دین فهم امیدوارانه آینده و ساختن آن است

مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی و هنری منتظران منجی با اشاره به اینکه دین فهم امیدوارانه آینده و ساختن آن است، گفت: بر اساس این اصل، امروز باید با نوآوری و حرف تازه در حوزه جهاد تبیین تمدن‌سازی و ایجاد حکومت مهدوی گام برداشت.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد شجاعی در ویژه‌برنامه «رسالت تمدنی ما در قبال امام زمان (عج)» اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید من از روح خود در انسان دمیدم، دمش روح از الله باعث می‌شود انسان بی‌نهایت و عاشق کمال مطلق بی‌نهایت شود برای همین هیچ انسانی نیست که بافرهنگ زمین کنار آمده و توان تحمل محدودیت را داشته باشند همه انسان‌ها در ذات خود بی‌نهایت خواه و بی‌نهایت طلب آفریده شدند و به همین دلیل امام فرمودند رئیس‌جمهور آمریکا هم عاشق خداوند است حتی اگر خودش متوجه نشود و لااله‌الاالله یعنی من محبوب معبودی مثل خداوند مطلق و بی‌نهایت ندارم، نه یک گزاره دینی و اسلامی بلکه یک حقیقت عینی و خارجی است.

وی افزود: یک حقیقت خارجی دیگر این است هر جا انسان هست، جز با الله راضی و اشباع نمی‌شود خواه خود بفهمد و خواه نفهمد بی‌نهایت طلب است، معنا و فلسفه این عشق در انسان چیست و چرا خداوند این حس را در انسان قرارداد و انسان قرار است به چه برسد؟

مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی، هنری منتظران منجی با بیان اینکه حضرت امام (ره) در کتاب نماز خود به این موضوع پرداخته‌اند، گفت: ایشان حدیثی از پیامبر را آورده‌اند که می‌فرمایند زمانی که مؤمن در بهشت قرارمی‌گیرد نامه‌ای از خداوند به او می‌رسد. این نامه این‌گونه تنظیم شده است که «من الحی القیوم الذی لا یموت الی الحی القیوم الذی لا یموت» یعنی از خداوند زنده و بیداری که هرگز نمی‌میرد به بنده زنده و پایداری که هرگز نمی‌میرد، اما چه چیز باعث می‌شود بنده‌ای که عجز و نیاز محض است به حی قیوم لایموت تبدیل شود؟ دلیل این تبدیل روح الهی موجود در انسان است که می‌تواند او را به این مقام برساند.

وی ادامه داد: کیفیت این تبدیل با عبودیت است، همان چیزی که در هر جا و رشته‌ای حضور داشته باشد، شاگرد به استاد بدل می‌شود، هرزمان شاگرد نسبت به استاد عبودیت داشته باشد خود به استاد تبدیل می‌شود؛ همان‌طور که عبودیت انسان را به مقام حی لایموت می‌رساند. در ادامه این نامه آمده است که خداوند می‌فرماید: "امن کسی هستم که هر آنچه اراده کنم همان خواهد شد پس امروز تو را همانند خود قرارمی‌دهم که هر آنچه اراده کنی همان خواهد شد"، به همین خاطر خداوند در قرآن درباره مؤمنان می‌فرماید که "مؤمنان در بهشت هرچه اراده کنند محقق می‌شود، بهشت برای آن‌ها پیشنهاد است که طبق آرای آن‌ها تغییر می‌کند و این همان چیزی است که انسان برای آن آفریده شده است."

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شجاعی افزود: یکی از سنت‌های مهم الهی اختیار است، لذا همیشه طاغوت‌ها و دشمنان وجود دارند و اجازه نمی‌دهند انسان‌ها این مسیر را به‌سادگی طی کنند. یکی از اسامی خدا رب است؛ این همانند باشگاه است و شاگرد می‌تواند برود یا نرود و به حرف مربی گوش کند یا نه، موضوع اختیار است و اجبار مطرح نیست.

تعلق به آینده و آینده‌سازی، اصل تربیتی انبیا

وی ادامه داد: انسان‌ها همواره سوال می‌کردند که چه زمانی امکان این فراهم می‌شود که انسان‌ها با امنیت این مسیر بندگی را طی کنند و انبیا مأمور بودند به پیروان خود اعلام کنند که آن آینده می‌آید و شما باید برای آن آینده تلاش کنید که این تلاش آثار تربیتی زیادی برای پیروان آن‌ها دارد، لذا یکی از اصولی که همه انبیا مأموریت دارند که پیروان خود را برای آن آماده کنند، تعلق به آینده و آینده‌سازی است، لذا قرآن می‌فرماید: «ان‌الارض یرثها عبادی الصالحون» و خداوند می‌فرمایند این پیام برای همه دین‌داران عالم پیام دارد.

