آشنایی با انواع روش های پرورش گل و گیاه در خانه

آیا به باغبانی علاقه دارید، اما درحیاط خانه تان باغچه یا فضای کافی برای باغبانی ندارید؟ آیا عاشق گیاهان هستید اما هرگز باغ خود را نداشتید؟ در چنین شرایطی، باغبانی در محیط خانه گزینه‌ای عالی برای شما خواهد بود.

ما در این مقاله انواع روش‌های مختلف پرورش گل و گیاه در خانه را به شما می‌آموزیم تا بتوانید به راحتی در منزل به باغبانی بپردازید.

توجه: محتوای این مقاله برگرفته از دو وب سایت انگلیسی زبان Homestratosphere.com و Floristkid.com است.

باغ خانگی چیست؟

یک باغ خانگی می‌تواند شامل یک یا دو گلدان در طاقچه باشد. برخلاف آنچه ممکن است فکر کنید، لازم نیست خیلی پیچیده باشد. به طور کلی پرورش گل و گیاه در خانه یعنی برخی از گیاهانی که به طور معمول در محیط خارجی رشد می‌کنند را در داخل محیط منزل پرورش دهیم.

این گیاهان می‌توانند شامل انواع سبزیجات، گل ها، میوه ها یا صیفی‌جات باشند. بسیاری از مردم باغبانی در داخل محیط منزل را آسان‌تر و لذت‌بخش تر می‌دانند. این بدین خاطر است که در داخل محیط منزل شما می‌توانید به راحتی شرایط مورد نیاز برای رشد گیاه را تنظیم نمایید و تمام طول سال به پرورش گل و گیاه در خانه در داخل خانه بپردازید.

انواع روش های پرورش گل و گیاه در خانه

1) پرورش گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی جزو آن دسته از گیاهانی هستند که شرایط نگهداری آسانی دارند. این گیاهان معمولاً قادر به تحمل نور کم محیط خانه هستند و با داشتن یک آبیاری مناسب می‌توانند در محیط منزل رشد کنند. این گیاهان علاوه برداشتن زیبایی ، خواص دیگری نیز دارند.

به عنوان مثال یکی از خواص گیاه آپارتمانی یشم (jade plant benefits) تولید اکسیژن در هنگام شب و تصفیه هوای محیط منزل است. با وجود این گیاه در محیط منزل، علاوه بر خواب راحت‌تر هنگام شب، هوای داخل نیز تمیز و عاری از آلودگی‌های سمی نظیر بنزن و تولوئن خواهد بود.

2) پرورش گیاهان هوازی

گیاهان هوازی جزو آن دسته از گیاهانی هستند که برای رشد نیازی به خاک ندارند. به این گیاهان epiphytic نیز گفته می‌شود. آن‌ها مواد مغذی موردنیاز خود را از رطوبت و هوای محیط اطراف خود دریافت می‌کنند. برای پرورش گل و گیاه در خانه، گیاهان هوازی یکی از بهترین گزینه‌ها هستند چرا که علاوه بر عدم نیاز به خاک، نگهداری آسانی دارند.

3) پرورش سبزیجات در گلدان

اگر در محیط منزل پنجره یا طاقچه‌ای نورگیر داشته باشید، کاشت سبزیجات در گلدان یک از بهترین گزینه‌ها برای باغبانی خانگی خواهند بود. برای این کار می‌توانید از نشاءهای سبزیجات و یا بذرهای آنها استفاده نمائید.

سبزیجاتی نظیر: شاهی، تربچه، شنبلیله ، پیازچه و ریحان جزو گزینه‌های مناسب برای پرورش در محیط منزل هستند. دراین میان باید توجه داشت که گیاه ریحان جزو سبزیجات حساس به سرما است و کاشت آن در فصل زمستان تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که هوای داخل محیط منزل گرم باشد.

4) پرورش ریز سبزی ها (microgreens)

یکی دیگر از گزینه‌های بسیار جذاب و هیجان‌انگیز از میان انواع روش‌های پروش گل و گیاه در خانه، پرورش ریز سبزی ها یا همان میکروگرین ها است. ریز سبزی ها در واقع گیاهانی هستند که دو تا سه هفته بعد از کاشت، قبل از اینکه به رشد کامل برسند برداشت می‌شوند. این گیاهان معمولاً در مرحله دو برگی یا چهار برگی برداشت می‌شوند. ریز سبزی ها طعم لذیذی دارند و سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. مواد مغذی موجود در این گیاهان به طور متوسط بین 6 تا حتی 40 برابر گیاهان بالغ خود است.

