بهترین کتاب‌های فلسفی برای شروع

بهترین کتاب‌ها برای شروع فلسفه، کتاب‌های دارای متن پر مفهوم و سنگینی نیستند؛ زیرا فردی که تا حالا تجربه‌ای از فلسفه‌خوانی نداشته، وقتی با چنین کتاب‌هایی مواجه شود، از کتاب‌های فلسفی زده می‌شود و ذهنیت اشتباهی نسبت‌ به فلسفه پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از ما علاقه داریم تا درباره فلسفه بیشتر بدانیم و آن را درک کنیم اما مباحثی که در دانشکده‌های فلسفه ارائه می‌شوند برای ما قابل‌فهم نیستند. علاوه بر این تاریخ فلسفه برای مطالعه کنندگان مبتدی فلسفه جذابیت چندانی ندارد. به همین خاطر می‌توان گفت که بسیاری از علاقه‌مندان فلسفه، سراغ یادگیری آن نمی‌روند. اما نقش فلسفه در زندگی ما بسیار زیاد است. همه ما در زندگی خود می‌اندیشیم و از قواعد منطقی تبعیت می‌کنیم و برای انجام کارهایمان تلاش داریم تا استدلال‌هایی معتبر ارائه دهیم. علاوه بر این، فلسفه روی سیاست، اقتصاد، حقوق و علوم اجتماعی تأثیر مهمی می‌گذارد. نوع نگاه ما به همنوعانمان و نحوه تعامل با آن‌ها، یک دیدگاه فلسفی است. نگرش ما در رابطه با موضوعات چالش‌برانگیزی مثل مجازات اعدام یا سقط جنین بن‌مایه فلسفی دارد.

علاوه بر این فلسفه می‌تواند کمکمان کند تا زندگی اخلاقی و فضیلت‌مدارانه‌ای را داشته باشیم. به همین دلیل بسیاری از اندیشمندان و فیلسوفان بزرگ قرن بیستم و قرن حاضر تلاش کرده‌اند تا با نوشتن آثاری به زبان ساده، فلسفه را به زندگی روزمره ما بازگردانند. در این یادداشت سعی می‌کنیم تا بهترین کتاب‌های به فارسی ترجمه‌شده فلسفه را که لحنی روان دارند، به شما معرفی کنیم.

چطور فلسفه بخوانیم؟

دو کتاب اول لیست برای آشنا کردن ذهن شما با موضوعات فلسفی معرفی شده‌اند برای اینکه بتوانید درک درستی از فلسفه داشته باشید. مطالعه این‌نوع کتاب‌ها برای شروع فلسفه خوانی ضروری است. هفت کتاب بعدی لیست درباره زندگی کردن است و نشان می‌دهد که فلسفه در زندگی چطور از یک فرد انسان بهتر موفق‌تری می‌سازد.

دو کتاب آخر لیست کتاب‌هایی است که شما را برای عمیق شدن در فلسفه و مطالعه کتاب‌های سنگین آماده می‌کنند.

کتاب متفکران بزرگ

بهترین کتاب‌های فلسفی برای شروع

کتاب متفکران بزرگ بهترین انتخاب برای شروع فلسفه‌خوانی هست.

در این کتاب با بزرگ‌ترین متفکران و فلاسفه تاریخ آشنا می‌شوید، درباره آثار و عقایدشان به‌طور ساده و مختصر مطلع می‌شوید و تفاوت فلسفه‌های مختلف را درک خواهید کرد.

اگر با کتاب‌های فلسفی آشنایی داشته باشید، می‌دانید که اکثر این کتاب‌ها نثر سخت و سنگینی دارند و مطالعه آن نیاز به حوصله و وقت زیادی است. بااینکه پیام آن‌ها عمیق، بجا و مهم بوده، اما نحوه بیانشان باعث می‌شد تا پیامشان به‌درستی درک نشود و بسیاری از مفاهیم کلیدی لابه‌لای حواشی گم شود.

کتاب متفکران بزرگ نوشته آلن دوباتن را می‌توان خلاصه‌ای از آثار بزرگ‌ترین متفکران و فلاسفه تاریخ دانست.

