نخستین مرکز جامع پلاسما در استان یزد به بهره‌برداری رسید

نخستین مرکز پلاسمای جنوب شرق کشور و هاب ذخیره و آزمایش‌های استان‌های یزد، اصفهان، کرمان، شیراز و اهواز امروز، شنبه پنجم آذر، در یزد به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صنعت پلاسما در دو بخش تعریف می‌شود که جمع‌آوری آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و دقت در جمع‌آوری آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تا جلوی ورود میکروب گرفته شود.

قسمت دوم مربوط به کار پالایشگری است که از پلاسمای اولیه، داروهای بسیار مهمی تولید می‌شود که در دنیا از آن به‌عنوان پدافند غیرعامل یاد می‌شود و نقش بسیار مهمی در درمان بیماری‌های مختلف دارد.

در دوران شیوع کرونا، بحث تأمین داروهای مبتنی بر پلاسما بسیار اهمیت پیدا کرد و کشورهای تولیدکننده تا زمانی که نیاز خودشان رفع نمی‌شد، اقدام به ارسال این داروها به کشورهای دیگر نمی‌کردند.

مرکز پلاسمای یزد به‌عنوان هاب پلاسما فعالیت می‌کند و ذخیره پلاسمای چهار استان کرمان، اصفهان، شیراز و اهواز به‌عنوان زیرمجموعه این مرکز در یزد مورد آزمایش و ذخیره قرار می‌گیرد.

این مرکز با اعتبار یکصد میلیارد تومان در استان یزد راه‌اندازی شده و به‌عنوان یکی از کم‌نظیرترین مراکز اهدای پلاسما در منطقه خاورمیانه شناخته می‌شود.

این مرکز متفاوت از مراکز اهدای خون است و محدودیت تعداد اهدای خون در سال را ندارد و هر فرد می‌تواند حدود ۵۰ مرتبه در سال، اقدام به اهدای پلاسما کند؛ زیرا گلبول‌های سرخ خون جایگزین می‌شود.

بحث فرهنگ‌سازی در ارتباط با این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با توجه به تأثیر داروهای حاصله از پلاسما در درمان بیماری‌های مختلف، لازم است که به فرهنگ‌سازی توجه بسیار ویژه‌ای شود.

یزد ظرفیت زیادی در زمینه تولید انواع دارو دارد

محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، در مراسم بهره‌برداری از نخستین مرکز پلاسمای جنوب شرق کشور، با اشاره به اینکه امروز دنیا به سمت تجاری‌سازی بحث مشتقات پلاسما رفته است، اظهار کرد: در حال حاضر، بیش از ۳۰ نوع محصول اصلی پلاسما در دنیا همانند داروهای دیگر تجاری می‌شود.

وی تصریح کرد: روزبه‌روز مقدار درخواست تقاضاها در ارتباط با این محصولات در دنیا افزایش می‌یابد و از دو دهه اخیر، درخواست‌های بسیار زیادی در جهان برای این موضوع ثبت شده است.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۶۰ درصد از مشتقات پلاسماها تولید می‌شود که باید به ۱۰۰ درصد برسد.

وی ادامه داد: مجوز اهدای پلاسما در یزد صادر شد، و این مرکز هاب منطقه‌ای جنوب شرق کشور می‌شود.

جوکار با بیان اینکه در حال حاضر، پلاسمای کشور به آلمان ارسال، و پس از تبدیل به دارو دوباره به کشور وارد می‌شود، گفت: اگر بحث فرآوری این محصول در کشور ایجاد شود، نیازی به این فرایند ارسال و وارد کردن نخواهیم داشت.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یزد به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی علمی کشور شناخته می‌شود، گفت: انتظار این است صنایعی که در حوزه علمی و دانش‌بنیان می‌توانند زمینه اشتغال دانش‌آموختگان و نخبگان یزد را فراهم کنند، بیش از پیش در این استان ایجاد شوند.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، یزد ظرفیت لازم را برای تولید دارو در حوزه‌های مختلف دارد و باید در این حوزه، سرمایه‌گذاری لازم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در این بخش، علاوه بر مشتقاتی که می‌توانیم از بعضی مواد مخدر داشته باشیم، در زمینه‌های دیگر هم نیاز به توسعه داریم و داروهای صنعتی و شیمیایی دیگر هم باید در استان یزد تولید شود.

کد خبر 622486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.