برچیده شدن سفره فساد با کمیته سلامت اداری/از ۱,۵۰۰ میلیارد درآمد شهرداری چشم پوشی کرده‌ایم

شهردار اصفهان با بیان اینکه از شخصیت کارکنان و شهرداری دفاع می‌کنیم، البته باید درباره ابهامات شهروندان نیز توضیحات لازم را ارائه دهیم، گفت: شهروندان باید بدانند در شهرداری چه خبر است، زیرا گاهی ابهام، ایهام و نامشخص بودن مسائل باعث شکل‌گیری تفسیرهای ذهنی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _ سه‌شنبه بیست‌ودوم آذر _ در سومین برنامه تلویزیونی «۳۶۵ شبانه‌روز به احترام مردم اصفهان»، با تاکید بر اینکه شهرداری یکی از خدوم‌ترین دستگاه‌های اجرایی به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: در هر لحظه از زمان، نمی‌توان تصور کرد که بخشی از شهرداری خدمت ارائه نکند. چراکه هنوز رانندگان اتوبوس و مترو کار خود را تمام نکرده‌اند که پاکبانان به معابر می‌آیند و شهر را نظافت می‌کنند تا شهروندان هر روز صبح با شهری تمیز مواجه شوند.

وی با بیان اینکه گردشگرانی که به اصفهان سفر می‌کنند و البته شهرهای بزرگ دنیا را دیده‌اند، بر یک اصل اتفاق نظر دارند که اصفهان در زیبایی و نظافت جزو بهترین شهرهای دنیاست، گفت: با توجه به حجم خدمات و تلاش‌های شهرداری ممکن است ذهنیت‌هایی نسبت‌به شخصیت آن در اذهان مردم شکل گیرد و احساس بدبینی به شهرداری به‌وجود آید. فارغ از اینکه این ذهنیت درست یا برداشتی اشتباه باشد، برایم این ذهنیت‌ها مهم است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهروندان باید بدانند در شهرداری چه خبر است، زیرا گاهی ابهام، ایهام و نامشخص بودن مسائل باعث شکل‌گیری تفسیرهای ذهنی می‌شود، افزود: وقتی از جمعیت هزار نفری یک نفر خطا کند، مردم ممکن است آن خطا را به همه تعمیم دهند و ذهنیتی شکل گیرد که تمام هزار نفر غیرقابل اعتماد هستند.

وی ادامه داد: به‌رغم آنکه از شخصیت کارکنان و شهرداری دفاع می‌کنیم، باید درباره ابهامات مردم نیز توضیحات لازم را ارائه دهیم. شورای اسلامی شهر اصفهان نیز هنگام انتخاب شهردار، همین مطالبه را داشت و البته جزو برنامه‌ها نیز بود و بر این تاکید داشتم که درباره شخصیت شهر و شهرداری حساس هستم.

برخی شهروندان نسبت‌به قوانین و حقوق خود واقف نیستند

قاسم‌زاده با بیان اینکه شورای اسلامی شهر اصفهان اوایل فعالیت خود لایحه‌ای را در قالب طرح شفافیت و سوت‌زنی تصویب کرد، افزود: گلوگاه‌هایی در شهرداری بود که کار مردم به‌واسطه آن‌ها متوقف می‌شد و تا رانت و پارتی وجود نداشت، نمی‌توانستند از آن عبور کنند. اکنون این دغدغه شهروندان یکی از ۲۵ ماده این لایحه است.

وی با اشاره به دیگر مواد این لایحه مبنی بر شفاف شدن سفرهای خارجی در شهرداری گفت: اگر فردی در شهرداری به مأموریتی اعزام شد، شهروندان حق دارند از آن مطلع شوند. ممانعت از به‌کارگیری بستگان نیز از دیگر موارد این طرح است. اگرچه از منتقدان این ماده از طرح بودم، اما آن را اجرایی کردم. البته انتقادم از آن جهت نبود که دوست دارم بستگان خود را در شهرداری به‌کارگیری کنم، بلکه معتقدم این ماده با اصل شایسته‌سالاری همخوانی ندارد و ممکن است فردی شایسته از حقی محروم شود؛ اگرچه از یک حق کوچک برای حقی بزرگ‌تر باید گذشت.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه بر حمایت از سوت‌زن‌ها نیز در این طرح تاکید شده است، گفت: هر فرد دریافت‌کننده خدمت در شهرداری اگر احساس کرد در این مجموعه انتظار غیرقانونی‌ای از او در پرداخت هزینه برای ارائه خدمت شده است یا کارکنان نسبت‌به انجام وظیفه کوتاهی می‌کنند، می‌تواند با ارتباط تلفنی به ما اعلام کند که در چه منطقه شهری با چه مشکلی روبه‌روست تا پیگیری لازم انجام شود.