این کارشناس دینی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری گفت: ایشان می‌فرمایند دین نگاه مثبت به آینده و آینده‌سازی است و اگر کسی دین را این‌گونه نشناسد به بیراهه رفته و از شناخت دین بهره نبرده است، به همین دلیل همه پیامبران مأمور به تربیت پیروان خود به این شیوه بوده‌اند، قرآن دین پیامبر را هم به همین صورت معرفی می‌کند «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی دین کله» سهولت تحت تربیت الهی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه روایات معتبر و متعددی وجود دارد که خبر از وقوع انقلابی به‌حق توسط ایرانیان می‌دهد، اضافه کرد: در این روایات اعلام‌شده ایرانیان پیروز می‌شوند و پرچم انقلاب را به دست صاحب آن یعنی حضرت ولی‌عصر (عج) می‌دهند، امام (ره) نیز انقلاب را نه کار خود بلکه نقشه خدا و حضرت ولی‌عصر (عج) می‌داند، زیرا پیروزی این انقلاب و ماندگار آن در نقطه‌ای از زمان همه حرف از پایان دین می‌زدند جز معجزه نیست؛ ایشان در جلد ۲۱ صحیفه امام اعلام می‌کنند که انقلاب اسلامی برای مقدمه‌سازی ظهور امام زمان (عج) اتفاق افتاده است، انقلاب ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ اسلام به پرچم‌داری حضرت حجت است.

انقلاب اسلامی بدون جنبه مهدوی خود، بی‌معناست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شجاعی تأکید کرد: امام اساس انقلاب اسلامی را با امام زمان معنادار می‌دانند و بدون جنبه مهدوی انقلاب هیچ نوع ارزش و اعتباری برای آن قائل نیست به همین دلیل می‌فرمایند اگر مسئولین به فکر ایجاد حکومت جهانی حضرت مهدی نباشند خائن و خطرساز هستند حتی اگر خدمت کنند یعنی خدمات اصالتی ندارند مگر آن که مهدوی و زمینه‌ساز باشد، این موضوع مهمی است که تکلیف مهمی برای ما ایجاد می‌کند که در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شورا زمانی می‌توانی رأی بدهی که منتخب تو به فکر ایجاد حکومت جهانی حضرت ولی‌عصر (عج) باشد، هرکس جایی مسئولیت دارد و به فکر امام زمان (عج) نیست خائن و خطرساز است؛ چراکه مردم را سرگرم می‌کند.

وی ادامه داد: لذا امام انقلاب اسلامی را مهدوی معنا می‌کنند و سخنان ایشان درباره فهم مهدوی از انقلاب اسلامی بسیار زیاد است، چنان‌که رهبری هم چنین نگاهی دارند به‌ویژه در سال‌های اخیر به همین نکته‌ها توجه می‌کنند، رهبری به این نکته اشاره می‌کنند که وجود انقلاب اسلامی برای تحقق ظهور لازم است و بدون انقلاب اسلامی ظهوری هم اتفاق نخواهد افتاد ضمن اینکه طی این ۴۰ سال به‌واسطه انقلاب اسلامی امام زمان در دنیا شناخته شدند، مردم به او گرایش پیدا کردند.

مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی، هنری منتظران منجی گفت: اگرچه دشمنان ما ۲۰۰ ساله بر این موضوع کار می‌کنند و منتظر انقلاب اسلامی بودند و می‌دانستند ظهور انقلاب اسلامی به معنای اتمام مکاتب دیگر است، ضمن اینکه ۱۹۷۹ انقلاب به پیروزی می‌رسد و سال ۱۹۸۰ فیلم "مردی که آینده را دید" در هالیوود ساخته می‌شود و در آن به این موضوعات اشاره می‌کند.

خودشناسی و انسان‌شناسی، راهبرد اصلی در معرفی دین

وی با بیان اینکه انسان باید خود را بشناسد، تأکید کرد: دین برای خود اصلی ما ساخته‌شده، نماز، روزه برای خود اصلی انسان طراحی‌شده است ما اول باید خود اصلی فرد را به او بشناسانیم و بعد احکام را به او معرفی کنیم، زمانی که این تقدم و تأخر برهم خورد و فرد خود را نشناخت با چند شبهه اعتقادات خود را از دست می‌دهد، تا زمانی که انسان را به فرد معرفی نکنید نمی‌توانید دین را به او بفهمانید، این‌طور نمی‌توان از دین دفاع کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شجاعی افزود: تصور ما این است که دین‌داری یعنی نماز روزه حج است درحالی‌که قرآن می‌فرماید اوج دین‌داری در روز قیامت رابطه ما با امام است «یوم ندعوا کل اناس به امام»، به گفته امام صادق در قیامت ۵۰ پرسش از فرد می‌شود که ۴۹ سوال منوط به یک سوال است اگر برای امام مؤثر بودیم، مابقی سوالات پذیرفته است، چنانکه دعای فرج امام زمان در ماه رمضان گناهان گذشته حال و آینده را پاک می‌کند به این دلیل که در پیوند انسان با امام همه گناهان مورد آمرزش و مغفرت قرار می‌گیرد؛ به‌طور کلی دین، فهم امیدوارانه آینده و ساختن آینده است که به گفته پیامبر نام آن انتظار فرج است، بنابراین ما وظیفه سنگینی در تمدن‌سازی داریم به همین دلیل رهبری اعلام می‌کنند در فریضه قطعی فوری جهاد تبیین باید نوآوری داشته باشید.

وی ادامه داد: نمی‌توان حرف‌های ۵۰ سال پیش را مطرح کرد که اعتباری ندارند. چینش فعلی در اصول و فروع دین تخصصی نیست و به‌طور مثال تولی و تبری که اصل دین است در فروع طرح می‌شوند، بنابراین باید با نوآوری و حرف تازه در جهاد تبیین در جهت تمدن‌سازی گام برداشت.

کد خبر 624413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.