آیا هلیکوباکترپیلوری باعث ایجاد سرطان می‌شود؟

متخصص رادیوانکولوژی گفت: سرطان معده، سومین علت مرگ ناشی از سرطان در جهان شناخته شده است.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سرطان معده پنجمین سرطان شایع در دنیا است که شیوع آن در کشور نسبت به میانگین جهانی بالاتر بوده و سومین علت مرگ ناشی از سرطان در جهان شناخته شده است؛ مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری موجب بروز عوارض اجتماعی، عاطفی و اقتصادی سنگینی برای جامعه و خانواده می‌شود.

وی با بیان اینکه عامل ایجاد سرطان معده، ابتلاء به یک باکتری شایع جهانی به نام هلیکوباکترپیلوری است، افزود: درحال‌حاضر این باکتری به عنوان یک عامل درجه یک برای ایجاد سرطان معده شناخته شده است و طبق نظر بیشتر متخصصان، درمان به موقع این باکتری می‌تواند با کاهش خطر ابتلاء به سرطان معده همراه باشد.

متخصص رادیوانکولوژی ادامه داد: درمان این باکتری که با رژیم چند دارویی و به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز انجام می‌شود، می‌تواند مانع ابتلاء فرد به سرطان معده و نیاز به درمان‌هایی مانند جراحی و شیمی‌درمانی شود.

نخستین آزمایش غربالگری زودهنگام سرطان پانکراس

وی با بیان اینکه سرطان پانکراس، یکی از انواع کشنده سرطان‌های دستگاه گوارش است که پزشکان به صورت مداوم به دنبال روشی برای تشخیص زودرس این نوع از سرطان بوده‌اند، تصریح کرد: به تازگی یک شرکت بیوتکنولوژی ژاپنی اعلام کرده که نخستین آزمایش غربالگری زودهنگام سرطان پانکراس را با استفاده از بینی‌های قدرتمند کرم‌های ریز ساخته است.

عادلی اضافه کرد: شرکت هیروتسو بی و ساینس، در ماه جاری آزمایش N-NOSE plus Pancreas را در ژاپن عرضه کرده و قصد دارد تا ۲۰۳۰ در بازار آمریکا نیز عرضه کند. در این روش، نمونه ادرار از طریق یک کیسه پستی مخصوص به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و نمونه در پتری‌دیش با گونه‌ای از نماتدها (کرم‌های لوله‌ای) قرار می‌گیرد.

وی خاطرشان کرد: این موجودات که با نام علمی C. elegans شناخته می‌شوند، حس بویایی بسیار قوی‌تری از سگ‌ها دارند و سلول‌های سرطانی را ردیابی می‌کنند. آن‌ها می‌توانند سلول‌های سرطانی را حتی در مقادیر پایین تشخیص دهند.

کد خبر 625244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.