محله‌ها؛ نقطه آغاز تحول برای تحقق شعار «اصفهان من، شهر زندگی »

نقطه آغاز تحول برای تحقق شعار «اصفهان من، شهر زندگی»، محلات در نظر گرفته شده است تا با استفاده از ظرفیت‌های محله‌ای نقش مشارکت مردم، یک گام اساسی برای تحقق «شهر زندگی» و مدیریت «محله‌محور» برداشته‌ شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مهمترین تفاوت‌های این دوره از مدیریت شهری با دوره‌های قبل، تمرکز بر محله‌محوری است و نقطه آغاز تحول برای تحقق شعار «اصفهان من، شهر زندگی» محلات در نظر گرفته شده است. در واقع پس از خانه ایمن، محله برای شهروندان مهم است و می‌تواند آنها را همچون خانواده‌ای در کنار یکدیگر همدل و مسئولیت‌پذیر کند، حول محور و هویتی همچون محله، گردهم جمع کند و با استفاده از ظرفیت‌های محله‌ای نقش مشارکت مردم یک گام اساسی برای تحقق «شهر زندگی» و مدیریت «محله‌محور» بردارد.

مقیاس اصلی خدمت، بر اساس سیاست جدید محل در نظر گرفته شده است، از این‌رو شهرداری عزم خود را جزم کرده است تا سطح زندگی شهروندان در دل محلات را بهبود ببخشد و امکان زندگی بهتر را برای آن‌ها فراهم کند.

تسهیل عبور و مرور در بافت محله و رفع گلوگاه‌های ترافیکی، تقویت هویت محله و افزایش سطح تعلق به آن‌ها، ارتقای سطح تعاملات اجتماعی در محله، شناسایی و جذب ظرفیت‌های محلی و مدیریتی مؤثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی، احیای بافت فرسوده، افزایش کیفیت بصری، بازآفرینی بافت‌های تاریخی، ارتقای سطح نشاط و سرزندگی، ایمنی محیطی و ترافیکی، شناسایی و رفع فضاهای بی‌دفاع شهری از مهمترین اهداف محله‌محوری در این دوره مدیریت شهری است.

شهرداری اصفهان از ابتدای دوره مدیریت جدید بررسی و مطالعه روی ۲۰۰ محله شهر اصفهان را در دستور کار خود قرار داد تا کیفیت زندگی در این محلات ارتقا یابد؛ برای این منظور محلات شهر بر اساس میزان برخورداری اولویت‌بندی شد تا طی چهار سال تحولی در ۱۰۰ محله از شهر اصفهان رقم بخورد.

در یک سال گذشته ۳۰ محله در دستور کار شهرداری قرار گرفته است تا شهروندان احساس بهتری از زندگی در محله داشته باشند و هر روز صبح وقتی از منزل خارج می‌شوند، تغییر را در شهر احساس کنند.

به همین منظور برای نخستین‌بار در کشور چهار سطح برنامه در محلات شهر اصفهان فعال شد؛ در سطح نخست به نیازهای یک محله در حوزه عمرانی پاسخ داده می‌شود، در سطح دوم زیباسازی در کنار پروژه‌های عمرانی به محلات رنگ و بوی تازه‌ای خواهد داد، سطح سوم نیز شامل خدمات فرهنگی و اجتماعی است که به سلامت جسم و روان فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی افزایش مهارت‌های زندگی منجر می‌شود و سطح چهارم نیز اقتصاد محله و مشاغل محله‌محور را شامل خواهد شد.

محور همه این خدمات شهرداری است اما از ظرفیت دستگاه‌های دیگر به‌ویژه مردم محلات نیز استفاده می‌شود تا با کمک خود مردم اتفاقی بیفتد که مردم محله، به بودن در محله خود افتخار کنند و احساس آرامش بیشتری از زندگی در محله خود داشته باشند.

در این رویکردها همچنین برای اینکه در اولویت‌بندی محلات خطایی صورت نگیرد، علاوه بر اطلاعات و آمار فراهم شده توسط شهرداری، مدیران و مسئولان شهری به صورت تیمی در تک‌تک محلات حضور پیدا می‌کنند و جلساتی با شهروندان برگزار می‌کنند تا مشکلات را به صورت مستقیم از زبان مردم بشنوند.

همچنین با توجه به اینکه امکان دیدار چهره‌به‌چهره با تک‌تک افراد ساکن در محلات وجود ندارد، سامانه ۱۳۷ فرصتی برای انعکاس مشکلات از سوی شهروندان است.

کد خبر 626354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.