تغییر نگرش افراد به زندگی با تمرکز بر واقع‌گرایی

کارشناس مشاوره مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان گفت: اگر فردی یاد بگیرد که بی‌خیالِ مسائل فرعی و بی‌اهمیت زندگی شود، پس از مدتی کیفیت زندگی‌اش بالاتر می‌رود، زیرا متوجه می‌شود که مسائل مهم‌تری در زندگی وجود دارد که باید تمرکز خود را روی آن‌ها بگذارد.

فرزانه افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تمام انسان‌ها در جایگاهی که هستند محدودیت‌هایی دارند، اما نباید روی آن‌ها تمرکز کنند؛ به عنوان مثال نبودِ قطعیت و و تردیدداشتن، بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان است، اما نمی‌دانیم که در آینده چه پیش می‌آید؛ اگر فردی بخواهد همیشه با یقین مطلق پیش برود، به مشکل برمی‌خورد و نمی‌تواند در این دنیا اقدام چندان مهمی انجام دهد.

وی ادامه داد: در آموزشِ بی‌خیالی به دنبال این نیستیم که زندگی را با بی‌خیالی طی کنیم، درواقع به دنبال مسائلی هستیم که اهمیت دارند و در کنترل ما هستند؛ به عنوان مثال فردی که نگران محبوبیت و شهرت خودش است، باید بداند که این مسائل در کنترل او نیست و به همین دلیل باید با بی‌خیالی از کنار آن‌ها رد شود و تمرکز خود را روی مسائل مهمی مانند صداقت و مهربانی بگذارد.

کارشناس مشاوره مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان تصریح کرد: اگر فردی یاد بگیرد که بی‌خیال مسائل فرعی و بی‌اهمیت زندگی شود، پس از مدتی کیفیت زندگی‌اش بالاتر می‌رود، زیرا متوجه می‌شود که مسائل بسیار مهم‌تری در زندگی است که باید تمرکز خود را روی آن‌ها بگذارد.

وی با بیان اینکه باید یاد بگیریم چگونه زمان و انرژی خود را روی مسائل مهم زندگی بگذاریم، اضافه کرد: ابتدا باید یاد بگیریم که تنها به مسائل مهم اهمیت بدهیم، در دنیای امروز انسان با تعداد زیادی گزینه و انتخاب روبه‌رو شده است، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که داشتن گزینه‌های زیاد روی میز باعث آرامش می‌شود و انسان را از دغدغه و سختی می‌رهاند، این در حالی است که مطالعات نشان می‌دهد زمانی که گزینه‌های پیش‌رو بیش از حد زیاد می‌شوند، می‌تواند استرس به همراه داشته باشد، زیرا انتخاب برای انسان سخت و دشوار و فردی که می‌خواهد از بین این همه گزینه دست به انتخاب بزند، به ناچار باید مقداری فشار و نگرانی را تحمل کند.

افشاری با بیان اینکه باید اهداف خود را به صورت مشخص، معین کنیم ادامه داد: زمانی این پرسش مطرح می‌شود که هدف شما در زندگی چیست؟ بسیاری از افراد در پاسخ می‌گویند ما دنبال یک زندگی خوشبخت، خانواده آرام و شغلی عالی و پردرآمد هستیم، این هدف نیست، زیرا هیچ‌چیز مشخصی در آن وجود ندارد، اگر هدف مشخص و معین نباشد نمی‌تواند به ما انگیزه بدهد و ما را به حرکت وادار کند.

وی خاطرنشان کرد: ارزش‌ها باید واقع‌گرایانه، مفید و مؤثر باشد. یکی از نکات مهمی که باید همیشه مدنظر داشته باشیم، این است که ارزش‌هایی را برای خودتان تعیین کنید که سه خصوصیت را داشته باشد؛ ابتدا اینکه واقع‌گرایانه باشد و این ارزش‌ها را براساس واقعیت زندگی برای خود ما تعیین کرده باشد، ارزش‌هایی را برای خودتان تعیین کنید که برای جامعه مفید باشد، زمانی که ارزش‌ها چنین خصوصیتی داشته باشد نه تنها به خودتان خدمت می‌کنید، بلکه به هم‌نوعان خود نیز خدمت خواهید کرد و از این راه به بخشی از رسالت خود عمل کرده‌اید، همچنین ارزش‌های شما باید اثراتی فوری و قابل کنترل داشته باشد.

کد خبر 626870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.