وی با اشاره به پیگیری دستگاه نظارتی پس از دریافت گزارش‌های مردمی از تخلف انجام‌شده افزود: شهروندان نیز می‌توانند از طریق سامانه و سایت شهرداری یا با تلفن ۳۸۹۰ نگرانی خود را ثبت کنند.

قاسم‌زاده ادامه داد: بخش قابل توجهی از موارد بررسی‌شده در سامانه سوت‌زنی ناشی از بی‌اطلاعی مردم از قانون و ابهام آن‌ها بوده و درحقیقت تخلفی رخ نمی‌داده است. برخی شهروندان نسبت‌به قوانین و حقوق خود واقف نیستند و از حقوق شهر و شهرداری نیز آگاهی ندارند. بنابراین عذرخواهی می‌کنم که کمک نکردیم دانش مردم نسبت‌به مسائل شهر افزایش یابد.

از ۱,۵۰۰ میلیارد تومان درآمد چشم‌پوشی کردیم تا «پول شبهه‌ناک» وارد شهرداری نشود

شهردار اصفهان با بیان اینکه مردم برای کسب هر گونه اطلاعات درباره شهرداری می‌توانند به سامانه شفافیت مراجعه کنند، ادامه داد: چنانچه موردی مدنظر شهروندان بود که در سامانه بارگذاری نشده بود، به ما اعلام کنند تا به‌عنوان داده در سامانه بارگذاری شود. زیرا حق مردم این است که بدانند کارگزاران آن‌ها در شهر چه می‌کنند، پیمانکاران چه کسانی هستند و مساعدت در شهر چگونه انجام می‌شود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه آنجا که پای منافع سازمانی و مردم در میان است تا جایی که دستگاه نظارتی اجازه دهد، قانون به نفع مردم تفسیر می‌شود، تصریح کرد: شهرداری اصفهان از ۱,۵۰۰ میلیارد تومان درآمد خود چشم‌پوشی کرد تا «پول شبهه‌ناک» وارد شهرداری نشود و سعی شده است هر گونه توافق حذف شود.

دو گام هوشمندسازی را برداشتیم

شهردار اصفهان با اشاره به اجرای طرح هوشمندسازی در راستای حذف واسطه‌ها افزود: سعی کردیم ارتباط مستقیم با مردم داشته باشیم. حرکتی در دنیا برای تحقق شهرهای هوشمند شکل گرفته است و این اصل احترام به انسان‌هاست. چرا شهروندان برای انجام امور خود باید مجبور به مراجعه حضوری باشند، مقابل میزی بایستند و عزت‌نفس آنها خدشه‌دار شود تا اقدامی صورت گیرد؟ در دنیا، به اصل حفظ کرامت انسانی توجه دارند و در آداب دینی ما نیز، بر این موضوع مهم تاکید شده است.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه هوشمندسازی یعنی اینکه مردم خدمات خود را بدون واسطه در خانه و به‌صورت غیرحضوری دریافت کنند، اظهار کرد: هوشمندسازی به سه ضلع فناوری، کارگزاران و مردم وابسته است و از شهروندان درخواست می‌کنم کمک کنند تا نظام هوشمند شهر و شهرداری هوشمند تحقق یابد.

وی افزود: تا نقطه مطلوب فراز و نشیب‌هایی را شاهد هستیم. البته در این راستا، فناوری‌ای معرفی شده که ممکن است اشکالات فنی داشته باشد. بنابراین باید ضعف‌های سامانه برطرف شود تا به نقطه ایدئال برسد. اگر به سمتی پیش برویم که واسطه‌ها از میان برداشته شود، سرعت کار و شفافیت بیشتر و ضوابط حاکم می‌شود.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه از سه گام تعریف‌شده برای هوشمندسازی، تاکنون دو گام آن برداشته شده است، تصریح کرد: گام نخست، تبدیل فعالیت‌ها از شکل کاغذی به‌صورت الکترونیکی است که بیشتر دستگاه‌ها آن را انجام دادند. گام دوم، غیرحضوری شدن خدمات و گام سوم، استفاده از هوش مصنوعی به‌جای اپراتور است که به همت مدیران ادوار گذشته، در شهرداری بخشی از خدمات الکترونیکی و غیرحضوری شده است. هرچند شهروندان کمتر از این نوع خدمات استفاده می‌کنند. زیرا فرهنگ استفاده از سامانه غیرحضوری در کشور نهادینه نشده است.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از خدمات غیرحضوری شده است و از تاریخ مشخصی این خدمات دیگر حضوری ارائه نمی‌شود، گفت: باید آرام‌آرام حرکت کنیم. زیرا به فرهنگ‌سازی نیاز دارد.

