اهمیت شهرهای دوستدار سالمند با افزایش طول عمر

نماینده سازمان بهداشت جهانی در خصوص محیط دوستدار سالمند، گفت: وجود چنین واقعیتی که جمعیت بیشتر عمر می‌کند و موضوعاتی مانند تغییر اقلیم و سایر بحران‌های موجود در جهان نشان‌دهنده لزوم توجه و اهمیت بیشتر به شهرهای دوستدار سالمند است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "تیاگو هریک‌دی‌سا" صبح امروز _پنجشنبه سوم آذرماه_ در نشست تخصصی محیط دوستدار سالمند، اظهار کرد: موفق شدیم که طول عمر افراد را افزایش دهیم، اما مشخص نیست که این طول عمر چگونه سپری شود، هدف برای بسیاری از افراد که می‌توانند بیشتر عمر کنند، سالم زندگی کردن است.

وی افزود: یکی از روندهای اصلی که با آن مواجهه هستیم، افزایش شهر و شهرنشینی است. هر روز جمعیت بیشتری به شهرها می‌آید و تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد افراد در شهرها ساکن خواهند شد. وجود چنین واقعیتی که جمعیت بیشتر عمر می‌کند و موضوعاتی مانند تغییر اقلیم و سایر بحران‌های موجود در جهان، نشان‌دهنده لزوم توجه و اهمیت بیشتر به شهرهای دوستدار سالمند است.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در محیط دوستدار سالمند ادامه داد: در سال ۲۰۱۰ به علت درخواست‌های موجود، شبکه جهانی سازمان بهداشت برای شهرهای دوستدار سالمند تشکیل شد و در سال ۲۰۱۷ این شبکه ۵۰۰ عضو داشت. این شبکه ۳۰۰ میلیون نفر را پوشش می‌دهد و ۱۸ سازمان ملی و بین‌المللی نیز در این حیطه فعالیت دارند، همچنین تمام اقدامات انجام شده در سطح جهانی، زمینه ایجاد محیط دوستدار سالمند و فرصت طول عمر بیشتر به صورت سالم را برای ما فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: جمعیت سالمندان به شدت و با سرعت در حال افزایش بوده و موضوع سالمندی سالمِ در سازمان ملل متحد نیز حول این محور است تا شرایط تقویت افراد سالمند فراهم شود. محیط‌های دوستدار سالمند، محیط‌هایی هستند که سالمندی فعال و سالم را تقویت می‌کنند و از ظرفیت افراد سالمند در آنها استفاده می‌شود تا نیازهای خود را رفع کنند، در ایجاد ارتباطات مشارکت داشته باشند.

هریک‌دی‌سا اضافه کرد: در دیدگاه عملی، می‌توان تردد یک فرد سالمند را از منزل خود در نظر گرفت و بررسی کرد که آیا این محیط، مناسب سالمندی است؟، آیا منزل یک سالمند قابل دسترسی است؟

وی گفت: افتخار داریم که از سال ۲۰۲۱، اصفهان عضو این سازمان است و شاهد پیشرفت این شهر هستیم. کشور ایران در حال فعالیت برای برای نسل‌های آتی خود است. افراد سالمند نیازهای خود را می‌دانند و به همین منظور باید توجه کنیم که افراد سالمند در محوریت طرح‌های دوستدار سالمندی باشند و از آنها بپرسیم که چه عواملی مانع حضور و فعالیت آنها است.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در محیط دوستدار سالمند خاطرنشان کرد: در واقع اقدامات انجام گرفته را برای خود و فرزندان خود انجام می‌دهیم؛ چرا که همه به سالمندی می‌رسند. ایجاد یک شهر دوستدار سالمند، فرایندی یک باره نیست و در واقع توسعه‌ای مستمر است و برخی از شهرها که در شبکه جهانی این فرایند را آغاز کردند، در چرخه پنجم دوستدار سالمند قرار دارند.

کد خبر 621856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.