۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
«جمهوری» دوباره روی میز

پروژه زیرگذر میدان جمهوری کرج در دوره پنجم مدیریت شهری این کلان‌شهر در دستور کار قرار گرفت، اما با توجه به اینکه اجرای آن منوط به قطع تعدادی از درختان کهن‌سال موجود در این میدان بود، با مخالفت شهروندان همراه شد و در نهایت، اجرای پروژه متوقف شد، اما در حال حاضر پرونده این پروژه از سرگرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اواخر عمر شورای پنجم شهر کرج بود که پروژه زیرگذر میدان جمهوری سر و صدای زیادی به پا کرد و تمام صاحبان دغدغه شهر را متحد کرد تا اجازه عملیاتی شدن این پروژه را ندهند؛ طرح این میدان که به بهانه دور زدن ترافیک مطرح شده بود، قرار بود درختان میدان جمهوری را که یادگار سال‌های دور و قدمت کلان‌شهر کرج است، قربانی کند تا شاید از حجم ترافیک این محدوده کاسته شود!.

البته پس از مدتی با افشای اسناد و مدارک توسط رسانه‌ها، خبر افزایش قیمت اراضی پیرامون این پروژه گوش فلک را کر کرد؛ به ویژه زمانی که مسئله احداث یک مجتمع تجاری حوالی تالار لوتوس مطرح شد. ماجرا از این قرار بود که در آن دوران با هم‌صدایی رسانه‌های البرز و همراهی تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهرو «رحیم خستو» شهردار وقت البرز که اصرار زیادی برای اجرای پروژه داشتند، تسلیم شدند و خبر توقف پروژه منتشر شد.

هر چند ماجرا به همین‌جا ختم نشد و پرداخت چندین میلیارد تومان به پیمانکار پروژه از جیب مردم (بیت‌المال) این پرونده را مختومه کرد، اما در حال حاضر با گذشت حدود یک سال از عمر شورای ششم آواز از سرگیری پروژه میدان جمهوری به گوش می‌رسد.

اصرار برای عملیاتی شدن زیرگذر میدان جمهوری در حالی است که هنوز سر آسفالت معابر شهری حرف برای گفتن بسیار است یا پروژه‌های عظیم ملی همچون کنارگذر شمالی و مترو ۳۰ ساله کرج روی زمین مانده است.

مجبور به تعریض خیابان میدان جمهوری هستیم

علیرضا رحیمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر کرج می‌گوید: میدان جمهوری یکی از تقاطع‌های پیچیده شهری است که علاوه بر کارکرد ترافیکی، کارکرد اجتماعی و فرهنگی نیز دارد و محل تجمعات مردمی در مناسبت‌های اجتماعی و مذهبی است، بنابراین در طراحی و اجرای این طرح باید تمام کارکردها همزمان در نظر گرفته شود و مقدم بودن آن‌ها نسبت به یکدیگر مشخص شود.

وی ادامه می‌دهد: اجرای این پروژه با توجه به حجم ترافیک موجود در این مسیر ضروری است؛ همچنین علاوه بر گره ترافیکی در میدان جمهوری، بلوار جمهوری یکی از کریدورهای ترافیکی شمال به جنوب است و افتتاح تقاطع ۹ دی نیز باعث افزایش جذب سفر و حجم ترافیک به این نقطه شده است و در بعضی ساعات به ترافیک پل شهدای روحانی متصل می‌شود که اتصال این مسیر به بزرگراه شمالی حجم ترافیک را افزایش می‌دهد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر کرج می‌افزاید: پروژه میدان جمهوری در سال ۹۹ طراحی‌شد، اما ملاحظات فرهنگی و اجتماعی در آن کمرنگ بود و به‌رغم هزینه‌کرد پنج میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه، متوقف شد، اما در حال حاضر در پروژه جمهوری با توجه به کارکردهای یاد شده، حفظ میدان در دستور کار قرارگرفته است و پروژه با همین رویکرد در حال بازنگری توسط مشاور است و در نظر داریم عملیات اجرایی آن تا قبل از سال ۱۴۰۲ آغاز شود.

وی درباره جابه‌جایی درختان اطراف پروژه میدان جمهوری تصریح می‌کند: برای این پروژه الزامات زیست‌محیطی نیز در نظر گرفته می‌شود، البته این مسیر نیازمند تعریض است و در صورت انجام این اقدام، تعدادی درخت باید جابه‌جا شود.

