۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
این کشورها زلزله‌خیزند!

زلزله‌خیزترین کشورهای جهان شامل اندونزی، ترکیه، مکزیک، السالوادور، پاکستان، فیلیپین و اکوادور است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زلزله ممکن است در مقیاس کم اتفاق بیفتد و هیچ‌کس متوجه وقوع آن نشود یا اینکه در ریشترهای بالاتر ایجاد شود و تلفات مالی و جانی زیادی به بار آورد. از آنجا که بعضی از کشورهای جهان روی گسل قرار دارند، احتمال وقوع زلزله در آن‌ها زیاد است، اما هیچ کشوری در دنیا از زلزله مصون نیست.

در واقع پوسته زمین که جامد و محکم به نظر می‌رسد، از صفحات تکتونیکی یا متزلزل بسیاری تشکیل شده است که در اعماق پوسته قرار دارند. مکان‌هایی که دو یا چند مورد از این صفحات به هم می‌رسند، به عنوان خطوط گسل شناخته می‌شوند.

این صفحات پیوسته در یک حرکت بسیار آهسته و تدریجی هستند و هرگاه دو صفحه حتی در کوچک‌ترین مقیاس با هم برخورد کنند، کشورهای واقع روی خطوط گسل، تخریب می‌شوند و ویرانی بزرگی را متحمل می‌شوند که به آن زلزله می‌گویند.

شدت ویرانی و تلفات جانی و مالی زلزله ارتباط مستقیمی با بزرگی زمین‌لرزه دارد که در مقیاس ریشتر اندازه‌گیری می‌شود. بالاترین مقیاس ثبت شده زلزله تاکنون ۹.۲ در مقیاس ریشتر بوده است که در اثر آن میلیون‌ها نفر جان خود را از دست داده‌اند. در ادامه شما را با زلزله‌ خیزترین کشورهای جهان آشنا می‌کنیم:

اندونزی

اندونزی یکی از زیباترین کشورهای آسیایی است، اما از سوی دیگر آسیب‌پذیرترین کشور در برابر بلایای طبیعی و زلزله محسوب می‌شود. این کشور تقریباً هر سال یا دو سال یک‌بار، دچار زلزله‌های بزرگ یا لرزش‌های کوچکی می‌شود که ساختمان‌ها و خانه‌ها را نابود می‌کند و جان انسان‌ها را نشانه می‌گیرد. اندونزی تاکنون زمین لرزه‌هایی در مقیاس بالا را تجربه کرده است و حتی ۶.۱ در مقیاس ریشتر نیز برای آن ثبت شده است.

این کشورها زلزله خیزند!

ترکیه

جغرافیای ترکیه آن را در موقعیت بسیار خطرناکی قرار می‌دهد، زیرا این کشور در منطقه لرزه‌خیز قرار دارد که بین صفحات آفریقا، عربستان و اوراسیا واقع شده است. بنابراین حرکت جزئی هر یک از این صفحات می‌تواند باعث ایجاد لرزش سریع در سطح این کشور شود. همچنین تاریخ ترکیه پر از زمین‌لرزه‌هایی است که بین ۶ تا ۷.۲ در مقیاس ریشتر بوده است. این کشور به قدری مستعد زلزله است که این فاجعه طبیعی به یک نگرانی بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده است.

مکزیک

زیرساخت‌های این کشور آن‌قدر ضعیف است که حتی زلزله‌های کوچک نیز باعث تخریب ساختمان‌ها و خانه‌ها می‌شود. متأسفانه مکزیک همچنین در محل اتصال سه صفحه متزلزل آمریکای شمالی، اقیانوس آرام و صفحه کوکوس (Cocos plate) قرار دارد که آن را در برابر زلزله آسیب‌پذیر می‌کند. بالاترین شدت زمین‌لرزه در این کشور ۷.۲ در مقیاس ریشتر بود که تقریباً کل شهر گوئررو را ویران کرد.

السالوادور

السالوادور که در آمریکای مرکزی قرار دارد، یکی دیگر از کشورهای قربانی بلایای طبیعی و زلزله است. تاریخچه زمین لرزه‌های سالوادور به سال ۱۵۷۶ برمی‌گردد و تا سال‌های اخیر ادامه دارد. شدت زلزله‌های این کشور بین ۶.۶ تا ۸ در مقیاس ریشتر است و تاکنون خسارت‌های مالی و جانی زیادی را برای ساکنان این سرزمین به بار آورده است.

پاکستان

کشور زلزله‌خیز پاکستان در محل اتصال دو صفحه هند و اوراسیا قرار دارد که نیمی از منطقه شامل پنجاب و سند روی صفحه هند و نیمی دیگر یعنی بلوچستان، بالای صفحه اوراسیا قرار دارد. بنابراین نواحی واقع بر خطوط گسل در هنگام زلزله تکانه‌های زیادی دریافت می‌کنند. بالاترین زمین‌لرزه ثبت شده در پاکستان ۷.۸ ریشتر بود که دره‌های شمالی این کشور را لرزاند. هزاران نفر بر اثر زمین‌لرزه‌های مکرر پاکستان جان خود را از دست داده‌اند و میلیون‌ها نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند.

این کشورها زلزله خیزند!

فیلیپین

فیلیپین زیر بستر اقیانوس آرام قرار دارد، از این‌رو بیشترین تأثیر را برای وقوع زمین‌لرزه دریافت می‌کند. از آنجایی که این کشور چیزی جز جزیره نیست، هر گونه اختلال در سطح اقیانوس، نه تنها باعث تخریب زمین می‌شود، بلکه سیل یا سونامی در مقیاس بزرگ را نیز به همراه دارد. یک‌بار شدت این فاجعه به حدی افزایش یافت که فوران آتشفشانی مرگبار را ایجاد کرد و جان افرادی بسیاری را گرفت.

اکوادور

اکوادور در جایگاه چهارم کشورهای آسیب‌پذیر در برابر زلزله قرار دارد. این کشور سرزمین آتشفشان‌های فعالی است که در مناطق مختلف آن قرار دارند. بنابراین اکوادور نه‌تنها از فوران‌های عظیم رنج می‌برد، بلکه دچار لرزش‌ها و شوک‌های بزرگ نیز می‌شود. این کشور در لبه نازکا (Nazca) و صفحه آمریکای جنوبی قرار دارد و مرکز بسیاری از خطوط گسل شامل خطوط گسل پالاتانگا، کیتو و چینگوال است که از آن عبور می‌کنند.

این کشورها زلزله خیزند!

ترجمه از: لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 622720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.