۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
بی‌واسطه پای حرف دانشجویان

طی دو سال گذشته دانشگاه با ویروس کرونا مواجه بود و اکنون که فعالیت آن به صورت حضوری آغاز شده، بعضاً فعالیت‌های فرهنگی مراکز کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه نگرانی بسیاری از دانشجویان یافتن شغل مرتبط با رشته تحصیلی است که در این مسیر، چالش‌های بسیاری وجود دارد. طی دو سال گذشته با وقوع مشکلاتی ازجمله شیوع ویروس کرونا شرایط برای تحصیل بسیار دشوار شده و اکثر دانشجویان با مشکلاتی همچون چالش آموزش مجازی و نبود شغل مواجه شدند، اما در سال تحصیلی جاری دیگر کلاس‌های آموزشی دانشگاه تحت تأثیر کرونا قرار ندارد.

با این وجود هنوز رد پای ویروس کرونا و شرایط سختی که در جامعه دانشگاهی حاکم کرد، مشاهده می‌شود؛ درواقع با توجه به اینکه طی دو سال گذشته آموزش به طور کامل مجازی بوده است درحال‌حاضر دانشجویان شرایط متفاوتی را برای تحصیل خواهند داشت و قطعاً بسیاری از مسائل تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

کیفیت نامناسب غذا؛ دغدغه دانشجویان دانشگاه آزاد

محسن، دانشجوی حقوق یکی از دانشگاه‌های آزاد ضمن تبریک روز دانشجو در رابطه با مشکلات و چالش‌های این مرکز علمی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که در دانشگاه با آن مواجه هستیم، حضور دانشجویانی است که بدون گزینش وارد می‌شوند.

وی می‌افزاید: دانشجویانی که قرار است وارد دانشگاه شوند باید از نظر شناخت ارزش‌ها و پایبندی به مسائل گزینش شوند؛ درواقع رویه کنونی پذیرش دانشجو در دانشگاه باید تغییر یابد تا افرادی مناسب و لایق در این‌گونه مراکز تعلیم ببینند.

این دانشجوی حقوق اشاره می‌کند: یکی دیگر از مشکلات دانشجویان دانشگاه آزاد، کیفیت نامطلوب غذای این مرکز آموزشی است که امیدواریم برای دانشجویان ترم‌های آینده این مشکل مرتفع شود.

وی با انتقاد از روند افزایش نرخ شهریه دانشگاه آزاد می‌گوید: شهریه دانشگاه‌های آزاد در کشور به گونه‌ای است که اگر دانشجویی از نظر مالی شرایط مطلوبی ندارد، باید از قید تحصیل در چنین دانشگاه‌هایی را بزند!

محسن تاکید می‌کند: درواقع این نوع از مراکز عالی تحت عنوان «آزاد» شناخته می‌شوند و مسئولان دانشگاه نیز حق دارند، شهریه بالاتری نسبت به سایر مراکز آموزشی دریافت کنند؛ بنابراین تنها افرادی باید وارد این نوع از دانشگاه‌ها شوند که شرایط مالی مناسبی دارند.

فعالیت‌های تشکیلاتی در دانشگاه باید افزایش یابد

میثم، دانشجوی رشته معماری یکی از دانشگاه‌های آزاد در رابطه با دغدغه دانشجویان ضمن تبریک روز دانشجو به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: مسئله اصلی دانشجویان با مراکز علمی ازجمله دانشگاه‌های آزاد کاهش فعالیت‌های تشکیلاتی است.

وی می‌افزاید: دانشجویان اگر در دانشگاه با نحوه انجام فعالیت‌های تشکیلاتی آشنا نشوند در هر حوزه شغلی با مشکل مواجه خواهند شد.

این دانشجو ادامه می‌دهد: متأسفانه طی سال‌های اخیر فعالیت‌های تشکیلاتی در دانشگاه‌های کشور کم‌رنگ شده است و عملاً دانشجویان علاقه‌ای به انجام فعالیت‌های سیاسی یا فرهنگی ندارند.

