لزوم تعریف یک آرمان برای شهر/ در برابر چالش‌های اساسی شهرها ساده‌اندیشی می‌کنیم

استاندار اصفهان گفت: اکنون چالش‌های اساسی از جمله مهاجرت، حاشیه‌نشینی، ضعف در طراحی و برنامه‌ریزی مدیریت شهری، کاستی‌ها در حوزه مؤلفه‌های هویت شهر و آلودگی هوا دامن‌گیر شهرها است، اما در قبال همه این چالش‌ها ساده‌اندیشی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا مرتضوی امروز _پنجشنبه سوم آذرماه_ در نشست مشترک شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور، ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار کرد: گردهمایی شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای مختلف کشور فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و تجمیع عقول پیرامون مباحث مدیریت شهری است.

وی این گردهمایی را فرصتی برای تکامل یافتن نگاه مدیریت شهری دانست و گفت: ارائه طریق، پیرامون مباحث مشترک می‌تواند به سمت راه‌حل‌های مؤثر در جهت رفع مسائل مختلف شهرها منجر شود.

استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات شهرنشینی تصریح کرد: اکنون چالش‌های اساسی در این حوزه همچون مهاجرت، حاشیه‌نشینی، ضعف در طراحی و برنامه‌ریزی مدیریت شهری، کاستی‌ها در حوزه مؤلفه‌های هویت شهر و آلودگی هوا دامن‌گیر شهرها و مدیریت شهری در کشور است، اما در قبال همه این چالش‌ها ساده‌اندیشی می‌کنیم و درگیر و دار برنامه‌ریزی‌های کلان می‌مانیم.

وی با بیان اینکه تعریف یک آرمان برای شهر و جلب مشارکت شهروندان، تدوین سیاست‌ها و برنامه‌هایی که مردم در خصوص آن احساس وظیفه کنند، ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: رستگاری شهروندان در آرمان‌شهر اسلامی هدف غایی همه تصمیمات است، بنابراین هر تصمیمی در خصوص کالبد و آبادانی شهر با سنجیدن تأثیر آن در رستگاری شهروندان ارزیابی می‌شود.

مرتضوی با بیان اینکه نیکی، خیرخواهی و دستگیری از دیگران مهم‌ترین آموزه‌ها در تربیت شهروندان در آرمان شهر است، اظهار کرد: طهارت و پاکی ظاهر و باطن همه برنامه‌های شهری را معنا می‌بخشد و در آرمان شهر اسلامی امنیت، سلامت، اقتصاد، اخلاق و مباحث اجتماعی و حقوقی جایگاه ویژه‌ای دارد و دغدغه اصلی مدیران است.

وی یادآور شد: آرمان‌شهر اسلامی، شهر امنیت، رفاه، علم، مودت، همدلی، وحدت و عدالت، احسان و نیکی است، در واقع این مهم در جلوه‌های مختلفی از تعاریف معرفی شهر معنا می‌شود.

استاندار اصفهان افزود: در ادوار گذشته در اداره شهرها به جنبه‌های مختلف نیازهای شهر پرداخته شده است اما این سوال مطرح است چرا هر روز به یک سمتی می‌رویم، روزی به سوی حوزه ترافیک، روزی آلودگی هوا و یک روز به زیرساخت‌ها و کالبد و منظر و سیمای شهری توجه می‌کنیم، زیرا ما به آرمان‌های متعالی به عنوان یک راهبرد اساسی در مدیریت شهر کم توجه هستیم.

مرتضوی ادامه داد: در ذیل تصمیمات سنجه‌ها در تحقق آرمان شهر را لحاظ نمی‌کنیم در حالی که باید دید نسبت تصمیمات با هویتی که داریم چیست.

وی خاطرنشان کرد: باید تمام تصمیمات و برنامه ریزی شهری حول این آرمان انجام شود تا به سمت صلاح مردم حرکت کنیم و به این سو هدایت شویم.

کد خبر 621814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.