در اکثر استان‌ها به آموزش و جابه جایی نیروی کار نیاز داریم/شناسایی ۲ هزار و ۲۰ محله محروم

رئیس ستاد محرومیت زدایی محلات کم برخوردار کشور با تاکید بر لزوم توجه به اتباع در طرح‌های محرومیت‌زدایی گفت: نباید نسبت به اتباع بی‌تفاوت بود زیرا پس از موافقت رهبر معظم انقلاب با ادامه تحصیل مهاجران افغان جمعیت تحصیل‌کرده در این قشر افزایش یافته و می‌توان از آنها در مسیر سازندگی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی آقامحمدی صبح امروز پنجشنبه_ هفدهم آذرماه، در ستاد محرومیت زدایی محلات کم برخوردار استان اصفهان اظهار کرد: طرح محرومیت‌زدایی از یک نقطه آتش به اختیار آغاز شد به این معنا که در یک بازدید گروه‌های جهادی از حاشیه‌ها و اطراف تهران، افرادی را دیدیم که با کمترین امکانات و در فضاهای نامناسبی زندگی می‌کردند.

وی با اشاره به برگزاری حدود ۸۰ جلسه با مسئولان کمیته امداد و نهادهای حمایتی برای حل مشکلات مناطق محروم افزود: در این نشست‌ها دیدگاه‌های مختلف همچنین پایان‌نامه و ایده‌های مختلفی مطرح شد، سابقه تجربه‌هایی گذشته نیز، مورد ارزیابی قرار گرفت و در پ جمع بندی به این نتیجه رسیدیم که تاکنون تقاضای افراد در مناطق محروم مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس ستاد محرومیت زدایی محلات کم برخوردار کشور دومین اشکال در رسیدگی به مناطق کم‌برخوردار را ناهماهنگی دستگاه‌ها اعلام کرد و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های حمایتی در ارائه خدمات با یکدیگر هماهنگ نیستند و هر کس در جایی تکراری یا غیر تکراری روی مشکلی تمرکز می‌کند که جوابگوی نیاز محرومان نیست دست می‌گذارد، مثل بیماری که هر کسی کاری به تشخیص خود برای او انجام می‌دهد.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات گفت: بدون تغییر تشکیلات یا شکل‌گیری نهادها و به کارگیری نیروهای جدید و بدون نیاز به بودجه خاص بلکه با هدایت بودجه‌های کنونی، محرومیت‌زدایی برخی از محلات تهران با اجرای طرح‌های بازآفرینی در دستور کار قرار گرفت.

آقا محمدی تغییر روند روستانشینی به شهرنشینی کشور را در دنیا بی‌نظیر دانست و یادآور شد: در دنیا بی نظیر است که کشوری از جمعیت ۳۰ درصد شهری و ۷۰ درصد روستایی به ۲۰ درصد روستایی و ۸۰ درصد شهری تبدیل شود اما این اتفاق رخ داده است و اکنون باید برای حل مشکلات آن برنامه ریزی شود.

وی با تاکید بر لزوم چاره‌اندیشی برای جمعیت مستقر شده در مناطق محروم گفت: باید با فراهم کردن فضا از این ظرفیت استفاده کرد همچنین در کنار معایب زندگی در شهرهای بزرگ از جمله ترافیک و آلودگی هوا، حسن گردهم آمدن جمعیت زیاد در یک منطقه رونق اقتصاد است.

رئیس ستاد محرومیت زدایی محلات کم برخوردار کشور از شناسایی دو هزار و ۲۰ محله محروم خبر داد و تصریح کرد: ۱۶۵ محله از این تعداد با محرومیت‌هایی بسیار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند که در یک جمع‌بندی آماری ۲۰۰ محله مشخص شد که در آنها ۹۳۰ زن سرپرست خانوار، ۸۰۰ معتاد و هزار فرد مدعی اراذل و اوباش شناسایی شدند.

آقامحمدی حل مشکلات محلات کم‌برخوردار را نیازمند شناسایی و رفع مشکلات همه قشرهای مردم عنوان کرد و گفت: یک دسته از افراد ساکن این محلات دچار آسیب‌هاهای اجتماعی هستند که سازمان‌هایی مشخصی وظیفه رسیدگی به آنها را دارند برخی اقدامات پیشگیرانه نیز در این زمینه لازم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تأمین نیازهای پنج‌گانه مردم را جزو وظایف حاکمیت عنوان کرد و ادامه داد: تأمین مسکن، اشتغال، سلامت، آموزش و پوشاک جزو وظایف حاکمیت است که گرچه ممکن است به کمک بخش خصوصی انجام شود اما دولت موظف به تأمین آنهاست و این وظایف باید با حفظ کرامت انسانی انجام شود.

