نقش ورزش در کاهش علائم آزاردهنده سرطان سینه

تحقیقات جدید حاکی از آن است که داشتن یک برنامه ورزشی منظم، حتی اگر طبق دستورالعمل‌های پزشکی نباشد، می‌تواند به کاهش علائم آزاردهنده سرطان سینه در افراد مبتلا منجر شود و بهبود کیفیت زندگی را برای آن‌ها به‌دنبال داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان دانشگاه ادیث‌کوان در استرالیا، طی یک مطالعه وضعیت تعداد ۸۹ زن مبتلا به سرطان سینه را مورد بررسی قرار دادند که ۴۳ نفر از آن‌ها تحت یک برنامه ورزشی منظم قرار گرفتند و گروه کنترل فعالیت جسمی خاصی انجام نمی‌دادند. زنانی که فعالیت ورزشی انجام می‌دادند، طی یک دوره ۱۲ هفته‌ای مورد آزمایش قرار گرفتند به این صورت که جلساتی برای افزایش مقاومت آن‌ها به‌طورهفتگی در منزلشان برگزار می‌شد، ضمن اینکه شامل انجام ایروبیک بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بود.

محققان در پایان آزمایش متوجه شدند زنانی که طی این دوره فعالیت‌های جسمی انجام داده بودند نسبت به سایران، از مقاومت بیشتری در مقابل علائم سرطان برخوردار بودند و سرعت بهبودی وضعیت آن‌ها پس از شیمی‌درمانی نیز بالاتر بود. علاوه بر این، نتیجه مطالعه حاکی از بهبود کیفیت زندگی و رفاه عاطفی، جسمی و اجتماعی زنانی بود که در این ۱۲ هفته فعالیت جسمی انجام داده بودند.

محققان در ابتدای آزمایش خود تصمیم گرفتند میزان انجام فعالیت‌های جسمی زنان مبتلا به سرطان را به تدریج افزایش دهند تا آن را به سطح استاندارد پیشنهاد شده توسط متخصصان سلامت برسانند، با این حال طی پیاده‌سازی آزمایش، برنامه‌های ورزشی متناسب با میزان توانایی هر فرد از سطح متوسط تا دشوار انتخاب شد و همین امر، تمایل زنان به انجام ورزش‌ها را افزایش داد و بیشترین تأثیر مثبت را در بهبود وضعیت آن‌ها در شیمی‌درمانی و پس از آن به دنبال داشت.

برنامه افراد تحت آزمایش از این قرار بود که این افراد باید پنج روز از هفته را به انجام ایروبیک با سطح متوسط یا به مدت ۲۰ دقیقه ایروبیک سخت می‌پرداختند، ضمن این‌که سه روز در هفته انجام ورزش‌های قدرتی نیز در برنامه آن‌ها قرار داشت. گزارش‌ها حاکی از آن است که از هر هشت زن در سراسر جهان یک مورد و از هر ۸۳۳ مرد یک نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شود که بدون شک، انجام فعالیت‌های جسمی می‌تواند نقش مهمی در بهبودی آن‌ها ایفا کند و رفاه جسمی و روانی را برای این افراد به ارمغان بیاورد.

کد خبر 626926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.