تدوین کتاب «لایه‌های شناختی ارزشمند معماری شهر اصفهان»

در شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا پیرامون شیوه اجرای پنجره معماری و گردشگری در اصفهان بحث و تبادل‌ نظر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا با دستور کار بررسی برنامه‌ها و فعالیت‌های «پنجره معماری و گردشگری» و تدوین برنامه‌های این شورا با رویکرد میان‌رشته‌ای در سه ماه آخر سال جاری برگزار شد.

علی عطریان، رئیس شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علی‌قلی آقا اظهار کرد: این شورا برای فعالیت‌های خود چند حوزه کلان با عنوان پنجره انتخاب کرده است که یکی از این حوزه‌ها پنجره معماری و گردشگری است، درواقع در این پنجره سعی می‌شود که به مقوله معماری با رویکرد گردشگری پرداخته شود.

وی افزود: رویکرد گردشگری در این پنجره، رویکرد تفریحی و گذراندن اوقات فراغت نیست، بلکه رویکردی است که در آن فرد می‌تواند با شیوه نو با مباحث معماری و اهمیت آن نه از بعد ساختمان‌سازی بلکه از بعد کارکردهای فرهنگی، هویتی، هنری و تاریخی آشنا شود.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: پنجره معماری و گردشگری دارای چندلایه است که یکی از لایه‌های آن معرفی ظرفیت‌ها و کارکردهای معماری در شهر اصفهان است، زیرا ما معتقد هستیم در اصفهان یک سری ارزش‌های معماری وجود دارد که نیاز است، شهروندان با این ارزش‌ها آگاه شوند.

وی گفت: این ارزشمندی معماری فقط مختص بناهای تاریخی همچون بناهای دوره صفویه و قاجار نیست، بلکه هر آنچه در معماری واجد ارزش است، می‌تواند باشد حتی یک‌خانه با معماری معاصر می‌تواند دارای این ارزش باشد.

عطریان ادامه داد: برای اینکه این اقدام بتواند از اثربخشی لازم برخوردار باشد و مانند برخی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور به‌صورت مقطعی برگزار نشود، در سازوکار اجرایی آن دبیرخانه‌ای طراحی شده است. معتقد هستیم این دبیرخانه می‌تواند به‌عنوان قلب تپنده حوزه معماری و گردشگری، مانع فاصله گرفتن فعالیت‌ها از اهداف و رویکرد اصلی طرح شود.

تقویت رویکرد علمی پنجره معماری و گردشگری

وی تأکید کرد: در پنجره معماری و گردشگری بر کارکرد علمی و دانش‌افزایی توجه ویژه‌ای شده و بر همین اساس قرار است برای اینکه این اقدام از کارکرد علمی و دانش‌افزایی خود خارج نشود، راهنمای گردشگری معماری تربیت کنیم تا افراد شرکت‌کننده در این فعالیت بتوانند با مباحث معماری و ارزش‌های آن در شهر اصفهان به‌خوبی آشنا شوند.

رئیس شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا تصریح کرد: استمرار فعالیت پنجره معماری و گردشگری برای ما مهم است زیرا استمرار در فعالیت باعث جریان‌سازی می‌شود، اما آنچه به‌عنوان یک راهبرد اصلی در دبیرخانه این پنجره باید مادام به آن توجه شود، بررسی و ارزیابی میزان اثربخش بودن این اقدام است. در کنار آن باید این دبیرخانه تقویم زمان‌بندی داشته باشد تا بر اساس آن بتواند برنامه‌ریزی‌های مطلوب و اثربخشی در حوزه معماری و گردشگری داشته باشد.

تهیه نقشه گردشگری معماری شهر اصفهان

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که قرار است در پنجره معماری و گردشگری صورت گیرد، تهیه نقشه گردشگری معماری شهر اصفهان است، این نقشه برخلاف نقشه‌های گردشگری شهر اصفهان، فقط به معرفی بناها، مکان‌ها و بافت‌های ارزشمند شهر اصفهان با نگاه معماری نه تاریخی می‌پردازد، درواقع هر فرد با دارا بودن این نقشه می‌تواند اطلاعات جامع و مفید از ارزش‌های معماری اصفهان کسب کند که این معماری فقط مختص بناهای تاریخی نیست بلکه شامل بناها و ساختمان معاصر دارای ارزش معماری می‌شوند.

عطریان گفت: یکی دیگر از اقداماتی که قرار است در پنجره معماری و گردشگری صورت گیرد، تدوین کتابی تحت عنوان «لایه‌های شناختی ارزشمند معماری شهر اصفهان» است که در این کتاب فرد با لایه‌های شناختی ارزشمند معماری شهر اصفهان با زبان ساده و کاربردی آشنا شود، درواقع مخاطب این کتاب معماران و دانشجویان معماری نیست، بلکه متن کتاب برای عموم شهروندان قابل فهم و درک است.

بهره‌گیری از تجارب موفق کشور برای پنجره معماری و گردشگری

ملیحه قریشیان، دبیر شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا اظهار کرد: در پنجره معماری و گردشگری سعی شده است که رصدی از فعالیت‌های مشابه آن در کشور صورت بگیرد و بر اساس تجربیات موفق گروه‌ها و نهادهای برگزارکننده، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیحی در این پنجره انجام شود.

وی افزود: فعالیت‌های کمی در کشور در حوزه معماری و گردشگری شده است اما حتی این فعالیت‌های کم یا مقطعی یا پرداختن به ارزش‌های معماری در سایه بناهای تاریخی، تفریحی و گردشگری در حال کم‌رنگ شدن است.

مدیر موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا تصریح کرد: تعریف دبیرخانه برای پنجره معماری و گردشگری آن ضروری است و این دبیرخانه همچون شوراهای مشورتی دفاتر تخصصی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان می‌تواند فعالیت پنجره معماری را به سمت تخصصی شدن و اثربخش بودن فعالیت‌ها سوق دهد.

به گزارش ایمنا، در این جلسه اعضای شورای معماری ضمن بررسی سازوکار اجرایی پنجره معماری کودک و نوجوان به بررسی رویکرد پنجره معماری و کودک و فعالیت‌های میان‌رشته‌ای در حوزه معماری برای برگزاری نشست‌های تخصصی پرداختند.

کد خبر 626348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.