از پارادوکس‌ها تا تعالی تئاتر در استان اصفهان

کمتر از سه ساعت دیگر به پایان بزرگ‌ترین رویداد تئاتر استان (سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان) باقی‌مانده است، رویدادی که در اوج استقبال مخاطبان نقدهایی به کارکردها و دور شدن از اهداف اصلی آن از سوی برخی اهالی تئاتر استان اصفهان به آن وارد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته_یکشنبه بیست و یکم آذرماه_اجراهای سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با اجرای تنها اثر صحنه‌ای جشنواره با عنوان «بل و اختراع دردسرسازش» در تالار هنر به کار خود پایان داد اجرایی که با حضور حداکثری تماشاچیان همراه بود و نکته قابل‌تأمل نه‌تنها در این اثر بلکه هفت اثر راه‌یافته به این جشنواره با استقبال خوبی همراه بود، اما پرسش اصلی اینجا مطرح است که این دوره از جشنواره توانسته به اهداف و کارکردهای اصلی خود که همان توسعه تئاتر استان بعد از کرونا است، دست پیدا کند یا خیر؟

از پارادوکس‌ها تا تعالی تئاتر در استان اصفهان

مهجوریت جشنواره تئاتر استان اصفهان

احسان جانمی، کارگردان تئاتر «خواب‌هایم سراغ تور را می‌گیرند» به خبرنگار ایمنا می‌گوید: «خواب‌هایم سراغ تور را می‌گیرند» صد و دهمین کار تئاتری است که بنده کارگردانی آن را بر عهده‌دارم. این اثر نمایشی در اردیبهشت‌ماه سال جاری در تالار هنر اجرا شد و خوشبختانه توانست به این دوره از جشنواره راه یابد.

وی ادامه می‌دهد: مظنون تئاتر «خواب‌هایم سراغ تور را می‌گیرند» ظلم‌ستیزی است که خط داستانی آن در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار روایت می‌شود.دوره‌ای که شاهد بیشترین ظلم و ناکارآمدی در حکومت را بر مردم ایران شاهد هستیم.

کارگردان تئاتر «خواب‌هایم سراغ تور را می‌گیرند» تصریح می‌کند: دلیل پرداختن به مقوله ظلم‌ستیزی بر اساس روایت تاریخی در این اثر، بدین خاطر است که تاریخ بزرگ‌ترین آموزگار بشر است و به نظر من اگر تاریخ را به‌دقت موردمطالعه و بررسی قرار دهیم، باعث عبرت گرفتن افراد جامعه در تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.

وی درباره اینکه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان آیا توانسته به کارکردهای مثبت خود در توسعه تئاتر استان دست یابد، می‌گوید: جشنواره تئاتر استان اصفهان مهجور و غریب است و این مهجوریت ربطی به اینکه مربوط به کدام دوره است، ندارد.

جانمی ادامه می‌دهد: زمانی می‌توان گفت که جشنواره تئاتر استان اصفهان از اثربخشی لازم برخورداراست که فردای مراسم اختتامیه جشنواره، دبیر دوره بعدی جشنواره معرفی شود و دبیر جشنواره بعدی برنامه روشنی از برنامه‌ها و اهداف جشنواره در دوره بعدی داشته باشد.

از پارادوکس‌ها تا تعالی تئاتر در استان اصفهان

جشنواره تئاتر استان با فقدان دبیر توانمند روبه‌رو بود

احمد دهقان، نویسنده و کارگردان «بل و اختراع دردسرسازش» به خبرنگار ایمنا می‌گوید: «بل و اختراع دردسرسازش» هفتمین اثری است که کارگردانی آن را بر عهده‌دارم. شیوه اجرای نمایش «بل و اختراع دردسرسازش» کمدی است. به دلیل اینکه بنده نویسندگی آثارم را انجام می‌دهم در وهله اول توجه و سرگرم شدن تماشاچی نسبت به فضاسازی و محتوای نمایش ارجعیت دارد.

وی ادامه می‌دهد: درام اگر خوب نوشته و کارگردانی شود تماشاچی استنباطی خوبی از نمایش خواهد داشت و مهم‌تر از آن لذت از مشاهده این اثر نمایشی لذت می‌برد.من نمایش را در لحظه اول یک سرگرمی می‌دانم و در وهله‌های بعد یک اثر نمایشی می‌بینیم که حاوی پیام است.

این کارگردان تئاتر تصریح می‌کند: هرچند در ابتدای داستان تئاتر «بل و اختراع دردسرسازش» به شخصیت گراهام بل اشاره می‌کند، اما در ادامه به حوزه ارتباطات انسان‌ها با یکدیگر و دوری و تنهایی آن‌ها در اثر رشد وسایل ارتباط‌جمعی می‌پردازد.

وی تأکید می‌کند: اولین گام جشنواره دبیر آن است، متأسفانه در این دوره از جشنواره دبیر آن مشخص نبود، حتی در بازبینی آثار جشنواره دبیر آن مشخص نیست و در روال برگزاری این جشنواره افراد متعددی به‌عنوان دبیر معرفی می‌شد. متأسفانه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان فاقد دبیر قدرتمند و با برنامه بود و همین امر باعث اعمال هزینه‌های گزاف به گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره شد.

