۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
کاربرد پارکلت‌ها در شهرها

تبدیل فضاهای پارک خودروها به مکان‌هایی عمومی به نام پارکلت، یکی از محبوب‌ترین رویکردهای جدید میان شهروندان و مدیران شهری به‌حساب می‌آید؛ چراکه از جنبه‌های مختلف، مزایای بی‌شماری برای شهرنشینی به دنبال دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه افزایش جمعیت در اغلب شهرهای دنیا، مدیران را با کمبود فضا برای توسعه مکان‌های عمومی، به‌ویژه فضاهای سبز، جهت افزایش کیفیت زندگی شهروندان مواجه کرده است. برنامه‌ریزان در سراسر دنیا، عزم خود را جزم کرده‌اند با ارائه نوآوری‌های مختلف، از کمترین فضاهای موجود شهری برای پیوند مردم با محیط‌های اطراف خود و سایر افراد بهره بگیرند و زمینه را برای لذت بردن بیشتر آن‌ها از سکونت در شهرها فراهم بیاورند. یکی از اثربخش‌ترین اقداماتی که تاکنون در این زمینه انجام شده است، نصب پارکلت‌ها با طراحی‌ها و کاربری‌های متفاوت در فضاهای پارک خودروها بوده است، که علاوه بر افزایش فرصت برقراری تعاملات اجتماعی میان شهروندان، به کاهش ترافیک خودرویی و به حداقل رساندن انتشار کربن ناشی از عبور و مرور منجر شده است.

کاربرد پارکلت‌ها در شهرها

سان‌فرانسیسکوی آمریکا اولین شهر دنیا بود که به نصب پارکلت‌ها در شهر پرداخت و با رونمایی از مزایای آن، این رویکرد را میان شهرهای سراسر جهان ترویج داد. هلسینکی، پایتخت فنلاند، یکی از شهرهای پیشروی جهان در زمینه نصب پارکلت‌ها به‌حساب می‌آید که مدیران و مردم آن به نصب این فضاهای عمومی در مکان‌های مختلف پرداخته‌اند. در ادامه به معرفی مناسب‌ترین فضاهای نصب پارکلت و مهم‌ترین کاربردهای آن‌ها در پایتخت فنلاند پرداخته می‌شود.

مناطق مسکونی

اغلب پارکلت‌های هلسینکی در مناطق مسکونی و در خیابان‌ها نصب می‌شود که این موقعیت‌های مکانی، فرصت بیشتری را در اختیار شهروندان برای گرد هم آمدن و برقراری ارتباط اجتماعی با یکدیگر فراهم می‌آورد. از سوی دیگر، در خیابان‌های مناطق مسکونی که میزبان پارکلت‌های متعدد است، عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و همین امر به ایمنی بیشتر عابران پیاده و دوچرخه‌سواران منجر می‌شود.

کاربرد پارکلت‌ها در شهرها

زمین‌های هموار و شیب‌دار

بسیاری از فروشندگان و صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها به نصب پارکلت‌هایی در مقابل مرکز فعالیت خود می‌پردازند که سطوح مورد استفاده آن‌ها ممکن است هموار یا شیب‌دار باشد. اغلب پارکلت‌هایی که در سطوح شیب‌دار قرار می‌گیرد، به صورت دوطبقه یا حتی بیشتر نصب می‌شود تا سطح شیب‌دار زیر پارکلت‌ها ناپدید شود و مانعی برای نشستن کاربران به وجود نیاید.

نصب پارکلت‌ها روی سطوح آسفالتی، چوبی یا پوشیده با فرش

همه پارکلت‌های هلسینکی روی سطوح آسفالتی قرار می‌گیرد؛ بعضی از مراکز تجاری همان آسفالت را به عنوان سطح اصلی پارکلت خود مورد استفاده قرار می‌دهند، حال آن‌که بسیاری نیز کف پارکلت‌های خود را برای راحتی مشتریان یا جذابیت بیشتر با چوب یا فرش می‌پوشانند. سطح چوبی پارکلت‌ها اغلب برای تنظیم ارتفاع محل نشستن کاربران نصب می‌شود و می‌تواند در بخش‌های مختلف از ارتفاع متفاوت برخوردار باشد. جالب است بدانید که رنگ غالب فرش‌های به کار برده شده در پارکلت‌های پایتخت فنلاند سبز است و کمتر از فرش‌هایی به رنگ‌های دیگر برای این فضاهای عمومی استفاده می‌شود.

کاربرد پارکلت‌ها در شهرها

کاربردهای مهم پارکلت‌ها

فضاهایی عمومی برای استراحت مردم

بسیاری از صاحبان مراکز تجاری به نصب پارکلت‌ها در فضاهای مقابل فروشگاه‌های خود می‌پردازند تا امکان استراحت را برای مشتریان فراهم بیاورند. پارکلت‌هایی که به این منظور طراحی می‌شود، میز و صندلی‌هایی چوبی یا فلزی نرم و راحتی را در بر می‌گیرد تا مشتریان را به استراحت در آن‌ها دعوت کند. نیمکت‌ها و صندلی‌ها در بعضی از این پارکلت‌ها روبه‌روی هم چیده می‌شود که این ویژگی برقراری تعامل میان کاربران را ممکن می‌کند، ضمن این‌که در افزایش گرایش آن‌ها به بازدید از فروشگاه‌ها و در نتیجه رونق اقتصادی آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

حفظ کاربران در مقابل نور خورشید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پارکلت‌های هلسینکی، برخورداری از سایبان‌های بسیار گسترده‌ای است که کاربران را از قرار گرفتن زیر اشعه‌های خورشید حفظ می‌کند. علاوه بر این، وجود این سایبان‌ها از طریق کاهش دمای محیط زیرین خود، به حداقل رساندن دمای محیط را به دنبال دارد و این امر به سهم خود در کاهش اثرات جزایر گرمایی پایتخت فنلاند بسیار اثربخش بوده است.

کاربرد پارکلت‌ها در شهرها

گسترش فضاهای سبز و زیبا در سراسر شهر

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، طراحی و اندازه پارکلت‌ها با هم متفاوت است و اغلب بر اساس فضایی که قرار است در آن نصب شود، انجام می‌گیرد. بسیاری از پارکلت‌های هلسینکی که در مناطقی با کمترین دسترسی مردم به فضاهای سبز نصب می‌شود، پوشش‌های گیاهی را در بر می‌گیرد که نه‌تنها از بعد زیباشناسی، بلکه در کاهش انتشار گازهای آلاینده و به حداقل رساندن دمای محیط اثربخش است. نکته جالب توجه در مورد پارکلت‌های سبز هلسینکی این است که بسیاری از صاحبان مراکز کاری به کاشت گیاهان مصنوعی در آن‌ها می‌پردازند تا مسئولیت پرورش گیاهان طبیعی را به عهده نگیرند.

نصب تلویزیون در پارکلت‌ها برای جذب بیشتر کاربران

اگرچه این ویژگی به ندرت در پارکلت‌ها قابل مشاهده است، با این حال بسیاری از افرادی که برای جذب مشتری به نصب پارکلت در مقابل محل کسب و کار خود می‌پردازند، از طریق قرار دادن تلویزیون در این فضاهای عمومی کوچک، محبوبیت آن‌ها را میان کاربران افزایش می‌دهند. برخی نیز با نصب آثار هنری مختلف، دوستداران هنر را به تماشای پارکلت‌های محل تجارت خود جذب می‌کنند و از این طریق در رونق اقتصادی خود و محیط اطراف سهیم می‌شوند.

کد خبر 622719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.