آلن دوباتن در این کتاب، مهم‌ترین مفاهیم و پیام‌ها را استخراج و مرتب کرده، حواشی را حذف و خلاصه‌ای را آماده کرده است تا بسیار ساده و راحت تفاوت فلسفه‌ها را متوجه شوید و بدانید که در قدم بعدی باید چه مسیری را برای فلسفه‌خوانی در پیش بگیرید.

کتاب متفکران بزرگ در قدم اول شما رو با فلسفه رواقیون و رواقی‌گری آشنا می‌کند؛ فلسفه‌ای که به‌طور خاص برای انسان مدرن امروزی به کار می‌آید و باعث می‌شود شما انتها شما لحظه‌ای لذت و آرامش را در زندگی تجربه کنید و در قدم‌های بعدی سراغ ذهن‌های بزرگی می‌رود که هرکدام با نظریه‌هایشان درباره جنبه‌های مختلف زندگی، بینش عمیقی را به ما هدیه می‌دهند.

در قسمتی از متن خلاصه کتاب متفکران بزرگ می‌خوانیم:

«شما ماس آکویناس یک فیلسوف و قدیس قرن سیزدهمی در ایتالیا بود که دیدگاه‌های مدرنی را نسبت به دین ارائه می‌کرد. آکویناستوی ایمانش ثابت‌قدم بود؛ اما دنبال‌کردن کورکورانه دین را هم قبول نداشت. او یکی از اولین انسان‌های قرون وسطایی بود که گفت ایمان و خرد باهم منافاتی ندارند و می‌توان در کنار هم وجود داشته باشند.

آکویناس که تفکراتی جلوتر از زمان خودش داشت، به مردم می‌گفت غیرمسیحی‌ها هم می‌توانند دیدگاه‌های ارزشمندی داشته باشند. این فکر در زمان خودش انقلابی بود؛ چون آن زمان مسیحی‌ها فکر می‌کردند مسیحیت تنها دینی است که می‌تواند متفکران ارزشمند تولید کند.

آکویناس را می‌توان یکی‌از اولین افرادی در تاریخ دانست که به جدایی دین از سیاست یا همان سکولاریسم امروزی معتقد بود.»

کتاب دنیای سوفی

بهترین کتاب‌های فلسفی برای شروع

کتاب دنیای سوفی یکی‌از معدود کتاب‌های فلسفی است که به‌زبان داستانی نوشته شده و نقطه قوتِ کتاب و ساده بودن و داستانی بودن آن است.

در این کتاب داستان دختری به‌اسم سوفی را مطالعه می‌کنید که در آستانه ۱۵ سالگی، یک سری نامه‌های عجیب و البته جالب را از شخصی به اسم آلبرتو ناکس توی صندوق پستی خانه‌اش دریافت می‌کند.

در این نامه‌ها سوالات عجیب و جالبی پرسیده شده؛ مثل این سوال که جهان چگونه به وجود آمده است؟ ما در این دنیا چه می‌کنیم؟

بعدازاین سوالات، نامه‌ها به‌سمت معرفی یونان باستان، روم باستان و آدم‌های شناخته‌شده‌ای مثل سقراط می‌رود تا اینکه به‌مرور سوفی از هویت فرستنده نامه‌ها مطلع می‌توان و موضوع کتاب به‌سمت طرح مسائل عمیق‌تری می‌رود.

درواقع در داستان این کتاب، سوفی همان خواننده کتاب است که اطلاعات کمی درباره فلسفه و سوالات بنیادین بشری دارد؛ بنابراین همین‌طور که داستان پیش می‌رود و سوفی اطلاعات بیشتری درباره فلسفه کسب می‌کند.

دو نکته، کتاب دنیای سوفی رو به یکی‌از بهترین کتاب‌ها برای شروع فلسفه‌خوانی تبدیل می‌کند. نکته‌ی اول جذابیت داستان هست. جذابیت داستان به‌اندازه‌ای بالا است که به‌خودی‌خود خواننده را تا انتهای رمان با خودش می‌کشاند. نکته دوم هم به نظم و طبقه‌بندیِ مطالب بیان‌شده در کتاب مربوط می‌شود که فلسفه را بسیار تمیز و شسته‌رفته به خواننده آموزش می‌دهد.

کتاب کافه‌ای به‌نام چرا

بهترین کتاب‌های فلسفی برای شروع

خلاصه کتاب کافه‌ای به نام چرا یک کتاب فلسفی با تم داستانی است که به شکل جذابی راجع‌به سؤال‌های بنیادین بشر صحبت می‌کند.

