نگاه ویژه به حفظ خاک در برنامه هفتم توسعه

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در برنامه هفتم توسعه، نگاه ویژه‌ای به بخش خاک و آبخیزداری خواهد شد؛ با مردمی‌سازی در این بخش تلاش می‌شود طی مدت ۱۰ سال به‌سمت پایداری در حوضه‌های آبخیز حرکت کنیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد اظهار کرد: در حوزه خاک، قوانین خوبی در کشور وجود دارد و صیانت از خاک وظیفه تمام نهادها و مردم است، بنابراین طی ۱۰ سال گذشته فائو به این نتیجه رسیده که ظرفیت‌های مردمی باارزش‌ترین بخش برای حفاظت از خاک هستند.

وی با بیان اینکه براساس قانون خاک باید مأموریت‌ها را در بخش‌های مختلف انجام دهیم، تصریح کرد: معاونت آب و خاک در بحث خاک حاصلخیز کشاورزی مأموریت بزرگی را برعهده دارد که شامل کشاورزی حفاظتی، صیانت از خاک، حاصلخیزی خاک و جلوگیری از شوری آن می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، وظیفه حفاظت و جلوگیری از فرسایش خاک را برعهده دارد و در برنامه هفتم توسعه فصل مهمی را به صیانت از خاک اختصاص خواهیم داد.

ساداتی‌نژاد اضافه کرد: بتوانیم با کمک مردم و با هم برای صیانت خاک کشور تلاش کنیم تا به امنیت پایدار غذایی، حکمرانی و اقتدار غذایی برسیم.

وی ادامه داد: مأموریتی در رابطه با قانون حفاظت از خاک به معاونت آب و خاک و معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی داده شده تا آئین‌نامه‌های باقی‌مانده خاک با سرعت در دولت تصویب شود؛ در برنامه هفتم نگاه ویژه‌ای به بخش خاک و آبخیزداری خواهد شد و همه تلاش ما این است که در برنامه هفتم با مردمی‌سازی در بخش آبخیزداری، بتوانیم در مدت ۱۰ سال به سمت پایداری در حوضه‌های آبخیز برویم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: لایحه آبخیزداری با دستور رئیس‌جمهور در زمینه پایداری حوضه‌های آبخیز تهیه شده است که در کمیسیون مربوطه دولت در حال بررسی است و به زودی به مجلس ارسال خواهد شد، این لایحه فصل جدیدی در صیانت از آب و خاک خواهد بود.

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: حفاظت از خاک یک وظیفه عمومی است و لازم است ارزش خاک و صیانت و حفظ این میراث بین نسلی را به نسل‌های آینده آموزش دهیم.

کد خبر 624868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.