تاکید بر توافقات گذشته و تامین امنیت مرز ایران و عراق

یک کارشناس مسائل بین‌الملل حضور السودانی در ایران را نشان‌دهنده پذیرش توافقات گذشته دانست و گفت: نخست‌وزیر کنونی عراق به توافقات گذشته پایبند است؛ در چهار دور سفر الکاظمی به ایران توافقاتی در حوزه مسائل اقتصادی، تجاری، بانکی و امنیتی صورت گرفت که اکنون باید مورد تاکید و بازخوانی قرار گیرد.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سفر نخست‌وزیر عراق به ایران اظهار کرد: پس از فراز و فرودهای قابل توجهی که در انتخاب پارلمانی، تشکیل پارلمان، انتخاب و معرفی رئیس‌جمهور و انتخاب رئیس دولت پدید آمد، سرانجام نخست‌وزیر در فاصله بسیار کوتاهی توانست دولت خود را برای نخستین بار در عرض دو هفته به پارلمان معرفی کند و همه اعضای پیشنهادی کابینه رأی آوردند.

وی انتخاب نخست‌وزیری از نسل دوم انقلابی‌ها در عراق را یک پدیده قابل توجه دانست و افزود: محمد شیاع السودانی در سوابق خود حتی یک نقطه خاکستری ندارد و به انسانی پاک‌دست و مدیری لایق معروف است، بنابراین به طور کامل از پشتیبانی مردم برخوردار است و این نخستین سفر او در جایگاه نخست‌وزیری عراق به ایران است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سفرهای نخست‌وزیر عراق پیش از ایران به دو کشور عربی اردن و کویت گفت: السودانی قرار است پس از این سفرها به ریاض سفر کند. در دوره‌های نخست‌وزیرهای گذشته عراق نیز تعاملات و تناسبات خوبی بین دو کشور برقرار بوده است و برخی توافقات وجود دارد که باید با حضور السودانی مورد تاکید قرار گیرد.

پایبندی نخست‌وزیر عراق به توافقات گذشته

وی حضور السودانی در ایران را نشان‌دهنده پذیرش توافقات گذشته اعلام کرد و یادآور شد: نخست‌وزیر کنونی عراق به توافقات گذشته پایبند است؛ در چهار دور سفر الکاظمی به ایران توافقاتی در حوزه مسائل اقتصادی، تجاری، بانکی و امنیتی صورت گرفت که اکنون باید مورد تاکید و بازخوانی قرار گیرد به ویژه آنکه السودانی در شرایطی به کشور ما سفر کرده است که جهت‌گیری و نقشه راه دولت سیزدهم در ارتباط با همسایگان خود کاملاً شفاف، روشن و متوازن در حال پیشرفت است.

صدرالحسینی نقشه راه و دستور حرکت سیاست خارجی در جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم را گسترش و تعمیق روابط با تاکید بر مسئله اقتصادی با همسایگان خود مطرح کرد و گفت: این سیاست امروز برای کمک به گسترش روابط دو کشور بسیار مؤثر است، همچنین باید به این موضوع توجه داشته باشیم که با توجه به درآمدهای نفتی عراق و نیازهای گوناگون این کشور به ایران، مرز ۱۴۰۰ کیلومتری و علایق تمدنی، فرهنگی و مذهبی مشترک، روابط بین دو کشور برای دو طرف بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم توسعه و تقویت همکاری‌های مشترک ایران و عراق تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که در ارتباط با موضوعاتی مانند مقابله با تروریست، قاچاق مواد مخدر و تأمین مرزهای خود باید با عراق توافقات عملیاتی انجام شود.

تاکید بر لزوم تأمین امنیت مرز دو کشور

این کارشناس مسائل بین‌الملل یکی از محورهای گفت‌وگو در این سفر را تاکید بر لزوم تأمین امنیت مرز دو کشور دانست و ادامه داد: همان‌گونه که از چند روز قبل فرمانده کل قوا در عراق که مسئولیت آن را نخست‌وزیر عراق بر عهده دارد، بر اساس اطلاعاتی که از ناامنی مرزهای استان‌های کردنشین عراق با شمال غرب جمهوری اسلامی در اختیار او قرار گرفت به ارتش عراق دستور دارد که به مرزبانان کرد در آن منطقه کمک کنند تا از ورود تروریست‌های تجزیه‌طلب به داخل ایران جلوگیری کنند.

