رمزگشایی ساختار پروتئین‌ها با استفاده از هوش‌مصنوعی

به‌تازگی دانشمندان شرکت متا، یعنی شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام از یک مدل هوش‌مصنوعی برای پیش‌بینی ساختار بیش از ۶۰۰ میلیون پروتئین متعلق به ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رمزگشایی ساختار پروتئین‌ها با استفاده از هوش‌مصنوعی، معرفی نسخه جدید Galaxy A23 5G، سرمایه‌گذاری SONY روی بازی‌سازان چینی، معرفی هدفون جدید آنر، خودروی منحصر به‌فرد BMW و ساخت لپ‌تاپی با صفحه تاشو توسط سامسونگ جزو پربازدیدترین اخبار علم و فناوری در هفته گذشته بود.

رمزگشایی ساختار پروتئین‌ها با استفاده از هوش‌مصنوعی

پروتئین‌ها واحدهای سازنده همه موجودات زنده هستند که از زنجیره‌های بلند و پیچ‌درپیچ اسیدهای آمینه تشکیل شده‌اند. درک ساختار و عملکرد پروتئین برای فهم ما از فرآیندهای زیستی ضروری است. با روش‌های مرسوم شکل درصد اندکی از پروتیئن‌ها پیش‌بینی شده، اما به‌تازگی دانشمندان شرکت متا، یعنی شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام از یک مدل هوش‌مصنوعی برای پیش‌بینی ساختار بیش از ۶۰۰ میلیون پروتئین متعلق به ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها استفاده کرده‌اند.

این برنامه که (ESMFold) نام دارد از مدلی استفاده کرده که در ابتدا برای رمزگشایی زبان انسان طراحی شده بود. مدل‌های یادگیری زبان شکلی از هوش‌مصنوعی هستند که یادمی‌گیرند الگوهای زبان را پیش‌بینی کنند، جای خالی حروف در کلمات را حدس بزنند و حتی کلمات و جملات بعد را پیش‌بینی کنند. هوش‌مصنوعی حتی می‌تواند تا آنجا پیش رود که معنای کلمات را درک کند. استفاده از این مدل برای پیش‌بینی ساختار پروتئین‌ها ایده جدیدی است. این ایده بر این منطق استوار است که الگویی اساسی در رابطه با چگونگی تکامل پروتئین‌های مرتبط با هم وجود دارد.

معرفی نسخه جدید Galaxy A23 5G

اوایل مارچ ۲۰۲۲ سامسونگ از گوشی رده‌پایینی به نام Galaxy A23 (با ارتباطات 4G) پرده برداشت و چندی بعد در ماه آگوست، مدل نسل پنجمی این گوشی با نام Galaxy A23 5G برای عرضه در بازارهای آمریکا و اروپا معرفی شد. کمپانی سامسونگ به‌تازگی سه‌شنبه ۲۲ نوامبر ۲۰۲۲ _یکم آذر ۱۴۰۱_ نسخه جدیدی از این گوشی را رونمایی کرد. این اسمارت‌فون درست مثل مدل قبلی Galaxy A23 5G نام داشته و برای عرضه در بازار ژاپن تدارک دیده شده است. محصول جدید سامسونگ یک گوشی رده پایین محسوب می‌شود.

ظاهر ورژن جدید Galaxy A23 5G از جلو، با داشتن حاشیه‌های نسبتاً زیاد و ناچ قطره آب، تفاوت محسوسی با مدل‌های قبلی این گوشی (چه 4G و چه 5G) ندارد، اما تفاوت اصلی در پشت دستگاه است که در آن به جای چهار دوربین تنها یک لنز دوربین به همراه یک فلش ال‌ای‌دی مشاهده می‌شود. محصول جدید سامسونگ در ابعاد ۹×۷۱×۱۵۰ میلی‌متر طراحی شده و ۱۶۸ گرم وزن دارد. ناگفته نماند، مقاومت در برابر آب و گرد و خاک با داشتن درجه حفاظت IP68 (که در این سطح از گوشی‌ها کمتر مشاهده شده) از جمله نقاط مثبت این محصول به شمار می‌رود.