داستان این کتاب از این قرار است که یک روز آقایی به‌اسم جان برای بنزین‌زدن به یک پمپ‌بنزین بینِ‌راهی مراجعه می‌کند و هوس می‌کند که یک قهوه هم از کافی‌شاپِ پمپ‌بنزین سفارش بدهد؛ منتها وقتی منوی کافی‌شاپ را باز می‌کند، به‌جای اینکه با اسم قهوه‌ها روبه‌رو شود، با سه سوال اساسی روبه‌رو می‌شود که فکروذکرش را درگیر می‌کند.

این سه سوال عبارت‌اند از:

چرا شما در این دنیا هستی؟

آیا از مرگ می‌ترسی؟

آیا احساس رضایت داری؟

در ادامه، کتاب کافه‌ای به‌نام چرا در قالب یک داستان جذاب و دوست‌داشتنی، به این پرسش‌ها جواب می‌دهد. از آنجایی‌که کتاب قبلی این لیست، یعنی کتاب دنیای سوفی هم یک کتاب داستانی است و سوالات مهمی را درباره زندگی مطرح می‌کند، مطالعه این کتاب بعد از دنیای سوفی توصیه می‌شود؛ زیرا هم قالب داستانی دارد و هم سوالات مطرح‌شده در دنیای سوفی رو بسط می‌دهد و عمیق‌تر می‌کند.

با این‌حال، همچنان درک این کتاب به‌خاطر شیوایی مطالبش، بسیار ساده و راحت است و یکی دیگر از بهترین کتاب‌ها برای شروع فلسفه محسوب می‌شود.

در قسمتی از کتاب کافه‌ای به نام چرا می‌خوانیم؟

«تاجری توی سفرش به یه شهر ساحلی، با یه ماهیگیر هم‌صحبت می‌شه. تاجر از اینکه ماهیگیر اینقدر خوشحال و راضی به‌نظر می‌رسه، متعجب می‌شه و کنجکاو می‌شه که بدونه اون روزش رو چطور می‌گذرونه.

ماهیگیر میگه: «صبح‌ها با خانواده‌ام صبحانه می‌خورم، طی روز ماهیگیری می‌کنم و عصرها وقتم رو با همسرم می‌گذرانم.» تاجر به ماهیگیر توضیح می‌ده که اگه وقت بیشتری رو توی روز برای ماهیگیری بذاره، می‌تونه ماهی بیشتری بگیره و پول بیشتری در بیاره. با این پول بیشتر، می‌توان نه قایق جدید بخره و ماهیگیر دیگه‌ای استخدام کنه و یه کسب‌وکار کامل ماهیگیری راه بندازه. درنهایت با کلی ثروت بازنشسته می‌توان و اون‌وقت کل روز هر کاری که بخواد می‌کند.

ماهیگیر وقتی این حرف‌ها رو می‌شنوه، می‌خنده و با آرامش به تاجر میگه که: «من همین الانشم دارم همین‌طوری زندگی می‌کنم و هر کاری که دلم بخواد رو در طول روز انجام می‌دم؛ پس چرا باید برای رسیدن به نقطه‌ای که الان داخلش هستم، اینقدر خودم رو به آب‌وتاب بزنم؟»

کتاب وابی سابی

بهترین کتاب‌های فلسفی برای شروع

کتاب وابی سابی راجع‌به بینش و فلسفه ژاپنی برای آرامش ذهن و رسیدن به زندگی بهتر و آرام‌تر صحبت می‌کند.

ما امروز در عصری زندگی می‌کنیم که برای بیشترخواهی ارزش قائل هستیم؛ یعنی مدام در گوشمان می‌خونه که بیشتر بخر، بیشتر بپوش، بیشتر بخور، بیشتر درآمد داشته باش، آدم‌های بیشتری را دور خودت جمع کن و در کل هر کاری که انجام می‌دهی را در بیشینه‌ترین حالتِ ممکنش انجام بده.

مسلماً شما در چنین دنیایی، زندگی جای خودش را به یک مسابقه می‌دهد و برنده‌شدن هم جای لذت‌بردن را می‌گیرد.