وی توجه به خواست و نیازهای مردم در مناطق کم‌برخوردار را ضروری دانست و گفت: در طرح رسیدگی به این مناطق قرار شد بدون پرداخت حقوق به افراد در هر کوچه ۲۰ تا ۳۰ خانوار انتخاب شوند تا بسته‌های غذایی دریافت کنند همچنین تعدادی از جوانان زیر ۳۰ سال با شهرداری تهران به عنوان شهردار کوچه انتخاب شدند تا مسائل را به مسئولان منتقل کنند.

رئیس ستاد محرومیت زدایی محلات کم برخوردار کشور با قدردانی از همکاری سپاه و بسیج با همه امکانات خود در صورت نیاز گفت: کمیته امداد، بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان امام و هلال احمر پذیرفته‌اند که در مناطق محروم وظایفی را انجام دهند، از سال گذشته پنجره واحدی با ریاست مشخص در محلات ایجاد سد و شیوه‌نامه این طرح نیز پس از تدوین در اختیار رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و ایشان تاکید کردند این امر مبارکی است که نیاز به پیگیری، استمرار دارد و باید مراقب بود که گرفتار بروکراسی و سو استفاده نشود.

آقا محمدی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم توجه به آموزش، سلامت بهداشت و مسکن به عنوان اولویت‌های اصلی در مناطق محروم افزود: این طرح از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب و همچنین رؤسای سه قوه ابلاغ شد، با همه وزرا نیز توافق شده و وظایف همه بخش‌ها روشن است از جمله با وزارت کار در زمینه اشتغال تفاهم نامه امضا شده و جلسات آن مرتب برگزار می‌شود.

آقامحمدی از ایجاد سامانه‌ای برای ثبت محور شدن اشتغال خبر داد و تاکید کرد: در همه محلات اعلام شده که افراد بیکار می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند و بررسی‌ها نشان می‌دهد در اکثر استان‌ها به آموزش و جابه جایی نیرو نیاز داریم وگرنه نیروی کار به تعداد کافی وجود ندارد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با شهرداری تهران برای ایجاد ۳۰ هزار واحد مسکونی گفت: یکی از راهکارهای کاهش فقر افزایش کارایی افراد است بنابراین باید با شیوه‌های گوناگون از جمله آموزش فنی و حرفه‌ای کارایی افراد را بالا برد.

رئیس ستاد محرومیت زدایی محلات کم برخوردار کشور با اشاره به حضور نمایندگان فنی‌حرفه‌ای در محلات محروم ادامه داد: شناسایی افراد دارای صلاحیت باعث صدور گواهینامه‌های مهارت برای این افراد شد، بر این اساس می‌توان گفت که تغییر در محلات محروم بدون بازنگری در رویکردها امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی از هدف‌گذاری برای آموزش یک میلیون نفر در این دوره‌ها خبر داد و افزود: طرح‌های فرهنگی مانند برگزاری جلسات قرآن در محلات آغاز شده است از سوی دیگر برای خدمت‌رسانی در مناطق روستایی طرح ۴۰۴۰ در دستور کار قرار دارد.

آقامحمدی با اشاره به وجود ۳۹ هزار و ۵۰۰ روستا در ایران گفت: از این تعداد ۱۳ هزار و ۹۰۰ روستا کم برخوردار هستند که اطلاعات آنها تبدیل به منظومه شده و ۴ هزار و ۴۰ روستا سامان یافته است تا همه خدمات کم برخوردار برای آنها ارائه شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به اتباع در طرح‌های محرومیت‌زدایی خاطرنشان کرد: نباید نسبت به اتباع بی‌تفاوت بود زیرا پس از موافقت رهبر معظم انقلاب با ادامه تحصیل مهاجران افغان جمعیت تحصیل‌کرده در این قشر افزایش یافته و می‌توان از آنها در مسیر سازندگی استفاده کرد.

آقا محمدی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با وزارت کشور برای ساماندهی اتباع گفت: مطمئن باشید این نیروی انسانی برای سازندگی کشور لازم است به شرط اینکه آنها را هدایت کنیم و در راستای منافع ایران نیز باشد وجود جمعیت ۳۰۰ هزار نفری اتباع افغان در اصفهان نیز ظرفیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خواستار توسعه اقدامات شهرداری در نوسازی بافت همت‌آباد شد و ادامه داد: ساکنان مناطق محروم دوره‌های سخت زندگی را گذرانده‌اند و همه ریسک‌ها را تحمل کردند بنابراین بهترین نیروی انسانی برای فعالیت‌های مختلف به شمار می‌آیند و باید نگاه موجود زائد را به بهترین گزینه برای مشاغل پرریسک به آنها تغییر یابد

کد خبر 625321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.