توسعه پاتوق‌های سالمندان در کل مناطق شهری اصفهان

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: توسعه پاتوق‌های سالمندان در کل مناطق شهری اصفهان مدنظراست و به همین منظور برای ۱۵ منطقه شهری برنامه‌ریزی‌شده است که تا پایان این دوره مدیریت شهری، پاتوق‌های مناسب برای سالمندان ازنظر کالبدی و فرهنگی، طراحی شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید امامی صبح امروز _پنجشنبه سوم آذرماه_ در نشست تخصصی شهر دوستدار سالمند، اظهار کرد: گفتمان مدیریت شهری در دوره جدید، تمرکز روز کلیدواژه شهر زندگی دارد که به‌عنوان موضوع اصلی، هدف‌گذاری و شاخص‌هایی برای رسیدن به آن تعریف‌شده است. در این مدیریت، رسیدن به شاخص‌های شهر زندگی، به‌عنوان چشم‌انداز تعریف‌شده است.

وی افزود: اصفهان، شهر زندگی خواهد بود اگر برای چهار جریان زندگی شهری بستری مناسب فراهم کند و خواستگاهی قابل‌اتکا باشد. در مباحث جامعه‌شناسی شهری، تحت عنوان حرکت، سکون، تفریح و اضطراب از آن یاد می‌شود. به تعبیر شهر زندگی، نیازهای زندگی شهری را باید درحرکت، سکون و تفریح و اضطراب به‌درستی مرتفع کرد.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: شهر دوستدار سالمند، شهری است که شهر زندگی برای سالمندان باشد و چهار مورد مذکور را فراهم کند. نظریات زیست‌شناختی در باب سالمندی، معتقد است که در دوران سالمندی کاهش شدید انرژی‌های فیزیولوژیک منجر به کاهش توانایی سالمندان با استرس می‌شود؛ بنابراین شهر دوستدار سالمند شهری است که توانایی رویارویی با استرس را در سالمندان افزایش دهد.

وی گفت: پاتوق‌های مختلفی در شهر برای سالمندان در نظر گرفته‌شده است که درحال‌توسعه آن‌ها هستیم. توسعه پاتوق‌های سالمندان در کل مناطق شهری اصفهان مدنظراست و به همین منظور برای ۱۵ منطقه شهری برنامه‌ریزی‌شده است که تا پایان این دوره مدیریت شهری، پاتوق‌های مناسب برای سالمندان ازنظر کالبدی و فرهنگی، طراحی شوند.

امامی اضافه کرد: ناامیدی و نفرت از مسائل مهم سالمندان است و شهر دوستدار سالمند، شهری است که در آن سالمندان کمترین ناامیدی و نفرت را داشته باشند و احساس تعلق کنند؛ به همین منظور در شهر دوستدار سالمند، برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش احساس تعلق کالبدی و اجتماعی انجام‌شده است. مطالبات سالمندان و مناسب‌سازی‌ها در پنج منطقه به‌صورت پایلوت در شهر اصفهان در دستور کار است. یکی از مسائل مهم متولیان مدیریت شهری اصفهان، ترویج گفتمان شهر دوستدار سالمند است.

وی خاطرنشان کرد: جهت افزایش احساس تعلق اجتماعی، تولید کتاب و محصولات فرهنگی متناسب با سالمندان و برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح بازی و سرگرمی، حمایت از سمن‌های، بهره‌گیری از تجارب سالمندانی که ناظران افتخاری در سازمان‌های وابسته به مدیریت شهری هستند و اخذ نظرات سالمندان و بهره‌گیری از نیروهای کار سالمند در نگهداری امکانات و تأسیسات شهری، انجام‌شده و در دستور کار است.

کد خبر 621891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.