بنیاد شهید باید از سازمان خدماتی به سازمان مطالبه‌گر تبدیل شود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشستی با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره خدمات‌رسانی به ایثارگران ارائه داد.

به گزارش ایمنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره ایثارگران گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران، پاسخ‌گوی نیاز بیش از سه‌ونیم میلیون ایثارگر در جامعه است؛ نیازهایی ازجمله مسکن، اشتغال، آموزش، بهداشت و درمان و خودرو، نیازهای جامعه ایثارگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در گذشته ۱۹ درصد قوانین مربوط به ایثارگران اجرا شده است و برخی ایثارگران مغفول مانده‌اند، افزود: درباره اشتغال میزان بیکاری در جامعه ایثارگری دو برابر جامعه است، درخصوص مسکن ۴۳ درصد جامعه ایثارگری اجاره‌نشین هستند و رویکردهای اجرایی در زمینه ایثارگران به درستی اجرا نشده است و برخی بیشتر از امکانات برخوردار شده و برخی کم‌برخوردارتر بوده‌اند.

وی افزود: براساس بررسی صورت گرفته، برخی از والدین شهدا در گذشته حقوق و مستمری دریافت نکرده‌اند که به آن‌ها مراجعه شد و در مواردی که تمایل داشتند، این حقوق برقرار شد؛ ضمن اینکه مقرر شد که ایثارگران براساس دهک‌ها شناسایی شوند و سه دهک پایین بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. هم‌اکنون به ۱۱۰ هزار نفر از ایثارگران فاقد شغل و درآمد کمک‌معیشت پرداخت می‌شود و ۲۰ هزار ایثارگر مشمول نیز قرار است به این آمار افزوده شوند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران باید از یک سازمان خدماتی به سازمان مطالبه‌گر تبدیل شود و نیازهای ایثارگران را مطالبه کند. اجرای ماده ۷۴ قانون جامع ایثارگران از موضوعاتی بود که از سال گذشته مقدمات آن فراهم شد و امسال به طور جدی پیگیری می‌شود. درباره اجرای قوانین ایثارگری در دیگر سازمان‌ها احکامی وجود ندارد و بسیاری از دستگاه‌ها حاضر نشدند توضیح بدهند که چه اقداماتی برای ایثارگران انجام داده‌اند.

قاضی‌زاده‌هاشمی با تأکید بر اینکه به لحاظ حقوقی باید قوانین به گونه‌ای باشند که بنیاد بتواند اجرای این قوانین را از سایر دستگاه‌ها مطالبه کند، افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران مجری قانون است و براساس قوانین عمل می‌کند؛ تاکنون نزدیک به ۳۰ درصد قوانین مربوط به ایثارگران اجرا شده و نباید در جامعه این‌گونه مطرح شود که کار زیادی برای ایثارگران انجام شده است، به عنوان نمونه اگر سهمیه قانونی اشتغال ایثارگران از زمان تصویب اجرایی می‌شد باید حداقل ۲۵ درصد کارکنان دولت را ایثارگران تشکیل می‌دادند که این میزان اکنون حدود ۱۰ درصد است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلاتی که درخصوص اشتغال ایثارگران وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای ۲۰ هزار فرصت شغلی که برای ایثارگران وجود دارد، بیش از ۳۰۰ هزار نفر متقاضی شغل هستند که نشان می‌دهد این مقدار فرصت شغلی کافی نیست و برنامه‌های مختلفی برای کارآفرینی در جامعه ایثارگری باید اجرایی شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به مشکلاتی که درباره رزمندگان وجود دارد و اینکه این گروه تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران نیستند، عنوان کرد: پنج سازمان متولی امور رزمندگان هستند که باید َتجمیع شوند. قوانین باید به گونه‌ای باشد که رزمندگان از تسهیلاتی که به آن‌ها داده می‌شود، رضایت داشته باشند تا این افراد ترجیح ندهند که به عنوان جانباز معرفی شوند و این دوگانگی حل و فصل شود.

قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به خدمات انجام شده توسط بنیاد در حوزه بهداشت و درمان ایثارگران، گفت: درباره تجهیزاتی مثل آمبولانس ۱۹ دستگاه آمبولانس خریداری شده است. طبق قانونی که سال ۹۸ به تصویب رسید باید از کالاهای داخل کشور استفاده شود اما ویلچر جانبازان با ویلچر گروه سالمندی تفاوت دارد و به دلیل اینکه جانبازان روی ویلچر زندگی می‌کنند، باید ویلچر آن‌ها سبک باشد که این نوع ویچلر در کشور تولید نمی‌شود. همچنین تهیه مواد اولیه اروتز و پروتز برای جانبازان نیز با مشکلاتی همراه بود که تا حدی برطرف شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه طبق قانون صددرصد خدمات درمانی به ایثارگران رایگان است، گفت: برای دندان‌پزشکی خدمات ارائه نمی‌شود و برای اجرای کامل خدمات درمانی ایثارگران ۲۰ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است.

معاون رئیس‌جمهور در این نشست به برخی پرسش‌های اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس درباره شعبه‌ها و باجه‌های بانک دی در شهرستان‌ها و توزیع نیروها و کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت و گفت: درمورد ایجاد شعب بانک دی در سراسر کشور نیاز به مجوز بانک مرکزی داریم، این در حالی است که توسعه شعب بانک‌ها را ممنوع کرده اما تلاش می‌کنیم که مجوز احداث ۳۰۰ شعبه در سراسر کشور را دریافت کنیم.

وی افزود: به دنبال ایجاد نظام گسترده مددکاری هستیم و سازمانی را نیز بدین منظور با محوریت فعالیت بانوان طراحی کرده‌ایم. هر سازمانی باید یک درصد بودجه خود را به موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهد؛ به عنوان مثال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ستادی برای شهدای این وزارتخانه به ویژه شهدای سلامت تشکیل داده است و سایر وزارت‌خانه‌ها مثل وزارت آموزش و پرورش و سازمان انرژی اتمی نیز می‌توانند درباره شهدای این سازمان‌ها برنامه فرهنگی تهیه کنند.

کد خبر 626616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.