وی با اشاره به تحویل اسناد و مدارکی به دولت مرکزی و دولت محلی در استان‌های کردنشین عراق درباره ورود تجهیزات نظامی و افراد دوره‌دیده و مجهز به مواد انفجاری برای ایجاد اخلال در ایران گفت: در طول تقریباً دو ماه گذشته این اقدامات افزایش چشمگیری پیدا کرده بود که اقدامات نظامی و اخیر سپاه پاسداران برای مقابله با آن بسیار مؤثر بود اما واقعیت این است که حسن همجواری بین دو همسایه این تکلیف را برای هر دو دولت فراهم می‌کند.

صدرالحسینی مسائل اقتصادی تجاری و بانکی را از دیگر موضوعات بسیار مهم و مورد توجه دو طرف در این دیدار دانست و تصریح کرد: در حوزه مسئله انتقال انرژی گاز و برق نیز تعاملات قابل توجهی وجود دارد که باید افزایش یابد، ساخت نیروگاه‌های تولید برق، پالایشگاه، کمک به استخراج معادن و موضوع گردشگری در حوزه مذهبی و حوزه درمانی یا مسائل گردشگری غیرمذهبی شامل بازدید مراکز سیاحتی، تاریخی و تمدنی دو کشور نیز ظرفیت بسیار مهمی برای نزدیکی بیشتر دو کشور خواهد بود.

آگاهی دو همسایه از اهمیت توسعه روابط

وی با اشاره به سفر سالانه پنج میلیون نفر گردشگر از ایران به عراق، ادامه داد: به همین تعداد گردشگران عراقی در طول سال به کشور همسایه خود سفر می‌کنند و این ظرفیت قابل توجهی برای گسترش همکاری‌های دو طرف است که در صورت ساماندهی دقیق و درست می‌تواند تعاملات بین دو کشور را افزایش دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل مسائل بهداشتی و درمانی را یکی از ظرفیت‌های مهم همکاری بین ایران و عراق دانست و گفت: در زمینه ساخت درمانگاه، بیمارستان و تجهیز آنها امروز جمهوری اسلامی به هیچ کشوری وابسته نیست بنابراین می‌تواند توانمندی‌های خود را در اختیار ملت و دولت عراق قرار دهد.

وی ظرفیت‌های اقتصادی برای تبادلات دو کشور را قابل توجه خواند و یادآور شد: این سفر فرصت برای افزایش و تعمیق روابط بین دو ملت است که به طور حتم هر دو کشور از آن سود خواهند برد و بدخواهان دو کشور که با شایعه‌سازی، دروغ‌پردازی و ساخت کلیپ‌های دروغین تلاش می‌کنند بین دو کشور اختلاف افکنند، راه به جایی نخواهند برد.

صدرالحسینی با اشاره به همکاری‌های دو کشور در طول ۲۰ سال گذشته، گفت: در دوران آزادی عراق از استبداد صدام این موضوع به خوبی نشان داده شد که دو ملت و دولت‌هایی که در آنها سر کار هستند، از اهمیت روابط دو کشور به خوبی آگاه هستند و هیئت دولت جوان و پرکار عراق از لزوم حل مشکلات دو کشور با تعامل آگاه هستند.

وی پاک‌دستی و حسن شهرت السودانی را برای توسعه روابط دو کشور مؤثر دانست و تاکید کرد: مطالباتی که بر اساس شرایط کنونی دو کشور مطرح می‌شود، نقش مؤثری در توسعه سطح روابط دو کشور را در حوزه‌های مورد توافق خواهد داشت البته باید توجه داشته باشیم که دولت جدید عراق تازه روی کار آمده است و نباید مطالباتی مطرح شود که انجام آن برای آن دولت امکان‌پذیر نباشد.

کد خبر 623188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.