رسالت هنری برای رساندن صدای هزار دختر قربانی به جهان

کارگردان فیلم «آوین» با بیان اینکه این فیلم داستان دختری در گوشه‌ای از این کره خاکی است که در اثر خشونت داعش کشته‌ می‌شود، گفت: صدای آوین حتی اگر به یک نفر در این کره خاکی برسد برای من کافی است؛ چراکه به رسالت هنری خود عمل کرده‌ام.

بهروز باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نام فیلم «آوین» برگرفته از نام دختری کرد است که در بند گروهک داعش گرفتار شده است و در پایان فیلم کشته می‌شود.

وی افزود: دو سال گذشته یکی از دوستانم از رسانه‌ها شنیده بود، تعدادی از کردهای کشور عراق در حال فرار از دست شماری از اعضای گروهک تروریستی داعش بوده‌اند. در بین راه دختر راننده نیسان از ماشین به پایین می‌افتد و پدرش درحالی‌که بر سر دوراهی رفتن برای نجات دختر یا ادامه مسیر برای فرار بوده است، تصمیم به زیر گرفتن دخترش می‌گیرد تا به دست داعشیان بی‌رحم و جانی نیفتد.

رسالت هنری برای رساندن صدای هزار دختر قربانی به جهان

کارگردان فیلم «آوین» تصریح کرد: تصمیم پدر این دختر، چالشی بحث‌برانگیز و پرسشی است که هر فردی با تفکر و دیدگاه خاص خود به آن پاسخ می‌دهد. از بین ۵۰ نفری که در این چالش سخت پاسخگو بودند تنها یک نفر گفت دخترش را زیر نمی‌گیرد و او را به دست تقدیر می‌سپارد شاید همان لحظه که داعش او را دستگیر کرد، نیروهای مقاومت سر برسند و دختر را نجات دهند.

وی با بیان اینکه، این اتفاق تلخ و واقعی، سوژه اصلی فیلم آوین است، تصریح کرد: زمانی که فیلم‌نامه را نوشتم، بخش‌هایی از این روایت و جنایت واقعی را تغییر دادم؛ به این شکل که در فیلم من، آوین دختری است که اسیر داعش است و پدرش او را از دست داعش نجات می‌دهد و دوباره هنگام فرار در رودخانه گیر می‌افتد و تیر می‌خورد.

باقری ادامه داد: تغییر در روایت برای ساخت فیلم به این خاطر بود که از ناگوار بودن روایت کاسته شود و مخاطب بهتر با فیلم ارتباط برقرار کند. در این فیلم دختر را در مسیری قراردادیم که به شکلی دیگر از پدرش درخواست کمک کند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری فیلم با مشارکت یک نهاد نظامی و سازمان بسیج هنرمندان اظهار کرد: نخستین حضور این فیلم در جشنواره سیرت ترکیه است و قرار است در دو جشنواره دیگر خارجی هم اکران شود. هدف اصلی اکران فیلم، رساندن مظلومیت یک دختر کرد به مردم جهان است.

رسالت هنری برای رساندن صدای هزار دختر قربانی به جهان

این کارگردان سینما افزود: پیش‌تولید و تولید این اثر سینمایی سه ماه طول کشید و امیدوارم بتواند پیام‌رسان صدای مظلومیت مردان و زنانی باشد که ستمدیده و داغدیده از گروه‌ها و جنایتکاران تاریخ به نسل‌های حاضر و آینده باشد.

وی در خصوص ساخت آثار دیگر نمایشی خود تصریح کرد: «سرعالیش» پیش از آوین، یک کار بلند سینمایی بود که در اصفهان تولید شد، همچنین اثر بلند سینمایی دیگری با عنوان «۷۶۰۰» را با سرمایه‌گذاری و بازی «علی اوسیوند» ساخته‌ام که صداگذاری و ساخت آن تا دو هفته دیگر کامل خواهد شد.

باقری خاطرنشان کرد: زمانی که هشدار squawk ۷۶۰۰ توسط خلبان ارسال می‌شود، به معنای آن است که هواپیما ارتباط خود را با برج مراقبت از دست داده است.

وی اضافه کرد: همیشه دنیا را متفاوت دیده‌ام و به دنبال این هستم که در کجا و به چه شکل می‌توان آثار خاص و متفاوتی تولید کرد و حرف و اثر تازه‌ای برای مردم ایران و سایر کشورهای جهان داشت.

این کارگردان با بیان اینکه مجموعه‌های بلند سرآلیش و آوین، حرف‌های تازه‌ای داشته و دارد و برای همین مورد استقبال مردم قرار گرفت، گفت: امروزه اگر فردی بخواهد دغدغه‌های خود را در عرصه هنر به نمایش بگذارد و عرضه کند، باید به‌صورت انفرادی کار کند.

رسالت هنری برای رساندن صدای هزار دختر قربانی به جهان

وی تأکید کرد: سینما هنری اقتصادی است و بازگشت سرمایه در آن مهم است من نیز در فیلم ۷۶۰۰ می‌کوشم اثر فاخری ارائه کنم، چراکه سرمایه باید برگردد و سرمایه‌گذار بتواند نتیجه خوبی از کارش بگیرد. زمانی که به سرمایه‌گذار مراجعه می‌کنم و کارم را شرح می‌دهم او می‌پرسد در قبال سرمایه‌گذاری، بازگشت سرمایه و سود به چه میزانی است؟ که با توجه به خاص بودن کارها، من پاسخی در برابر این پرسش ندارم.

باقری افزود: اولین سوال من از سرمایه‌گذار این است که آیا دغدغه هنر دارد یا به دنبال بازگشت سرمایه است. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری پرسود هستید، می‌توانید قبول نکنید و پولتان را درجایی دیگر هزینه کنید اما اگر دغدغه هنر داشته باشید، ممکن است بازگشت سرمایه در این میان نقش چندانی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آوین دختری در گوشه‌ای از این کره خاکی است و به این شکل با خشونت داعشی کشته شده است، اظهار کرد: صدای آوین حتی اگر به یک نفر در این کره خاکی برسد برای من کافی است؛ چراکه به رسالت هنری خود عمل کرده‌ام.

این کارگردان سینما ادامه داد: هنر و سینما رسالت دارد و صدای این دختر باید به گوش همه برسد که امروز این صدا به ترکیه رسیده است.

کد خبر 624436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.