شما در چنین دنیایی که ممکن است ماشین گران‌ترِ همسایه یا خانه بزرگترِ فامیل یا ساعت پرزرق‌وبرق‌تر همکارمان، حسابی ما را آزرده کند، پیدا کردن یک لحظه آرامش ذهن و خیال غنیمت است.

فلسفه ژاپنی وابی سابی دقیقاً برای چنین دنیایی ساخته شده است و کمک می‌کند تا در این هیاهوی کرکننده دنیا، یک لحظه آرامش و لذت را در زندگی پیدا کنی.

کتاب وابی سابی فلسفه کاملاً متضادی رو نسبت‌به ارزش‌های فعلیِ دنیا به شما نشان می‌دهد. این کتاب با تمرینات وابی سابی به شما یاد می‌دهد که چطور شما در چنین دنیای پرهیاهویی، با قبول‌کردن نقصان‌ها، ساده‌سازی اجزای زندگی و دور شدن از تجملات، به چیزی برسی که مردم دنیا آرزوی آن را دارند.

در قسمتی از متن خلاصه کتاب وابی سابی می‌خوانیم:

«واسه اینکه بتونی معنی وابی رو بهتر بفهمی، خوبه که به مراسم باستانی چای توی ژاپن نگاهی بندازی که نقش مهمی شما فرهنگ زندگی ژاپنی‌ها داشته.

بااینکه ژاپن، در اواسط قرن شونزدهم، امپراتور داشت، اما ارباب‌های فئودالی معروف به دای‌مایو، کشور رو اداره می‌کردن. سربازهای سامورایی که از قلعه‌ها و زمین‌های دایی‌مایوها حفاظت می‌کردن، واسه بیدارموندن در نگهبانی‌های شبانه، چای می‌خوردن.

آئین چای، درواقع فرصتی بوده تا وسط اون زندگی خشن، لحظاتی رو با صلح و آرامش کنار همدیگر باشن.

خیلی زود، مراسم نوشیدن چای، به بخشی از زندگی مجلل طبقه‌ی حاکم تبدیل شد. به‌همین دلیل، واسش چایخانه و ظروف پرزرق‌وبرق تدارک دیدن. آئین چای‌نوشیدن، به‌جای اینکه مراسم آرومی برای انعکاس اصول ذهن باشه، یک تفریح لوکس برای وقت‌گذرانی شده بود.

یک استاد چای به اسم سن‌نوریکیو که برای دای‌مایویِ مشهور، شما یوتو می هیده‌یوشی، کار می‌کرد، تصمیم گرفت تغییراتی اساسی توی آئین چای ایجاد کنه. ریکیو تجملات درباریِ آئین چای رو از بین برد و رسومی ساده‌تر رو با ظروفی ساده‌تر و چای‌خانه‌های کوچیک‌تر جایگزین کرد.

باور نوریکیو این بود که آئین چای، نباید نماد تجمل‌گرایی باشه؛ بلکه باید ساده‌زیستی و زیبایی طبیعی رو ترویج بده. سبک ریکیو برای آئین چای به وابی‌چایی یا همان «وابی‌چا» مشهور شد. بعدها سبک وابی‌چا، نماد تفکری شد که ساده‌زیستی، فروتنی و صرفه‌جویی رو ترویج می‌داد.»

کتاب فلسفه‌ای برای زندگی

بهترین کتاب‌های فلسفی برای شروع

فلسفه برای زندگی سازوکار رواقی‌گری در زندگی را آموزش می‌دهد و ثابت می‌کند که دیدگاه رواقیون باستان چقدر می‌تواند به آرامش ذهنی شهروند دنیای مدرن کمک کند و طعم زندگی را برای هرکسی شیرین‌تر کند. به‌خاطر همین است که اسم این کتاب داخل لیست بهترین کتاب‌ها برای شروع فلسفه قرار گرفته است.

کتاب فلسفه‌ای برای زندگی اولین‌بار سال ۲۰۰۸ منتشر شد. این کتاب با عنوان فرعی روش‌های کهن رواقی برای زندگی امروز هم منتشر شده است. نکته مهم درباره این کتاب زبان ساده نویسنده است که درک مسائل فلسفی را برای مطالعه نه‌تنها راحت‌تر می‌کند، بلکه مطالعه کتاب را به یک فعالیت مفرح تبدیل می‌کند.

