اهمیت داشتن حامی و پناهگاه امن روانی در دوران سالمندی

مسئول دبیرخانه شهر دوستدار سالمند گفت: گرچه دوران سالمندی با کم‌توانی جسمی همراه است، اما نباید با نگرانی و تأسف با سالمندان برخورد شود، آن‌ها حامی و پناهگاهی امن از نظر روانی و عاطفی برای جوانان هستند.

ژاله کرمانی‌اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه آغاز دوران سالمندی از ۶۰ سالگی است، اظهار کرد: سالمندی به دو نوع فعال و پیر تقسیم می‌شود؛ ۶۰ تا ۷۵ سالگی، سالمندی فعال محسوب و سالمندی پیر از ۷۵ سالگی آغاز می‌شود، البته سنین ذکر شده در همه افراد ثابت نیست.

وی با تاکید بر اهمیت نقش سالمندان در خانواده افزود: از لحاظ انسانی، اخلاقی و دینی، احترام به سالمندان سفارش شده است. سالمندی و کهن‌سالی، یکی از دوره‌های زندگی بشر محسوب می‌شود و پایان زندگی نیست، گرچه سالمندی با کم‌توانی جسمی همراه است، اما نباید با نگرانی و تأسف با آن برخورد شود.

مسئول دبیرخانه شهر دوستدار سالمند با بیان اینکه سالمندی دوره برداشت محصول زندگی است، تصریح کرد: سالمندان می‌توانند نتایج سال‌ها تلاش و فعالیت سال‌های عمر خود را در اختیار نسل جوان قرار دهند و تجربه شکست‌ها و موفقیت‌ها را به‌گونه‌ای در اختیار جوانان بگذارند که گویی چند بار زندگی را تجربه کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه سالمندان، برکت خانواده هستند، ادامه داد: سالمندان توان کمک برای حل بسیاری از مشکلات را دارند و می‌توانند به‌وجودآورنده نشاط در خانواده باشند. سالمندی از لحاظ فردی و اجتماعی دارای مزایایی است که احساس کمال و پختگی، کمک به دیگران با استفاده از تجارب، صبوری و بردباری در برابر مشکلات، منبع فکر و اندیشه بودن و مورد مشورت قرار گرفتن، از جمله مزایای سالمندی محسوب می‌شود.

ایجاد فرصت برای بیان مهارت‌ها و تجارب؛ یکی از اقدامات ارتباطی با سالمندان

کرمانی‌اصفهانی گفت: سالمندان به عنوان حامی و پناهگاه امن روانی و عاطفی برای جوان مطرح هستند که این موضوع منجر به رشد سلامت روان خانواده می‌شود و افزایش اعتماد به نفس، امید و انگیزه اعضای خانواده و گسترده‌تر و مؤثرتر شدن روابط فردی و اجتماعی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه سالمندان در خانواده نقش راهنما را ایفا و سیاست‌های کلی خانواده را تنظیم می‌کنند، اضافه کرد: جوانان برای برقراری ارتباط با سالمندان باید از وظایف خود آگاه باشند و آن‌ها را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند، در واقع پذیرش و تحمل سالمندان به‌ویژه پدر و مادر سالمند و حفظ و نگهداری آن‌ها، نیازمند بردباری بیشتری است.

مسئول دبیرخانه شهر دوستدار سالمند اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات حائز اهمیت در ارتباط با سالمندان در راستای ارتقای سطح روانی آن‌ها، ایجاد فرصت برای بیان مهارت‌ها و تجارب است تا در پی آن سالمندان در خانواده و جامعه، احساس ارزشمندی و مفید بودن داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: فاصله نسلی که امروزه اهمیت بسیاری پیدا کرده و منجر به بروز اخلاف‌ها در خانواده‌ها شده است را می‌توان با شناخت علل زمینه‌ساز ایجاد اختلاف‌ها، شناخت طبیعت دو نسل و در آخر انتخاب راه مناسب برای نزدیک کردن دو نسل به یکدیگر، کمتر و آرامش را در خانواده برقرار کرد.

کد خبر 623992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.