تقاطع غدیر بخش مهم کریدور مرکز به غرب همدان است

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان گفت: تقاطع غیرهمسطح غدیر به عنوان بخش مهمی از کریدور مرکز به غرب ایفای نقش می‌کند و این محور در ایام خاص سال از جمله ایام اربعین، نوروز و عید فطر اهمیت ویژه‌ای به لحاظ افزایش تردد مسافران دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی حیدری امروز _دوشنبه هفتم آذرماه_ در یکصدوچهل‌ویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر همدان ضمن ارائه گزارش کمیسیون فنی و عمرانی از بررسی وضعیت پل غدیر اظهار کرد: در سه پروژه نیمه‌تمام مهم شهر شامل تقاطع غیرهمسطح غدیر، تقاطع غیرهمسطح سردار همدانی و پارکینگ آقاجانی‌بیگ، آن طور که باید کار پیش نرفته است.

وی افزود: تقاطع غیرهمسطح غدیر به عنوان بخش مهمی از کریدور مرکز به غرب ایفای نقش می‌کند و این محور در ایام خاص سال از جمله ایام اربعین، نوروز و عید فطر اهمیت ویژه‌ای به لحاظ افزایش تردد مسافران دارد.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان گفت: طی سال‌های گذشته اتفاق‌های تلخ در بعضی پروژه‌های عمرانی شهرداری را شاهد بودیم که اگر از آنها عبرت نگیریم، تکرار خواهد شد.

وی پروژه پل غدیر را متفاوت از سایر پروژه‌ها دانست و افزود: در چنین پروژه‌هایی که طرح ساخت یا EPC است، پیمانکار باید صلاحیت اجرا و طراحی را همزمان داشته باشد یا یک سازنده و یک شرکت مشاور با هم شریک شوند و در قالب کنسرسیوم پروژه را برنده شوند و انجام دهند و جدا از آن‌ها یک مشاور کارفرما، موارد را کنترل کند که در تقاطع غیرهمسطح غدیر فرهنگیان این‌گونه نبوده است و شرکت مشاور حاضر در پروژه، شریک پیمانکار است و مشاور کارفرما نیست، لذا نمی‌توان به تاییدیه‌های آن برای عملیات بتن‌ریزی اکتفا کرد.

حیدری تصریح کرد: جلساتی به منظور بررسی‌های آزمایش‌ها و بازدیدهای میدانی با حضور نخبگان، کارشناسان و صاحب‌نظران در رابطه با پل غدیر برگزار و نتایج آنها در قالب گزارشی در صحن شورا ارائه شد.

وی با اشاره به موضوع مقاومت مصالح در پروژه‌های عمرانی و طراحی‌ها، خاطرنشان کرد: رده بتن عرشه مدول ۲ در تقاطع غیرهمسطح غدیر طبق نقشه‌ها و اسناد فنی، C30 یعنی حداقل ۳۵۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع در نمونه مکعبی است، اما تعداد قابل توجهی از نتایج آزمایش مدول ۲ عرشه، کمتر از این مقدار است و در بازدید خردادماه از بتن‌ریزی پل غدیر عنوان شد که تهیه بتن از چند محل انجام می‌شود که خطرزا بودن این موضوع را گوشزد کردیم.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: به دنبال بازدید، خواستار ارسال نتایج مقاومت بتن شدیم که محقق نشد؛ البته روز بیست‌وهفتم تیرماه نتیجه به شهرداری ارسال شده بود که نشان از ضعیف بودن مقاومت دارد.

وی ادامه داد: نتیجه تمام آزمایشات عرشه باید بیشتر از عدد ۳۵۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع باشد، اما بر اساس نتایج ارائه شده از سوی آزمایشگاه مقیم پروژه، مقاومت ۲۵ نمونه مکعبی از حدود ۳۰ نمونه بتن گرفته شده از مدول ۲ عرشه، کمتر از عدد ۳۵۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع بوده است و از این تعداد نیز ۱۸ نمونه کمتر از ۹۰ درصد مقاومت است و ضوابط پذیرش آئین‌نامه‌ای را تأمین نمی‌کند که این موضوع زنگ خطری جدی است.

حیدری گفت: ادامه فرایند فنی، نیاز به طی مراحل و بازنگری توسط مشاور ذی‌صلاح مستقل و بی‌طرف دارد و لازمه ورود شهرداری به عنوان کارفرما در فرایند بازنگری، اصلاح و مقاوم‌سازی، پذیرفتن وجود اشکال در این پروژه است.

وی گفت: شهرداری مدعی است حداکثر ۱۰ درصد اختلاف در میزان مقاومت بتن در این پروژه بوده است، اما طبق بررسی‌ها حداکثر اختلاف ۳۴ درصد است که باید برای رفع آن چاره‌اندیشی کرد. این قبیل مشکلات با مقاوم‌سازی و تقویت موضعی رفع می‌شود، اما باید شهرداری به عنوان کارفرما، به دنبال اصلاح مشکل و حفظ مصالح عمومی شهروندان باشد و نباید کنار پیمانکار خاطی بایستد و از او دفاع کند.

کد خبر 622948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.