۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
جاده در خاموشی

مسیر گلشهر به گلپایگان یکی از محورهای مواصلاتی پرتردد و در عین حال ناایمن کشور است که در نزدیکی مناطق شهری و نواحی روستایی قرار گرفته و تا امروز اقدامی در راستای ایمن‌سازی مسیر انجام نشده است؛ این محور در تاریکی مطلق به سر می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه با فراوانی شمار خودروها و افزایش حجم روز افزون تردد در جاده‌ها نیازمند محورهای مواصلاتی استاندارد در کنار فرهنگ‌سازی برای کاهش حوادث جاده‌ای هستیم؛ این مهم به خصوص در شرایطی که تعداد شهرهای کوچک افزایش پیدا کرده است، اهمیت زیادی دارد. چنانچه جاده‌های مواصلاتی به خصوص در میانه دو شهر ایمنی و شبکه روشنایی درستی نداشته باشد، حوادثی همچون برخورد خودرو با راکبان موتورسیکلت، عابران پیاده و حیوانات را شاهد خواهیم بود.

اصلاح شبکه معابر و تأمین روشنایی آنها نقش مهمی در تأمین امنیت ساکنان شهرها، مسافران و ساکنان دارد؛ آنچه جاده مواصلاتی گلشهر_ گلپایگان از آن محروم است، وعده مسئولان نیز برای بهبود وضعیت این جاده هنوز عملیاتی نشده است.

ایمنی این مسیر در میانه دو شهر پرجمعیت و مهاجرپذیر گلشهر و گلپایگان در هنگام شب با وجود حجم بالای ترددها مناسب نیست خطرآفرین است؛ اسفندماه سال ۱۴۰۰ در جریان بازدید معاون وقت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان از این مسیر به خصوص نقطه حادثه‌خیز آن در گلشهر، تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر اینکه راهداری و شهرداری به صورت مشارکتی پروژه ایمن‌سازی این محور حادثه‌خیز گلشهر حدفاصل محله کنجدجان تا فیلاخص را انجام دهند، منعقد شد، اما هنوز وعده معاون راهداری استان که اکنون در سمت مدیر کل راهداری است؛ عملی نشده است.

در این مسیر شبکه روشنایی و حتی شبرنگ وجود ندارد

محمد فراست یکی از ساکنان گلشهر می‌گوید: محور اصلی گلشهر به ویژه در محله فیلاخص تا ساختمان قدیم بلوار شهرداری و تقاطع تازه تأسیس شهر هنگام شب تاریک و خطرناک است.

وی می‌افزاید: در این مسیر شبکه روشنایی و حتی شبرنگ وجود ندارد، دید بسیار ضعیف و تردد خطرناک است؛ آیا مسئولان شهرستان گلپایگان شب‌ها در این مسیر که محور مواصلاتی غرب به مرکز کشور و مسیر اصفهان به تهران، قم و کاشان و سایر شهرها است، تردد ندارند؟

جاده در تاریکی مطلق به سر می‌برد

محمود یاوری یکی دیگر از شهروندان گلشهر تاکید می‌کند: گویا تا خسارت جانی و مالی در این مسیر اتفاق نیفتد و یک اتوبوس واژگون نشود، فکری برای ایمن‌سازی این مسیر نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: راه مواصلاتی گلشهر یکی از مسیرهای پرتردد شهرستان گلپایگان است و حدود دو کیلومتر جاده در خاموشی مطلق به سر می‌برد.

جان عابران پیاده در امان نیست

یکی از رانندگان کامیون که به طور مداوم از این مسیر تردد دارد، خاطرنشان می‌کند: به دلیل موقعیت شغلی که دارم همواره در این مسیر در تردد هستم، هنگام شب دید راننده بسیار کاهش پیدا می‌کند و راننده دچار خطا می‌شود؛ لذا احتمال بروز تصادفات وجود دارد و این مسئله زمانی حادتر می‌شود که در شب بارندگی و مه‌آلودگی داشته باشیم.

