شهرهایی با بیشترین قابلیت دسترسی برای معلولان

ایجاد شهرهای دوستدار معلولان باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیران در طراحی مناطق باشد تا شرایطی برای تردد ایمن و رضایت‌بخش این افراد بدون نیاز به حضور دیگری در کنار خود فراهم آید و از انزوای آن‌ها جلوگیری شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به نظرسنجی میان ۳۵۰۰ فرد دارای معلولیت جسمی پرداختند تا از خواسته‌های آن‌ها در مورد بهترین شهرهای جهان آگاه شوند که این افراد بهترین نقاط دنیا را بر اساس روش‌های حمل‌ونقل، نزدیکی به جاذبه‌های شهری، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و میزان دسترسی به اطلاعات مربوط به تردد راحت دسته‌بندی کردند. شرکت‌کنندگان این نظرسنجی را افراد معلولی از شهرهای مختلف جهان تشکیل دادند که این کار به محققان در تجزیه و تحلیل فراگیر نظرسنجی و رسیدن به یک نتیجه معقول کمک زیادی کرد. در نهایت، بهترین شهرهای جهان از دید خود افراد معلول مشخص شد که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته می‌شود.

سنگاپور

مهم‌ترین دلیلی که باعث شد شرکت‌کنندگان نظرسنجی، سنگاپور را به عنوان یکی از بهترین شهرهای جهان برای سفر خود انتخاب کنند، رشد جامعه رو به سالمندی آن بود که قابلیت دسترسی در این شهر را افزایش داده است. در واقع مدیران، فضاهای عمومی را با قابلیت دسترسی و ایمنی بالا طراحی کرده‌اند تا افراد پیر به راحتی و بدون موانع بسیاری به عبور و مرور در شهر بپردازند. در این راستا، توسعه پله‌های برقی و آسانسورها در تسهیل تردد افراد معلول نقش مهمی ایفا کرده است، ضمن این‌که ورودی سازه‌های عمومی و خصوصی و همچنین سرویس‌های بهداشتی با در نظر گرفتن نیازهای این افراد طراحی شده است؛ به طوری‌که برای ورود به آن‌ها، هیچ پله یا سراشیبی وجود ندارد بلکه همسطح با خیابان ساخته شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از ۹۵ درصد مسیرهای پیاده‌روی و ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی در سنگاپور از قابلیت دسترسی برای افراد سوار بر صندلی‌های چرخ‌دار برخوردار است که این امر به سهم خود، دسترسی را برای سایر گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه نیز تسهیل کرده است.

شهرهایی با بیشترین قابلیت دسترسی برای معلولان

شانگهای در چین

شانگهای از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان در چین، طی چند سال گذشته تحولات طراحی بی‌شماری را تجربه کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش قابل‌توجه انتشار گازهای آلاینده اشاره کرد که به بهبود کیفیت هوا و در نتیجه زندگی شهروندان منجر شده است.

شانگهای میزبان بزرگ‌ترین شبکه متروی جهان است که به طور کامل برای افراد دارای معلولیت جسمی قابل دسترسی است. نتیجه تحقیقات مختلف حاکی از آن است که ۳۹ درصد از افراد معلول جهانگرد خواهان سفر به شانگهای هستند و قابلیت دسترسی به حمل‌ونقل عمومی را مهم‌ترین علت انتخاب خود می‌دانند.

آمستردام هلند

برتری آمستردام، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر هلند، به سایر نقاط دنیا از نظر شهر دوستدار معلول به شبکه ۴۰۰ کیلومتری مسیرهای دوچرخه‌سواری در آن نسبت داده شده است که قابلیت عبور و مرور را برای افراد سوار بر صندلی‌های چرخ‌دار نیز به طور قابل‌توجهی تسهیل کرده است. پایتخت هلند یکی از شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری جهان به‌حساب می‌آید که در آن امکان کرایه دوچرخه‌های ویژه افراد دارای ناتوانی جسمی وجود دارد، ضمن این‌که گردشگران می‌توانند از طریق دوچرخه‌سواری به تمام جاذبه‌های شهر، غیر از خانه آنه فرانک و موزه‌خانه رامبراند، دسترسی پیدا کنند.

شهرهایی با بیشترین قابلیت دسترسی برای معلولان

لاس‌وگاس، ایالات متحده آمریکا

توسعه هتل‌هایی با بیشترین قابلیت دسترسی برای افراد معلول در لاس‌وگاس، مهم‌ترین انگیزه شرکت‌کنندگان نظرسنجی ذکرشده برای انتخاب این شهر به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان به‌شمار می‌رود. به عنوان مثال هتل بلاژیو در لاس‌وگاس دارای اتاق‌های بی‌شماری با قابلیت دسترسی بسیار بالا برای توان‌خواهان است که به روش‌های متفاوت طراحی شده است و با قیمت‌های مختلف در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

اغلب هتل‌های لاس‌وگاس در اتاق‌های خود تجهیزاتی آویزان از سقف دارد که برای کمک به تندرستی بیماران دارای معلولیت جسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که کمک به افراد ناتوان جسمی در فضاهای عمومی به‌ویژه رستوران‌ها به یک فرهنگ رایج میان تمام شهروندان تبدیل شده است.

شهرهایی با بیشترین قابلیت دسترسی برای معلولان

پاریس در فرانسه

پاریس میزبان بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ خواهد بود که این فرصت، امکان قابلیت دسترسی در آن را برای افراد معلول به طور قابل‌توجهی افزایش داده است. مدیران پایتخت فرانسه به منظور افزایش قابلیت دسترسی افراد دارای معلولیت جسمی در مناطق سراسر شهر، فضاهای عمومی را گسترده کرده‌اند و در حال بهبود دسترسی هتل‌ها، خدمات و فروشگاه‌ها هستند. نکته جالب توجه در مورد این شهر برای جذب گردشگران معلول به سمت خود این است که بلیت تمام موزه‌ها و بسیاری از جاذبه‌های شهر به طور رایگان در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

سیدنی، استرالیا

قابلیت دسترسی در سیدنی، بزرگ‌ترین شهر استرالیا و قاره اقیانوسیه، از سوی مدیران کاملاً شفاف‌سازی شده است و به همین دلیل، افراد معلول با اطمینان کامل آن را به عنوان یکی از امن‌ترین و رضایت‌بخش‌ترین شهرهای جهان برای سفر انتخاب می‌کنند. از سوی دیگر اغلب جاذبه‌های گردشگری شهر با بهترین امکانات برای افراد دارای ناتوانی جسمی طراحی شده است و به همین دلیل، معلولان سوار بر صندلی‌های چرخ‌دار بدون نیاز به وجود سایرین در کنار خود می‌توانند به بازدید از این مکان‌ها بپردازند. نکته جالب توجه در مورد سیدنی این است که برنامه‌ریزان شهر، احداث هرگونه سازه جدید را تنها مشروط بر برخورداری از قابلیت دسترسی کافی برای افراد دارای ناتوانی جسمی مجاز کرده‌اند و با معمارانی که بر خلاف این قانون عمل کنند، برخورد جدی می‌کنند.

شهرهایی با بیشترین قابلیت دسترسی برای معلولان

کد خبر 623995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.