رحیمی خاطرنشان می‌کند: اگرچه تلاش می‌کنیم طراحی پروژه با جابه‌جایی حداقل درختان و کمترین میزان آسیب همراه باشد، اما باید به این نکته توجه داشت که در اجرای این پروژه، قابلیت جابه‌جایی و احیا برای درختان وجود دارد، در حالی که وقت و هزینه مردم که در ترافیک هدر می‌رود، قابل بازگشت نیست.

چاره‌ای برای جلوگیری از قطع درختان نداریم

جواد چپردار، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج اظهار می‌کند: پروژه جدید میدان جمهوری در حوزه زیست‌محیطی تفاوت چندانی با طرح قبلی ندارد، تنها محور طرح قبلی شمال به جنوب بوده است و در حال حاضر به لحاظ فنی اجرای پروژه در مسیر شرق به غرب بررسی می‌شود، اما تعداد درختانی که باید در مسیر پروژه حذف شود، تفاوت چندانی با طرح قبلی ندارد و شاید در نهایت به حفظ ۱۰ درخت بیشتر از قبل کمک کند و مابقی درختان باید جابه‌جا شود.

وی با بیان اینکه کاهش ترافیک این مسیر راهکار دیگری ندارد و اجرای این پروژه ضروری است، می‌افزاید: این طرح باید در سال‌های گذشته اجرا می‌شد تا شاهد این حجم از ترافیک از خروجی رجایی شهر به سمت میدان جمهوری نباشیم، اما هجمه‌های برخی مسئولان، حتی اعضای شورای اسلامی شهر وقت و مطالبه افکار عمومی به‌رغم هزینه‌های انجام شده، مانع از اجرای این پروژه شد.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج تصریح می‌کند: علاوه بر تغییر مسیر پروژه به لحاظ فنی، تنها موضوعی که نسبت به قبل تفاوت دارد، پیوست فرهنگی و اجتماعی است؛ میدان جمهوری، فضایی است که کارکرد اجتماعی و فرهنگی دارد و اگر قرار بر حفظ آن باشد، باید در میدان جمهوری، زیرگذری به صورت چند طبقه اجرا شود تا حجم ترافیک منطقه کاهش‌یابد.

تمام پروژه‌های شهرداری باید دارای پیوست "اتاف" باشد

علیرضا سعیدی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه پروژه میدان جمهوری هنوز به صورت جدی در صحن شورای اسلامی شهر مطرح نشده و در مرحله مطالعه است، می‌گوید: توقف پروژه در سال‌های قبل به دلیل مشکلات فنی مهندسی بوده است؛ اگرچه پروژه پیوست اجتماعی نداشته است، اما اینکه تمام تقصیر به گردن موانع فرهنگی و اجتماعی باشد، اشتباه است، زیرا دلیل توقف پروژه پیش‌بینی نشدن اصول اولیه فنی در آن بوده است.

وی اظهار می‌کند: در مورد پروژه جدید میدان جمهوری، طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تمام پروژه‌های شهرداری باید دارای پیوست "اتاف" مخفف عبارت ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی باشد، یعنی باید تیمی متشکل از دکترین این کار تأثیرات اجتماعی و فرهنگی پروژه‌ها را ارزیابی کنند و اگر دستاورد متنابهی داشت، برای تصویب به شورا ارائه شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج ادامه می‌دهد: در میدان جمهوری با توجه به اینکه مجموعه مسیر آن به عنوان یک مرکز و فضای فرهنگی، اجتماعی و هنری در شهر کرج تعریف شده است، باید پروژه‌ای اجرا شود که پیوست فرهنگی و اجتماعی و الزامات آن رعایت شود و هیچ اقدام عمرانی به این موضوع لطمه وارد نکند، البته تاکنون پیشنهاد جدی در این خصوص به صحن شورا ارائه نشده است که بتوانم اظهار نظر کنم که چه میزان از ملاحظات فرهنگی و اجتماعی در طرح این پروژه رعایت شده است و منتظر رفع ایرادهای فنی مهندسی این پروژه هستیم.

وی خاطرنشان می‌کند: لایحه هر پروژه با پیوست اتاف به شورای اسلامی شهر ارائه و در کمیسیون‌های مربوطه از جمله عمران و فرهنگی بررسی می‌شود و نتیجه نظر کمیسیون‌ها با نظر اعضای شورا در میدان جمهوری اجرایی خواهد شد که امیدواریم اعضای شورای اسلامی شهر کرج در پروژه جمهوری تمام جوانب امر به‌ویژه حساسیت افکار عمومی را مدنظر قرار دهند.

کد خبر 624539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.