پرورش ریز سبزی‌ها در محیط منزل بسیار آسان است و با توجه به آنکه دوره برداشت آن‌ها کوتاه است، تمامی اعضای خانواده می‌توانند به آسانی در پروش آن‌ها شرکت کرده و پس از برداشت از طعم لذیذ آن‌ها در غذای خود لذت ببرند. برخی از بذرهایی که معمولاً برای پرورش ریز سبزی به کار گرفته می‌شوند عبارت‌اند از : شاهی، ریحان، تربچه، خردل، ذرت، چغندر، کلم، گل آفتابگردان، گل لادن و شنبلیله.

توجه: اگر به موضوع میکروگرین ها علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم که مقاله انگلیسی زبان What are microgreens را مطالعه نمایید.

آشنایی با انواع روش های پرورش گل و گیاه در خانه

5) سیستم هیدروپونیک

یکی دیگر از راه‌های پرورش گل و گیاه در خانه، پرورش گیاهان به صورت هیدروپونیک است. از طریق سیستم هیدروپونیک شما می‌توانید به راحتی گیاهان و سبزیجات را در داخل خانه بدون نیاز به خاک پرورش دهید.

این یک روش عالی برای پرورش گیاهان توسط افرادی است که به خاک دسترسی ندارند و یا علاقه‌ای استفاده از خاک ندارند. در این روش آب کمتری مصرف می‌شود و علاوه بر آن رشد گیاهان سریع‌تر و با بازدهی بالاتری خواهد بود.

در سیستم هیدروپونیک پرورش گیاهان در محیط آبی انجام می‌شود و با توجه به آنکه خاکی وجود ندارد، بنابراین فرصت کمتری برای رشد علف‌های هرز یا ورود آفات وجود دارد. با این نوع سیستم، گیاه انرژی کمتری برای ایجاد یک سیستم ریشه‌ای قوی صرف می‌کنند و بیشتر انرژی برای رشد بیشتر گیاه استفاده می‌شود.

6) دیوار گیاهی سبز

هنگامی که می‌خواهید یک باغ خانگی ایجاد کنید اما فضای کافی ندارید، نباید تسلیم شوید بلکه با کمی خلاقیت باید به دنبال روش‌های جایگزین بگردید. در این حالت دیوار عمودی سبز می‌تواند یک گزینه عالی برای منزل شما باشد.

دیوار گیاهی عمودی یک راه ایده‌آل برای استفاده از دیوارهای خانه است. اساساً شما دیوار را با گیاهان زنده می‌پوشانید. این گیاهان را می‌توان در گلدان‌های جداگانه و منحصر به فرد قرار داد و یا می‌توان آن‌ها را مانند آثار هنری در کنار هم قرار داد. برای ایجاد چنین دیواری با توجه به آنکه گیاهان مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند، بهتر است از گیاهانی استفاده شود که نیازهای یکسانی داشته باشند.

دیوار گیاهی علاوه بر ایجاد زیبایی در فضای شما، می‌تواند هوا را تمیز و تصفیه کند، استرس را کاهش دهد و حتی صدای اضافی در خانه را از بین ببرد.

آشنایی با انواع روش های پرورش گل و گیاه در خانه

7) تراریوم

آخرین روش پرورش گل و گیاه در خانه که به آن خواهیم پرداخت، پرورش گیاهان در تراریوم است. تراریوم در واقع یک باغ مینیاتوری است که در داخل یک ظرف کوچک و مهر و موم شده مانند یک بطری یا تنگ شیشه نگهداری می‌شود. این باغ‌های مینیاتوری یک اکوسیستم کاملاً کارآمد هستند که عمدتاً خودکفا هستند.

آب مورد نیاز گیاهان در تراریوم معمولاً از طریق تعریق آب از سطح برگ گیاهان و چگالش آب در محیط داخل شیشه، تأمین می‌شود. هنگامی که ظرف مهر و موم باشد، تراریوم تبدیل به جنگل بارانی کوچکی می‌شود. این سبک از تراریوم ها را تراریوم های بسته می‌نامند.

نوع دیگری از تراریوم نیز وجود دارد که ساکولنت ها یا کاکتوس‌ها را در خود جای داده است. این‌ها تراریوم های باز در نظر گرفته می‌شوند. تراریوم های باز بر خلاف نوع بسته آن‌ها نیاز به آبیاری دارند اما میزان آبیاری باید کنترل شده باشد.

کد خبر 625948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.