کتاب فلسفه‌ای برای زندگی می‌گوید که هر فردی در زندگی‌اش باید فلسفه خودش رو پیدا کنه تا شناخت درستی از اهداف و انگیزه‌های اصلی‌اش داشته باشد. نویسنده می‌گوید بعضی‌اوقات به‌اشتباه فکر می‌کنیم که انسان هدفمندی هستیم و اهداف درستی رو برای زندگی‌مان انتخاب کردیم؛ غافل از اینکه آن چیزی که به‌عنوان هدف می‌شناسیم، هدف نیست.

کتاب چیزی رو عنوان می‌کند که شما در دنیای امروز به آن احتیاج داریم؛ یعنی لذت‌بردن از تک‌تک لحظات زندگی و کوچک‌ترین اتفاقات.

ویلیام اروین، یعنی نویسنده کتاب فلسفه‌ای برای زندگی میگه که دنیای سرمایه‌داری امروز مدام آدم‌ها رو تشویق می‌کند تا دنبال چیزهای بیشتری باشند و چیزهای بهتری رو طلب کنند؛ بااین‌حال چنین رویکردی اگرچه هیچ ایرادی ندارد، اما این بیشترخواهیِ مداوم باعث می‌شود که تا اگر به موفقیت مورد نظرمان دست پیدا کنیم، بازهم احساس رضایت نکنیم، چون‌که چشممان بازهم به چیزهای بیشتر و بهتری است که نداریم.

در قسمتی از متن خلاصه کتاب فلسفه‌ای می‌خوانیم:

«همه می‌دونن که نظر احمقانه‌ی یه دوست یا همکار چقدر می‌تونه آزاردهنده باشد؛ به‌طوری‌که کل روزت رو خراب کنه. رواقیون توی این شرایط معتقدن که نباید اجازه بدی دیگران آرامشت رو به هم بزنن؛ اما حفظ آرامش در کنار آدم‌های بدجنس و آزاردهنده خیلی سخته. توی این مواقع باید چیکار کرد؟

اگه بخوای از چیزهایی که خارج از اختیارته، یه لیست تهیه کنی، مطمئناً یکی از برجسته‌ترین موارد این لیست، دیگران یا به‌عبارتی دقیق‌تر، نقص‌های دیگران هست؛ اما از اونجایی که هیچ راهی جز ارتباط با بقیه‌ی آدم‌ها وجود نداره، لازمه که به‌جای عصبانیت و بدترکردن شرایط، سطح تحمل خودت رو بالا ببری.»

کتاب روزنگار رواقی‌گری

بهترین کتاب‌های فلسفی برای شروع

چرا بزرگ‌ترین ذهن‌های تاریخ، از جورج واشنگتن گرفته تا فردریک کبیر، رالف والدو امرسون و مدیران عامل و افراد مشهور دیگر خرد رواقیون باستان را قبول دارند؟ زیرا مطلع هستند که ارزشمندترین حکمت در زمانِ موجود نفهفته است و فلسفه هم برای زندگی بهتر بین مردم ریشه دوانده، نه صرفاً تمرین‌ها و مطالب درسی و کلاس است.

خلاصه کتاب رواقی‌گری روزانه به اندازه ۳۶۶ روز بینش و تمرین از حکمت رواقیون را به شما معرفی می‌کند؛ تمام مواردی که ما از رواقیون می‌دانیم، بر اساس متونی است که از سه روشن‌فکر بزرگ که در امپراتوری روم زندگی می‌کردند، به‌دست آمده است. آثار این متفکران شامل این موارد است: مجموعه مقالات و تاملات مارکوس اورلیوس، یکی از امپراتورهای روم که در مورد فلسفه رواقی نوشته است، نامه‌های شخصی سِنِکای جوان، نمایشنامه‌نویس و فیلسوف رواقی و همچنین دست‌نوشته‌ها و سخنرانی‌های اپیکتتوس، برده مشهوری که آزاد شد.