«اصنو» زمان‌بندی می‌شود

قاسم‌زاده اظهار کرد: در این دوره، سخت‌ترین خدمت شهرداری که صدور پروانه ساختمانی است را غیرحضوری کردیم و در حال حاضر، در حال رفع اشکالات آن هستیم و به سمت نقطه مطلوب حرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از هوش مصنوعی در ارائه خدمت، فاصله درخواست انجام خدمت کوتاه می‌شود و شائبه اعمال نظر که دغدغه مردم است رفع می‌شود، افزود: باور اینکه گفته می‌شود کارمندان شهرداری برای استفاده از سامانه اصنو (سرا ۱۰) توجیه نیستند، بسیار سخت است. زیرا کارگاه‌های آموزشی برای متصدیان برگزار شده است؛ اما واقعیت آن است که تغییر رفتار نهادینه‌شده در یک سازمان، بسیار سخت است. زیرا بسیاری از افراد با این رفتارها انس گرفته‌اند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم شهرداری خلوتی داشته باشیم، شهروندان باید از طریق سامانه خدمات را دریافت کنند، گفت: بدنه میانی شهرداری درمقابل این تغییر مقاومت می‌کنند که امیدوارم کارکنان شهرداری که به خدمت به مردم علاقه دارند و همچنین شهروندان، با مراجعه نکردن به شهرداری برای دریافت خدمات، ما را یاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: به‌زودی سامانه اصنو زمان‌بندی خواهد شد تا مدت انتظار برای هر مرحله مشخص باشد.

اطلاعات سامانه شفافیت هر شش ماه یک بار به‌روزرسانی می‌شود

قاسم‌زاده با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارش احصاشده در سامانه «سوت‌زنی»، فعالیت این سامانه در کاهش تخلف و فساد در شهرداری بسیار مؤثر بوده است، ادامه داد: افراد و بخش‌هایی که در انجام خدمت به مردم به هر علتی اختلال ایجاد می‌کردند، توسط شهروندان به ما معرفی شدند و با آنها برخورد قانونی شد.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات سامانه شفافیت هر شش ماه یک بار به‌روزرسانی می‌شود که باید فاصله زمانی آن کمتر شود، افزود: در حوزه فرهنگی، به‌دلیل آنکه یک ضلع همکاری تشکل‌های فرهنگی هستند و همچون بخش عمرانی، شرکت یا پیمانکار نیستند که بتوان اطلاعات آنها را ثبت کرد، این حق را برای شهروندان قائل هستیم که بدانند چه کسانی در حوزه فرهنگ چه اقداماتی در شهر انجام می‌دهند و طرف قرارداد در این حوزه چه کسانی هستند. البته اطلاعات باید در حوزه فرهنگی نیز بارگذاری شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: سفرها اگر مأموریت کاری بوده و با هزینه شهرداری انجام شده است، اطلاعات آن در سامانه شفافیت بارگذاری می‌شود؛ اما اگر یک نفر در شهرداری مرخصی می‌گیرد تا به سفر برود، قانون موظف نمی‌کند که آن را نیز ثبت کنیم.

وی با اشاره به فعالیت کمیته سلامت اداری ذیل لایحه شفافیت و سوت‌زنی اظهار کرد: رصد عرصه‌ها، زمینه‌ها و گلوگاه‌هایی که ممکن است در آن فساد شکل گیرد و فرایند بازنگری الکترونیکی و غیرحضوری شدن، از اقدامات این کمیته است که در صورت تحقق، زمینه فساد در شهرداری برچیده می‌شود.

قاسم‌زاده گفت: شخصیت شهرداری همیشه خدوم بوده است و وقتی برای مردم باورپذیرتر می‌شود که همه‌چیز در شهرداری شیشه‌ای شود.

کد خبر 626518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.