وی اظهار می‌کند: بعضی روزها همزمانی غروب آفتاب با آغاز بارش باران، جاده را تاریک‌تر و جان عابران در حال تردد در حاشیه راه را تهدید می‌کند؛ این راه نیاز به روشنایی دارد و از شورای اسلامی شهر و شهرداری گلشهر درخواست داریم تا پیگیر روشنایی این جاده مواصلاتی باشند.

این راننده کامیون تأکید می‌کند: ایجاد و اصلاح شبکه روشنایی مناسب در محورهای نزدیک به شهرها ضروری است و دستگاه‌های مربوطه باید به منظور تأمین روشنایی با یکدیگر تعامل داشته باشند، چراکه تأمین آسایش، امنیت و آرامش شهروندان بسیار مهم است.

ایمن‌سازی محدود مسیر با اجرای جداکننده‌ها

مصطفی محمودی، شهردار گلشهر در این خصوص می‌گوید: طبق تفاهم‌نامه با اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان، اجرای روشنایی با اداره راهداری است، به طور مستمر پیگیر این موضوع هستیم و حتی فرماندار گلپایگان پیگیر این مسئله از اداره راهداری استان شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ سال از شهر شدن گلشهر می‌گذرد، ادامه می‌دهد: پروژه ایمن‌سازی این مسیر امسال با اجرای جداکننده‌ها توسط شهرداری آغاز شده است تا بتوانیم در حد توان از وقوع حوادث متعدد جاده‌ای جلوگیری کنیم، اما کار اصلی با اداره راهداری است.

شهردار گلشهر تاکید می‌کند: این مسیر مواصلاتی حادثه‌خیز و نیازمند رسیدگی فوری است.

در انتظار برگزاری مناقصه هستیم

روح‌الله نیکبخت، رئیس شورای اسلامی گلشهر تصریح می‌کند: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان به منظور ایمن‌سازی جاده مواصلاتی گلشهر از محله فیلاخص تا کنجدجان منعقد شد و همچنان پیگیر اجرای پروژه روشنایی این نقطه هستیم.

وی می‌افزاید: مناقصه جذب پیمانکار پروژه در سایت راهداری بارگذاری شده است و در سطح شهرستان نیز اعلام کردیم تا پیمانکاران برای شرکت در مناقصه اطلاع کافی داشته باشند و در مناقصه شرکت کنند؛ امیدواریم پس از برگزاری مناقصه پروژه روشنایی این محور که یکی از مطالبات بحق رهگذران و شهروندان است، تحقق یابد.

اعتباری برای اجرای پروژه روشنایی وجود ندارد

محمد فیضی، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان گلپایگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه این اداره به تعهداتش در خصوص ایمن‌سازی جاده مواصلاتی گلشهر عمل کرده است، می‌گوید: عملیات تعریض آسفالت محور گلشهر حد فاصل محله کنجدجان تا فیلاخص در دو طرف محور به طول ۲۸۰۰ متر و عرض ۲.۵ متر با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان اجرا شده است.

وی با اشاره به اجرای روشنایی بلوار، تاکید می‌کند: در حال حاضر هیچ‌گونه اعتباری برای تأمین روشنایی مسیر وجود ندارد و لازم است نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان مربوطه اعتبار لازم را جذب کنند.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گلپایگان خاطرنشان می‌کند: حدفاصل روستای وداغ تا سرآور به طول حدود ۱۱۰۰ متر خارج از محدوده طرح هادی است، با این وجود عملیات رفیوژ جاده به صورت مشارکتی توسط راهداری، بنیاد مسکن و شهرداری گلشهر اجرا شد.

فیضی گفت: آسفالت جاده روستای سرآور در تعهدات اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است و پس از اجرای عملیات زیرسازی و رفیوژ میانی مسیر اجرایی خواهد شد.

گزارش از معصومه فصاحت؛ خبرنگار سرویس شهروکلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 626922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.