در خلاصه کتاب رواقی‌گری روزانه می‌خوانیم که، اپیکتتوس می‌گفت ما زمانی تبدیل‌به فیلسوف واقعی می‌شویم که اول همه عقاید پیش‌فرضمان را بررسی کنیم و بعد تمام احساسات، باورها و حتی کلماتی را که در طول روز استفاده می‌کنیم، زیر سوال ببریم و به چالش بکشیم. با انجام این کارها می‌توانی قوه تجزیه‌وتحلیل ذهنت را فعال کنی. حالا این کار جنبه منفی هم دارد؛ نفس و خودفریبی مانع این شناخت می‌توان. اگر کسی فکر کنه همه‌چیز رو از قبل می‌داند، دیگر برای یادگرفتن چیزهای جدید تلاش نمی‌کند. به‌خاطر همین است که خودارزیابیِ صادقانه و بدون تعصب بسیار مهم است.

از طرفی خلاصه کتاب رواقی‌گری روزانه این حقیقت را به روی ما می‌آورد که گاهی اوقات زندگی بسیار سخت می‌تواند باشد. روزهایی وجود دارند که حتی نمی‌دونی چطور به خودت انگیزه بدی یا نمی‌دونی تأثیر سازنده‌ای روی اطرافیانت داری یا نه. رواقی‌گری، یک فلسفه کاملاً متفاوت است. این مکتب فلسفی اوایل قرن سوم میلادی و در آتن تأسیس شد و دغدغه‌اش، دغدغه‌های زندگی روزمره بود.

در بخشی از خلاصه کتاب روزنگاری رواقی‌گری می‌خوانیم:

«آدم‌هایی که برای هم‌نشینی و وقت‌گذرانی انتخاب می‌کنی، تأثیر زیادی روی شکل‌گیری شخصیت شما دارن. اگه اطرافت پر باشه از آدم‌هایی که شما روبه‌پیشرفت تشویق می‌کنن، ناخواسته رشد می‌کنی. برعکسش هم صادقه؛ اگه با آدم‌هایی بگردی که باعث رشدت نمی‌شن، شما رو تا سطح خودشون پایین میارن.

سِنِکا، فیلسوف و نمایشنامه‌نویس رومی که یک نسل قبل‌تر از اپیکتیتوس زندگی می‌کرد، اعتقاد داشت هر شخصی باید یک فرد قابل احترام و شایسته را داخل ذهنش به‌عنوان الگو قرار بده. حضور این الگو داخل ذهنت باعث می‌شود بهتر قضاوت کنی و واکنش نشون بدی.»

کتاب انسان در جست‌وجوی معنا

بهترین کتاب‌های فلسفی برای شروع

کتاب انسان در جست‌وجوی معنا اولین‌بار سال ۱۹۴۶ توسط ویکتور فرانکل منتشر شد که تجربه وحشتناکِ خودش از دل هولوکاست و زندگی داخل اردوگاه آشویتس را روایت می‌کرد. روایت زنده تاریخ و رسیدن به معنای زندگی در دل تاریک‌ترین برهه زمانی، باعث شده است تا این کتاب در لیست بهترین کتاب‌ها برای شروع فلسفه وجود داشته باشد.

این نویسنده و روانشناس در طول جنگ جهانی دوم به‌دلیل عقیده توسط رژیم آلمانِ نازی بازداشت شد و به کار در اردوگاه کار اجباری محکوم شد. هرچند که هدف از این اردوگاه‌ها نسل‌کشی یهودی‌ها بود، اما ویکتور فرانکل خوش‌شانس بود که جنگ به‌موقع تمام شد و او از آشویتس جان سالم به دربرد.

کتاب انسان در جست‌وجوی معنا، نویسنده نشان می‌دهد که چطور آدم‌ها در دل بدترین شرایط، امید و معنای زندگی را پیدا می‌کنند و به زندگی‌کردن ادامه می‌دهند و موضوع کتاب انسان در جست‌وجوی معنا هم رسیدن به همین معنا و مفهوم در زندگی است.

ایده این کتاب از مشاهدات نویسنده در آشویتس ایجادشده است؛ وقتی ویکتور فرانکل واکنش‌های مختلف زندانی‌ها به اتفاقات پیرامون را مشاهده می‌کرد.

در بخشی از خلاصه کتاب انسان در جست‌وجوی معنا می‌خوانیم:

«معنادرمانی بر این باوره که اگه از چیزی بترسی، سرت می‌آید اما اگه ذوق و انتظار چیزی رو داشته باشی برات اتفاق نمی‌افته؛ تصور کن یک دوست عصبی داری و از اینکه پیش بقیه از عصبانیت سرخ بشه، وحشت داره.

