاهی آنها را وادار می‌کنند که این موضوع را در محافل سیاسی یا تبلیغاتی مطرح کنند تا آب را گل آلود کنند.

صباح‌زنگنه ایجاد اختلاف بین امارات و ایران یا بقیه کشورهای حاشیه را به سود انگلستان دانست و تصریح کرد: آمریکا به دنبال آن است که از این منطقه به عنوان بارانداز نظامی و اقتصادی استفاده کند، به همین دلیل گاهی برخی از همسایگان را به مطرح کردن ادعای مالکیت بر جزایر ایرانی تشویق می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نقشه‌های تاریخی جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس هرگز نشان داده نخواهد شد، ادامه داد: کشورهای غربی با چاپ مقاله، چند کتاب و عکس به باج‌خواهی می‌پردازند، در حالی که هدف اصلی آنها تسلط بر اراده سیاسی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای حضور دوباره در آب‌های منطقه و سلطه بر آن است.

کد خبر 627186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.