از پارادوکس‌ها تا تعالی تئاتر در استان اصفهان

رضایتمندی مخاطبین جشنواره از کیفیت آثار راه‌یافته

علی دادفر، مدیردفتر تخصصی نمایش شهرداری اصفهان در حاشیه برگزاری جشنواره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: خوشبختانه در این دوره از جشنواره کیفیت اجرای گروه‌های نمایش مطلوب مقابل بود و این رضایتمندی از سوی مخاطبانی که برای اجرای تئاترها در تالار هنر حضور داشتند، ابراز شد.

وی می‌افزاید: در این دوره از جشنواره شاهد حضور حداکثری مخاطبان برای تماشای تئاتر در تالار هنر بودیم به‌گونه‌ای به‌غیراز دو سانس صبح، تمامی سانس‌های تئاتر با ظرفیت کامل به اجرا رفت و به دلیل مطلوب بودن کیفیت آثار، حس رضایت‌مندی کامل را برای تمامی مخاطبان که برای مشاهده آثار حضور داشتند، ایجاد کرد.

مدیردفتر تخصصی نمایش شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: در این دوره از جشنواره شاهد حضور قشرهای مختلف جامعه برای مشاهده اجرای آثار راه‌یافته به جشنواره بودیم که باید از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بابت رایگان کردن مشاهده اجرای تئاترهای جشنواره تشکر کرد.

دادفر اضافه می‌کند: جای یک سری آثار در این دوره از جشنواره خالی بود، برخی تئاترهای خوبی که در یک سال گذشته در تالار هنر اجرا داشتند، به دلیل تشخیص کارگردان و یا مباحث دیگر در این دوره از جشنواره شرکت نکردند.

وی اظهار می‌کند: در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان سه اثر نمایشی در هفت سانس در تالار هنر اجرا رفت. که تمامی کارهای پلاتویی در دو سانس، و اثر صحنه‌ای در یک سانس اجرا رفت.

مدیردفتر تخصصی نمایش شهرداری اصفهان بابیان اینکه حدود ۵۶۰ تا ۶۰۰ نفر آثار راه‌یافته به جشنواره که در تالار هنر اجرا داشتند را مشاهده کردند، می‌گوید: فکر می‌کنم عاملی که درافت کیفیت برخی آثار این دوره از جشنواره نقش داشت بخاطراین بود تا لحظات آخر قرار بود، این جشنواره به‌صورت غیرحضوری برگزار شود و قرار بود در این مدل از برگزاری گروه‌ها اجرای خود را در قالب ارسال فیلم برای داوری ارسال کنند و همین امر باعث شد وقتی‌که مشخص شد جشنواره به‌صورت حضوری برگزار شود، گروه‌ها فرصت کافی برای تمرین اجرا نداشته باشند.

از پارادوکس‌ها تا تعالی تئاتر در استان اصفهان

جشنواره تئاتر استان به کارکرد اصلی خود دست‌یافته است

علی تمنایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درگفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهارمی‌کند: خوشبختانه سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با حضور و استقبال گروهای هنری تئاتری شروع و به پایان رسید. یکی از رویکردهای اصلی جشنواره تئاتر استان اصفهان ایجاد شادی و نشاط در بین مردم است و طبیعی است.

وی می‌افزاید: رفت‌وآمد گروه‌های هنری با همدیگر باعث رونق تئاتر در استان می‌شود و خوشبختانه این امر در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان اتفاق افتاد و به‌جرئت می‌توان گفت برگزاری این دوره از این جشنواره باعث رونق تئاتر استان پس از پاندمی کرونا شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درباره علت اجرای جشنواره تئاتر در سالن استادفرشچیان، می‌گوید: گروه‌های نمایشی هر مکان که تمایل داشته باشند، می‌تواند اثر خود را اجرا کنند و در طول ایام سال هم سالن فرشچیان و هم فضاهای دیگر شهر در اختیار گروه‌های نمایشی بوده است. البته تالار هنریکی از فضاهای خوب و تخصصی تئاتر است.

وی ادامه می‌دهد: فرقی زیادی بین مکان اجرا نیست بلکه مهم این است که بعد از جشنواره نیز بتوان کارها را برای مردم مجدد اجرا کرد و اصل جشنواره نباید کار فقط در چند روز جشنواره باشد و به‌طورقطع رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان توسعه و رونق تئاتر است.

تمنایی می‌افزاید: مذاکرات خوبی در شهر اصفهان با متولیان شهری صورت گرفته است که امیدواریم یک سری سرانه‌هایی مکان‌های نمایشی حداقل پلاتوها به شهر اضافه شود.خوشبختانه شهرداری اصفهان هم به قوت و به جد دنبال توسعه این فضاهای نمایشی در شهر اصفهان هستند.

کد خبر 626210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.