تو این حالت، معنادرمانی از مقوله‌ای به اسم «قصد تناقضی» استفاده می‌کند که در اون از بیمار خواسته می‌توان دقیقاً همان کاری رو انجام بده که ازش می‌ترسه؛ مثلاً اگه همان دوست عصبیِ شما سعی کنه هر وقت در جمعی قرار می‌گیره، سرخ بشه بعد از یک مدت می‌بینه که ترس سرخ‌شدن دربرابر بقیه در وجودش از بین رفته.»

کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها

بهترین کتاب‌های فلسفی برای شروع

این کتاب یکی‌از فوق‌العاده‌ها در لیست بهترین کتاب‌ها برای شروع فلسفه است؛ زیرا که پر از حرف‌های جدید و نگفته است.

کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها که با اسم هنر ظریف بی‌خیالی هم شناخته می‌شود، در مورد جنبه‌هایی از زندگی صحبت کرد که تاکنون کتابی به آن نپرداخته است.

مارک منسن، نویسنده‌ی این کتاب نوک پیکان را سمتِ نویسنده کتاب‌های انگیزشی می‌گیرد و نوشته‌ها و راهکارهای آن‌ها را به‌عنوان داروی مخرب که کیفیت زندگی را بدتر می‌کند، اسم می‌برد.

شما در کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها می‌خوانید که چرا نباید برای خیلی از اتفاقات تره هم خورد کنید و چرا اهمیت‌ندادن به اکثر اتفاقات فرعی زندگی باعث بهبود کیفیت زندگی می‌شود؛ البته نویسنده اصلاً بی‌تفاوتی را تبلیغ نمی‌کند، بلکه حرفش این است که به‌جای اهمیت‌دادن به چیزهای کم‌اهمیتی مثل داستان جدایی بازیگر معروف از همسرش که هیچ نقشی در زندگی شما ندارد، به چیزهای پراهمیتی مثل وضعیت تحصیل فرزند یا مسیر شغلی آینده شما را نشان می‌دهد. در کل این کتاب مسیری را برای رسیدن به آرامش روحی و روانی نشان می‌دهد که بعید است شما در کتاب‌های دیگر نمونه‌ای از آن را مشاهده کرده باشید.

در بخشی از متن خلاصه کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها می‌خوانیم:

«هرسال هزاران نفر به‌طور داوطلبانه در مسابقه‌ی دوی ماراتن شرکت می‌کنن و بااینکه اکثر آدما هیچ‌وقت نمی‌تونن این مسابقه رو تا انتها ادامه بدن، اما همه‌شون بلااستثناء، شرکت توی این مسابقه رو یکی‌از بهترین تجارب زندگی‌شون می‌دونن.

حالا فرض کن یه نفر روی کله‌ت هفت‌تیر بذاره و بهت بگه که یا توی این مسابقه شرکت می‌کنی یا بهت شلیک می‌کنم.

حالا دیگر اون تجربه لذت‌بخش جای خودش رو به رنج‌آورترین تجربه‌ی زندگیت میده.

حقیقت همینه. احساس اجبار تجربه‌ی هرچیزی رو به لجن می‌کشه و نکته‌ی تأسف‌بار ماجرا اینه که خیلی از ما درست مثل همین سناریوی خیالی زندگی می‌کنیم؛ یعنی انگار زندگی یه تجربه‌ی اجباری هست و هیچ لذتی در این مسیر وجود نداره

کتاب اوضاع خیلی خراب است

بهترین کتاب‌های فلسفی برای شروع

کتاب اوضاع خیلی خراب است که با اسم همه چیز به فنا رفته هم شناخته می‌شود، قرار نیست داستان امیدواری تعریف کند؛ درعوض سعی می‌کند تا خواننده را با واقعیت‌های تلخ زندگی آشنا کند؛ واقعیت‌هایی که پذیرش و درک آن‌ها تأثیر مهمی در افزایش رضایت و خشنودی از زندگی دارد.

درست مثل کتاب قبلی، این کتاب را هم مارک منسن نوشته است و سبک خاص خودش را در این کتاب هم می‌توان مشاهده کرد.

