شیوع گسترده سرخک در نقاط مختلف جهان

سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری از بروز بیماری‌ها اعلام کردند: میزان ابتلا به سرخک به میزان زیادی افزایش یافته است و اکنون این بیماری یک تهدید همه‌گیر جهانی در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری از بروز بیماری‌ها (CDC) اعلام کرده‌اند که از زمان همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش ایمن‌سازی سرخک، میزان ابتلاء به این بیماری به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است. سازمان‌های ذکر شده گزارشی منتشر کردند که با توجه به آن، میلیون‌ها کودک در حال حاضر مستعد ابتلاء به سرخک هستند. سرخک یکی از مسری‌ترین بیماری‌های جهان است.

کاهش مداوم واکسیناسیون و نظارت ضعیف بر بیماری‌ها به دلیل شیوع بیماری کووید، باعث شده است سرخک یک تهدید قریب‌الوقوع در هر منطقه از جهان در نظر گرفته شود. دست‌کم ۹۵ درصد از جمعیت جهان برای محافظت در برابر بیماری‌های همه‌گیر به ایمن‌سازی نیاز دارند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری از بروز بیماری‌ها (CDC) گزارش کردند که تقریباً ۴۰ میلیون کودک در سال ۲۰۲۱ واکسن سرخک خود را دریافت نکردند.

به گفته متخصصان، احتمالاً ترکیبی از عوامل مانند رعایت فاصله اجتماعی برای مدت طولانی به دلیل شیوع بیماری کرونا، می‌تواند توضیح دهد که چرا با وجود ایجاد شکاف در دریافت واکسن سرخک، این بیماری به صورت گسترده شیوع پیدا نکرده است. البته سرعت انتقال و شیوع آن ممکن است به سرعت تغییر کند، زیرا بیماری سرخک بسیار مسری است.

سرخک معمولاً با تب آغاز می‎‌‏شود، اما این بیماری با بثورات پوستی مشخص می‌‎شود که معمولاً پس از چند روز صورت و گردن را درگیر می‌کند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که ویروس عامل این بیماری می‌تواند تا دو ساعت در هوا و روی سطوح باقی بماند. فرد آلوده نیز می‌تواند ویروس را تا چهار روز قبل و پس از ظاهر شدن بثورات به دیگران منتقل کند. هیچ داروی ضد ویروسی خاصی برای درمان سرخک وجود ندارد. آمار ارائه شده نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ میلادی، تقریباً ۱۲۸ هزار نفر در سراسر دنیا به دلیل مبتلا شدن به بیماری سرخک جان خود را از دست دادند.

کد خبر 622432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.