سرمایه‌گذاری SONY روی بازی‌سازان چینی

سونی بعد از ظهور بازی‌های چینی موفق، قصد دارد برنامه «قهرمان چین» خود را گسترش دهد و سرمایه بیشتری برای این بازی‌ها اختصاص دهد. سونی اعلام کرده است که قصد دارد تجارت چینی بازی‌های خود را که به عنوان پروژه «قهرمان چین» نیز شناخته می‌شود، گسترش دهد. این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای افزایش سرمایه گذاری برای رشد بازی‌ها و توسعه دهندگان جدید در منطقه است. براساس گزارش رویترز، سونی قصد دارد یک میلیون یوان یا حدود ۱۴۰ هزار دلار در هر بازی توسعه‌یافته چینی که این شرکت از طریق برنامه‌های خود انتخاب می‌کند، سرمایه‌گذاری کند.
توسعه تلاش‌های روزافزون سونی در بازار چین زمانی اتفاق می‌افتد که مایکروسافت به طور جدی توسعه‌دهندگان چینی را تعقیب می‌کند و رویترز ادعا می‌کند که سونی قصد دارد با سازنده Xbox در این کشور روبه‌رو شود.

معرفی هدفون جدید آنر

برند آنر در کنار رونمایی از گوشی تاشو آنر مجیک Vs و سری آنر ۸۰ هدفون جدیدی را نیز معرفی کرد که آنر Earbuds 3i نام دارد. این هدفون جدید در کنار بهره‌گیری از مشخصات فنی قابل توجهی مانند پشتیبانی از حذف نویز فعال، حذف نویز با کمک هوش مصنوعی و باتری حجیم با قیمت مقرون به صرفه ۷۰ دلاری روانه بازار می‌شود. هدفون آنر Earbuds 3i از یک درایور داینامیک ۱۰ میلی‌متری برخوردار است که در بدنه جمع و جور آن قرار گرفته است. در هر کدام از گوشی‌های این هدفون سه میکروفون قرار گرفته است و در ساقه آن‌ها نیز سنسور لمسی جای گرفته است که برای اجرای فرامین مختلف مانند توقف موسیقی و یا پخش موسیقی بعدی کاربرد دارد.

هدفون آنر از سنسور تشخیص پوشیدن نیز بهره می‌برد. به لطف قابلیت تأخیر پایین، هدفون Earbuds 3i می‌تواند به گزینه مناسبی برای کاربری گیمینگ بدل شود که البته فعال‌سازی این ویژگی باعث بالا رفتن مصرف باتری نیز می‌شود. گوشی‌های هدفون آنر Earbuds 3i به طور جداگانه از باتری ۵۵ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برند و کیس شارژ آن‌ها نیز به باتری ۴۱۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است. آنر ادعا می‌کند که در صورت غیرفعال بودن قابلیت حذف نویز فعال (ANC) هدفون Earbuds 3i قادر است تنها با یک بار شارژ کاربر را تا ۱۰ ساعت همراهی کند. شارژ هدفون نیز از طریق درگاه USB-C انجام می‌شود که مدت زمان شارژ کامل آن در حدود ۶۰ دقیقه اعلام شده است. برای اتصال بهتر، هدفون Earbuds 3i از بلوتوث ۵.۲ استفاده می‌کند.

خودروی منحصر به‌فرد BMW

شرکت BMW با مدل iX Flow توانست آنچه در فیلم‌های جاسوسی دیده بودیم را به دنیای واقعیت بیاورد. این خودروی الکتریکی به فناوری E Ink با نمایشگر خمیده مجهز شده است و کاربر این امکان را دارد تا بخش‌های مختلف پنل را به صورت مستقل کنترل کند. BMW ادعا می‌کند که تغییر رنگ بین روشن و تیره می‌تواند در زمینه مصرف انرژی تأثیرگذار باشد. در روزهای سرد، وقتی رنگ خودرو تیره باشد می‌تواند گرمای بیشتری از جانب خورشید جذب کند. شرکت BMW از این دستاورد به عنوان یکی از بهترین اختراعات سال ۲۰۲۲ نام برده است و برنامه‌های متعددی برای آن دارد.

ساخت لپ‌تاپی با صفحه تاشو توسط سامسونگ

سامسونگ یک پتنت برای لپ تاپ با نمایشگر تاشونده تمام صفحه را به ثبت رساند. سامسونگ ظاهراً در حال کار بر روی یک لپ‌تاپ جدید با نمایشگر دوگانه است. اخیراً یک پتنت جدید از این شرکت مشاهده شد که طراحی کاملاً شبیه به یک مدل نوت بوک موجود از ایسوس را نشان می‌دهد. مدل ZenBook Fold از سازنده رایانه‌های شخصی تایوانی، لپ‌تاپی است که دارای صفحه نمایش ۱۷.۳ اینچی با قابلیت تا شدن است. این ویژگی اجازه می‌دهد تا بسته به اینکه آن را تا کنید یا با صفحه کلید بی‌سیم از آن استفاده کنید، به عنوان یک پنل مانیتور، یا به عنوان لپ تاپ یا حتی تبلت استفاده شود.

کد خبر 621996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.