در بخشی از متن خلاصه کتاب اوضاع خیلی خراب است، می‌خوانیم:

«با وجود اینکه در طول سال‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی در زمینه‌هایی مثل کاهش نرخ مرگ‌ومیر نوزادان، بهبود بهداشت اجتماعی، افزایش رفاه و کاهش فقر صورت گرفته؛ اما بشر امروز بیش‌تر از هر زمان دیگه‌ای احساس افسردگی و ناامیدی می‌کند.

به‌نظر من، دلیل این اتفاق رو باید در مسئله‌ی امید جست و جو کرد. به طور معمول امید رو با خوشحالی هم‌معنی می‌دونن؛ اما واقعیت اینه که امید چیزی جز یک آینده غیرواقعی شما ذهن تشکیل نمی‌ده. آدم‌ها در جست‌وجوی شادی، از ویژگی‌ها و شاخصه‌های شخصیتی مثل شجاعت، صداقت و انسانیت که به حالِ حاضرمون کمک می‌کنن، غافل می‌شن.

من توی این خلاصه کتاب قصه امیدواری را روایت نمی‌کنم؛ بلکه از این میگم که همه‌چیز کاملاً و مطلقاً به فنا رفته. وقتی زیر پتوی یک‌نفره بزرگ دراز کشیدی و به‌لطف وای‌فای غرق آسایش هستی، به‌سختی می‌تونی نسبت‌به شدتِ این به‌فنارفتن تصور درستی داشته باشی؛ اما من در ادامه بهت کمک می‌کنم تا به این تصورِ درست برسی.»

کتاب افسانه سیزیف

بهترین کتاب‌های فلسفی برای شروع

بعد از مطالعه کتاب‌های معرفی‌شده در لیست بهترین کتاب‌ها برای شروع فلسفه نوبت به این کتاب می‌رسد که از لحاظ ساختار و موضوع تفاوت‌های مهمی با بقیه کتاب‌های این لیست دارد.

بعد از این که کتاب‌ها را به‌ترتیب خواندید، این کتاب یک قدم جلوتر می‌برد و شما را برای مطالعه کتاب‌های عمیق‌ترِ فلسفی آماده می‌کند. از اینجا به بعد، درواقع وارد فاز علمی فلسفه می‌شود و قرار است تا نوع دیگه‌ای به مسائل نگاه کنید و نظریات خودتان را زیر سوال ببرید.

افسانه سیزیف چیه؟ در زمان یونان باستان سیزیف پادشاهی بود که خدایان رو با اعمالش عصبانی و خشمشان را برانگیخته می‌کرد، درنهایت محکوم به این شد که تخته سنگی رو از کوهی بالا ببرد. وقتی سنگ رو به بالای کوه برد، سنگ قل خورد و از کوه پایین افتاد و سیزیف تا ابد به این تکرار محکوم بود. چیزی که این کار را برای سیزیف عذاب‌آور می‌کند، آگاهی او به بیهودگی این کار است؛ نه تلاشی که برای بالابردن سنگ از کوه لازم است. پس می‌توان گفت که سیزیف شاهد و قربانی تکرار کسل‌کننده زندگی یکنواخت است و شما به گرداب ناآرامی و شوروشوق کشیده می‌شوید.

خیلی از ما درگیر این یکنواختی شده‌ایم و در گردابی گیر افتادیم که بیرون آمدن از آن برایمان غیرممکن شده است، پس اگر برایتان این سوال پیش آمده که بهترین کار شما در این وضعیت چه است؟ مطالعه این کتاب پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب افسانه سیزیف می‌خوانیم؟

«تجربه پوچی اساساً ناخوشاینده؛ چون میل ما به هدفمند بودن و درک زندگی قرار نیست برآورده بشه.

برای بعضی از ما این آگاهی غیرقابل تحمله و براش دنبال راه فرار می‌گردیم. رایج‌ترین راه فرار، پناه‌آوردن به ایمان دینی یا فلسفیه.

از یه طرف، ایمان مشکل پوچی رو حل می‌کند؛ چون هم برای زندگی معنا تعریف می‌کند و هم روشی برای زندگی، جلوی پات می‌ذاره؛ اما مشکل اینجاست که این به‌اصطلاح راه‌حل برای بی‌معنایی، زاده‌ی وحشته نه منطق.»

کد خبر 621040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.