تلاش شهرهای پیشروی جهان برای سبز شدن

شهرهای سراسر دنیا به‌واسطه مزایای بسیاری که سبز شدن برای آن‌ها دارد به اقدامات گوناگونی برای دوستدار محیط‌ زیست شدن و سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی می‌پردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جهان در تلاش است تا دوستدار محیط زیست و با شرایط آب‌وهوایی سازگار شود که به‌طور ساده‌تر به آن سبز شدن می‌گویند. با توجه به این‌که ۷۸ درصد انرژی جهان را شهرها مصرف می‌کنند و مسئول تولید بیش از ۶۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای هستند، بعضی از آن‌ها به‌سرعت در حال پیشرفت در زمینه سبز شدن هستند و حتی دریافته‌اند که این قبیل سازگاری‌ها در کنار بهبود سطح پایداری آن‌ها، در صورت به‌کارگیری راهکارهایی مبتکرانه، به آن‌ها وجهه‌ای توریستی نیز می‌بخشد.

شهرهای سراسر جهان دریافته‌اند که سازگاری با محیط‌زیست حتی اگر محدود به استفاده از پارک‌های سقفی (باغ‌بام) یا باغ‌های عمودی باشد، بازدیدکنندگان بسیاری را به‌سمت آن‌ها جذب می‌کند و عنصری قابل توجه و محبوب در سراسر جهان است. در حالت کلی، بسیاری از اقدامات نظیر کاشت درختان بیشتر، کاهش تعداد ماشین‌ها، ایجاد پیاده‌راه در مراکز شهری و مواردی از این قبیل که یک شهر را پایدارتر و به اصطلاح سبزتر می‌کند، منجر به دلپذیرتر شدن بیشتر آن شهر در میان بازدیدکنندگان می‌شود. بعضی از شهرهای جهان مسیرهای جالب و متفاوتی را برای سبز شدن در پیش گرفته‌اند که در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

پاریس، فرانسه

شهردار پاریس پس از انتخاب شدن در سال ۲۰۱۴، مجموعه‌ای از ابتکارات بلندپروازانه را برای سبزتر شدن پاریس اعلام و پیاده‌سازی کرد که منجر به تغییر خیابان‌های این شهر به‌معنای واقعی شد. ایجاد ۱۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری، بستن بعضی از معابر اصلی روی تردد خودروها، ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی از ۲۰۲۴ و ممنوعیت تمام خودروهای بنزینی تا ۲۰۳۰، ایجاد بزرگ‌ترین مزرعه سقفی جهان، طرح اشتراک دوچرخه سبز، ترویج مد پایدار طراحی‌شده توسط دوستداران محیط زیست و ایجاد تونل‌های درختی در مناطق عابرپیاده از جمله این اقدامات است و تا سال ۲۰۳۰ یک برنامه درختکاری در سطح شهر اجرا می‌شود که نیمی از پاریس را با مناطق سبز می‌پوشاند.

تلاش شهرهای پیشروی جهان برای سبز شدن

توکیو، ژاپن

توکیو برای نخستین بار در سال ۲۰۰۲ ابتکارات ساختمان سبز را پذیرفت و در سال ۲۰۲۰ آن را توسعه داد. آسمان‌خراش‌های معروف شهر تحت محدودیت‌های شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار کارآمد شده‌اند و راه‌اندازی مسیرهای دوچرخه‌سواری بیشتر، ایجاد ۱۵ کیلومتر تفرجگاه ساحلی، افتتاح ۱۳۰ هکتار پارک جدید، راه‌اندازی فروشگاه‌های لباس‌های بازیافتی و توسعه دوچرخه‌های الکترونیکی از دیگر اقدامات توکیو است.

ژاپن قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به انتشار کربن‌صفر خالص دست پیدا کند و توکیو با برنامه‌ریزی برای ساخت شهری با تکنولوژی بالا و کربن‌خنثی سعی دارد رسیدن به این هدف را تسریع کند.

تلاش شهرهای پیشروی جهان برای سبز شدن

روتردام، هلند

روتردام سابقه‌ای طولانی در نوآوری دارد و میزبان نخستین آسمان‌خراش در اروپا است. کاهش رونق بندر شهر که تعداد ساختمان‌های خالی موجود برای استارت‌آپ‌های آزمایشی آن را افزایش داده، نقش بسزایی در موفقیت دستورالعمل پایداری این شهر ایفا کرده است. بخش عمده‌ای از روتردام در حال حاضر زیر آب است و این شهر برای مقاوم شدن در برابر تغییرات آب‌وهوایی اهدافی قابل اجرا تا سال ۲۰۲۵ تعیین کرده است.

پروژه‌های نوآورانه شامل اولین مزرعه شناور در جهان به‌عنوان یک پارک شناور و پروژه‌هایی برای جلوگیری از وقوع سیل هنگام بارش باران در طول رویدادهای شدید آب‌وهوایی، همچنین ایجاد جالب‌ترین و بزرگ‌ترین پارک سقفی جهان بالای یک مرکز خرید که پر از درختان و باغچه‌های سبزیجات است ازجمله اقدامات روتردام برای هدف مذکور به‌شمارمی‌رود.

تلاش شهرهای پیشروی جهان برای سبز شدن

سانفرانسیسکو، آمریکا

سانفرانسیسکو مدت‌ها در زمینه پایداری پیشرو بوده است و نخستین شهر آمریکایی است که استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را در سال ۲۰۰۷ ممنوع و از دفن سالانه ۱.۶ میلیون تن در دفنگاه‌ها جلوگیری کرد.

سانفرانسیسکو امروزه دارای بزرگ‌ترین سیستم حمل‌ونقل عمومی ایالات متحده است و ۷۷ درصد از زباله‌های شهری خود را بازیافت می‌کند. به‌رغم افزایش ۲۲ درصدی جمعیت و تولید ناخالص داخلی آن به‌میزان ۲۰۰ درصد، انتشار گازهای گلخانه‌ای سانفرانسیسکو تا ۴۰ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ کاهش یافته است. این شهر دارای یک موزه علوم جذاب به نام اکسپلوراتوریوم در ساختمانی کاملاً کربن‌صفر است و به‌تازگی سرمایه‌ای دو میلیون دلاری برای دستیابی به هدف کربن‌صفر شدن خالص تا ۲۰۴۰ اختصاص داده است.

تلاش شهرهای پیشروی جهان برای سبز شدن

زوریخ، سوئیس

سیاست‌های زوریخ برای پایداری شامل اقدامات سختگیرانه هوای پاک، حفاظت از فضاهای طبیعی و ممنوعیت پارکینگ‌های اضافی در شهر است. این شهر همچنین به نوآوری در معماری پرداخته است و بناهای قدیمی خود را به‌عنوان پارک‌های عمودی با گذرگاه‌ها و بالکن‌های سرسبز بازسازی کرده است. حدود نیمی از هتل‌های زوریخ برچسب پایداری دریافت کرده‌اند و محله‌های آن در زمینه سبز بودن و سازگاری با محیط‌زیست پیشگام و همواره در حال تکامل هستند. این شهر در راستای سبز شدن میزان مصرف انرژی مجاز برای هر یک از شهروندان را از شش هزار به دو هزار وات تغییر داده است و قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ به‌طور کامل کربن‌خنثی و در مقابل تغییرات آب‌وهوایی مقاوم شود.

تلاش شهرهای پیشروی جهان برای سبز شدن

کد خبر 625569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.