نقش مبلمان شهری در بهبود طراحی پیاده‌روها

وجود پیاده‌روها در خیابان‌ها از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است، با این حال طراحی آن‌ها می‌تواند مزایای بیشتری را برای شهرها و شهروندان به ارمغان بیاورد. مبلمان شهری در بهبود طراحی پیاده‌روها نقش مهمی ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مبلمان شهری به بهبود کیفیت فضاهای عمومی به‌ویژه پیاده‌روها کمک زیادی می‌کند، ضمن این‌که در ایجاد فضاهای صمیمی برای تقویت ارتباطات اجتماعی میان شهروندان بسیار اثربخش است. زباله‌دان‌ها، باغچه‌ها، نیمکت‌ها، سیستم‌های روشنایی، مسیرهای دوچرخه‌سواری، تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی در دسته مبلمان شهری قرار دارد که علاوه بر کاربری خود، به زیبایی پیاده‌روها کمک می‌کند.

نقش مبلمان شهری در بهبود طراحی پیاده‌روها

بافت بتنی شهری در شهرهایی با طراحی معمولی، اغلب بخش اعظم فضاها را در بر گرفته است و سهم کمتری از آن خیابان‌ها و سایر مکان‌های عمومی شده است. با این حال، در شهرهایی از جهان با طراحی مناسب چشم‌اندازهای سبز، میادین، خیابان‌ها و دیگر مکان‌های عمومی بیش از سازه‌های مسکونی و اداری نمایان است و به همین دلیل، ساکنان آن‌ها بیش از شهروندان سایر نقاط دنیا به حضور در فضاهای بیرون از منزل از خود اشتیاق نشان می‌دهند. با این حال، در شهرهایی از جهان که بخش اعظم فضاهای آن‌ها را بزرگراه‌ها به خود اختصاص داده است، خیابان‌ها اغلب برای رفع نیاز خودروها و نه مردم طراحی شده است و در نتیجه، عبور و مرور سبز ساکنان شهری در این معابر در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

نقش مبلمان شهری در بهبود طراحی پیاده‌روها

با گذشت زمان، بشر از اهمیت افزایش قابلیت دسترسی به فضاهای عمومی بیشتر از قبل آگاه شده است و تلاش کرده است بیشترین بهره را از پیاده‌روها و سایر مکان‌های عمومی اطراف خود بگیرد. مبلمان شهری که در فضاهای عمومی نصب می‌شود، اغلب میزبان تجهیزات و اشیایی قابل دسترس برای ارائه خدمات شهری به مردم است و نیازهای زندگی روزمره شهرنشینان را برآورده می‌کند. بدیهی است که هر فضای عمومی شامل خیابان، پارک و فضای سبز قوانین ویژه‌ای دارد که اغلب به وسیله تابلوها و در غالب پیام به بازدیدکنندگان منتقل می‌شود. علاوه بر این، نظافت این فضاها مستلزم نصب سطل زباله‌ها است که طراحی ویژه آن‌ها می‌تواند علاوه بر زیبایی، کاربری آن‌ها را بهبود ببخشد. از دیگر ابزارهای مورد نیاز در فضاهای عمومی می‌توان به سیستم‌های روشنایی اشاره کرد که صرف‌نظر از بعد زیبایی‌شناسی، از طریق تأمین نور به افزایش امنیت کاربران فضاهای عمومی کمک زیادی می‌کند.

نقش مبلمان شهری در بهبود طراحی پیاده‌روها

برای ایجاد مبلمان شهری، توجه به چند نکته بسیار حائز اهمیت است و پیاده‌سازی آن‌ها می‌تواند کیفیت فضاهای عمومی را به‌طور قابل توجهی بهبود ببخشد و افراد بیشتری را به حضور در این مکان‌ها جذب کند. اگرچه مواد مورد نیاز برای ساخت این مبلمان‌ها در فضاهای عمومی شهرهای مختلف جهان می‌تواند بسیار متفاوت با یکدیگر باشد، با این حال بسیاری از معماران از فلز و بتن برای ساخت آن‌ها بهره می‌گیرند تا سازه‌هایی با طول عمر بیشتر و نگهداری راحت‌تر به وجود بیاورند. بدیهی است که نادیده گرفتن عابران پیاده در طراحی پیاده‌روها می‌تواند به ایجاد فضاهایی ساده منجر شود که اغلب از یک‌سو به خیابان و از سوی دیگر به یک زمین خالی منتهی می‌شود. با این حال، زمانی که معماران حرفه‌ای در نظر دارند یک پیاده‌رو را طراحی کنند، ابتدا کاربران آن را مورد توجه قرار می‌دهند و سپس به طراحی مبلمانی مانند علائم راهنمایی و رانندگی، سیستم‌های روشنایی، نیمکت‌ها و سطل‌های زباله می‌پردازند تا نیاز کاربران پیاده‌روها را تا حد ممکن برطرف کنند و آن‌ها را به حضور بیشتر در این فضاهای سبز سوق دهند.

نقش مبلمان شهری در بهبود طراحی پیاده‌روها

همه مبلمان‌های شهری مخصوص پیاده‌روها در نزدیکی خیابان‌ها، مقابل فروشگاه‌ها و چسبیده به نماهای ساختمان‌ها نصب می‌شود که البته معماران در طراحی آن‌ها باید سازگاری مبلمان را با زیرساخت‌های آب، فاضلاب، گاز و برق مورد توجه قرار دهند. به منظور طراحی پیاده‌روهایی با کیفیت خوب، در نظر گرفتن نمای سازه‌های اطراف، اولویت بخشیدن به مسیرهای پیاده‌روی، نصب سیستم‌های روشنایی مناسب، ایجاد سایبان‌های کارآمد و نظافت محیط یک ضرورت انکارناپذیر به حساب می‌آید. در این رابطه، مدیران طی فرآیند طراحی شهرها باید پیاده‌روها را از اولویت ویژه‌ای برخوردار کنند زیرا پیاده‌روهای شهری پلی ارتباطی بین ساختمان‌ها و خیابان‌ها به‌شمار می‌رود و این در حالی است که مبلمان نقش مهمی در جذابیت این فضاهای عمومی ایفا می‌کند. برخی از مدیران در طراحی پیاده‌روها و بهره‌گیری از مبلمان شهری، گام را فراتر می‌نهند و می‌کوشند ساختارهای پیچیده‌تری مانند میدان‌ها و زمین‌های بازی کوچک در این فضاها به وجود بیاورند تا نشاط را به شهروندان هدیه کنند.

علاوه بر این، مبلمان شهری می‌تواند به طور سیار طراحی شود و با نصب در زمان‌های خاصی از روز یا طی رویدادهای ویژه، بیشترین کارایی را داشته باشد. این استراتژی برای خیابان‌ها و پیاده‌روهای خیلی شلوغ مناسب است که امکان نصب دائمی مبلمان در آن‌ها وجود ندارد.

نقش مبلمان شهری در بهبود طراحی پیاده‌روها

کد خبر 624981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.