«باغ خاطره»، جایگزینی برای قبرهای لهستان

پوزنان، شهری واقع در غرب لهستان، یک قطعه خاکسپاری پایدار در گورستان خود ایجاد کرده است و آن را باغ خاطره نامید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گورستان «جونیکوو» در شهر پوزنان لهستان، بخش کوچکی از منطقه جنگلی خود را حصارکشی کرده است تا «باغ خاطره» ایجاد کند. ایده این است که بازماندگان فرد متوفی، اجساد نزدیکان خود را در ساختارهای زیست‌تخریب‌پذیر در این محیط دفن کنند. باغ خاطره گورستان پوزنان حدود ۱۸۰ مترمربع مساحت دارد و این امکان را فراهم می‌آورد تا بازماندگان بقایای اجساد عزیزان خود را به روش دوستدار محیط‌زیست به آغوش مادر طبیعت بازگردانند.

«باغ خاطره»، جایگزینی برای قبرهای متمایز

ناشناس بودن بخش مهمی از این طرح است؛ به این صورت که هیچ‌گونه سنگ قبر یا نشان یادبود، حتی تاج گل یا دسته گل نیز در باغ خاطره قرار نمی‌گیرد و به فکر هیچ‌کس نمی‌رسد که این فضای ۱۸۰ مترمربعی در واقع یک گورستان است. این رویکرد غیرسنتی برای تدفین درگذشتگان، مدت‌ها است که پایه اصلی خاکسپاری در عصر جدید لهستان را تشکیل می‌دهد و با افزایش ذهنیت پایداری در میان جامعه عمومی رایج‌تر شده است.

باغ خاطره گورستان پوزنان به‌جای در بر گرفتن سنگ‌های قبر متمایز دارای دو تخته‌سنگ در ورودی خود است که بنا به درخواست بازماندگان، نام فرد متوفی که خاکستر وی در آنجا قرار می‌گیرد، روی یکی از این تخته‌سنگ‌ها حک می‌شود و چنانچه فردی تمایل داشته باشد برای عزیز درگذشته خود شمعی روشن یا دسته‌گلی با یاد او اهدا کند، این عمل را روی این تخته‌سنگ‌های زینتی انجام می‌دهد.

باغ خاطره محلی است برای تفکر، یادآوری خاطرات فرد درگذشته و گرامیداشت خاطرات متوفی در زمان قدم زدن و گوش سپردن به صدای خش‌خش برگ‌ها که ریزش آن‌ها بخشی از طبیعت و یادآوری از روند زندگی است. شاخ و برگ‌های فروریخته در باغ خاطره دکوراسیون طبیعی آن را تشکیل می‌دهد و چیدمان طبیعی آن نیازمند تمیز کردن، اصلاح شدن یا تزئینات اضافه ندارد. به این ترتیب، تا زمانی که ساکنان پوزنان ماهیت ناشناس بودن فرآیند دفن را در باغ‌خاطره شهر بپذیرند، این گورستان جنگلی به‌لحاظ زیست‌محیطی، مسئولیت‌پذیر و از نظر فلسفی، رضایت‌بخش است و خیلی زود تبدیل به یادواره‌ای پایدار برای درگذشتگان شهر می‌شود.

«باغ خاطره»، جایگزینی برای قبرهای متمایز

کد خبر 626053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.