وی تاکید می‌کند: با توجه به شرایط فعلی نیاز است که مسئولان فرهنگی دانشگاه فضای مورد نیاز برای حضور دانشجویان، تبادل نظر و گفت‌وگو را فراهم کنند تا دانشجویان نیز ضمن یادگیری تخصص‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود، پایبندی به تشکیلات را نیز فرا بگیرند.

نقش دانشگاه در جهاد تبیین

میثم با اشاره به مجازی بودن کلاس‌های دانشگاه طی دو سال گذشته می‌گوید: طی دو سال گذشته آموزش دانشگاه با مشکلاتی مواجه بود و اکنون که فعالیت دانشگاه به صورت حضوری آغاز شده، بعضاً فعالیت‌های فرهنگی مراکز کاهش یافته است.

وی می‌افزاید: در شرایطی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به جهاد تبیین اشاره کرده‌اند، امروزه جوانان کشور با شبهات بسیاری مواجه هستند که دانشگاه مسئولیت رفع این شبهات را برعهده دارد.

این دانشجو ادامه می‌دهد: دانشجویان از مسئولان دانشگاه آزاد انتظار دارند که برای ارتقای مباحث فرهنگی اقدام به برگزاری جلسات آزاداندیشی و نشست‌های متعدد کند که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به شدت تاکید شده است.

وی اشاره می‌کند: درحال‌حاضر شاهد برگزاری جلسات آزاداندیشی مختلفی هستیم، اما این جلسات نباید صرفاً برای رفع تکلیف برگزار شود، بلکه باید در این جلسات به دغدغه دانشجویان نیز توجه کرد.

میثم در رابطه با مشکلات سلف دانشگاه آزاد می‌گوید: با توجه به وقفه دو ساله‌ای که برای حضوری شدن دانشگاه وجود داشت، دانشجویان با افزایش چشمگیر تعرفه سلف‌های دانشگاه مواجه شده‌اند.

وی تاکید می‌کند: دانشجویان انتظار دارند که مسئولان دانشگاه یارانه‌های لازم را برای رستوران و سلف‌های آزاد فعال کنند تا دانشجویان نیز از شرایط بهتری برخوردار شوند.

این دانشجو اشاره می‌کند: به طور کلی دانشجویان با مشکلات بسیاری مواجه هستند که یکی از آن‌ها، گزینش نادرست اساتید است. عمدتاً با اساتیدی مواجه هستیم که سعی دارند تفکرات ضدانقلابی خود را از طریق دانشگاه به دانشجویان انتقال دهند.

وی در همین رابطه ادامه می‌دهد: در این راستا نیاز است که هیئت‌های علمی دانشگاه و مسئولان ناظر بر اساتید، ابزارهای نظارتی و فیلترهای ورودی را ارتقا دهند.

میثم می‌افزاید: در این شرایط حتی اگر دانشگاه از استاد برخوردار نباشد بهتر از این است که افرادی تنها برای انتقال تفکرات نادرست خود اقدام به تعلیم کنند.

نمود اختلاف طبقاتی در دانشگاه آزاد

مریم، دانشجوی رشته علوم ارتباطات یکی از دانشگاه‌های آزاد در رابطه با تأثیر ویروس کرونا و آموزش مجازی بر روند تحصیل به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در رشته‌هایی که دروس کارگاهی و آزمایشگاهی ندارند مبحث آموزش مجازی یا حضوری تأثیر به‌سزایی ایجاد نخواهد کرد.

وی می‌افزاید: در سال تحصیلی جاری نیز دانشگاه آزاد تفاهم‌نامه‌ای با یکی از بانک‌ها منعقد کرده که باعث رفع مشکل شهریه برای دانشجویان شده است.

این دانشجو با اشاره به تعامل بین اساتید و دانشجویان می‌گوید: در دانشگاه تعامل بین دانشجویان و اساتید در حد مطلوبی قرار دارد.

مریم ادامه می‌دهد: یکی از مشکلاتی که در دانشگاه آزاد به وضوح وجود دارد اختلاف طبقاتی بین دانشجویان است که به شدت قابل مشاهده بوده، اما معمولاً اکثر دانشجویان برای ادامه تحصیل مجبورند برای ادامه تحصیل هزینه‌های لازم را پرداخت کنند.

کد خبر 624988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.