رسانه در حوزه حاکمیت باید به جایگاه اصلی خود بازگردد

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه رسانه در حوزه حاکمیت باید به جایگاه اصلی خود بازگردد، گفت که انتظار از رسانه این است که پیشرو باشد نه پیرو، فعال باشد نه منفعل.

به گزارش ایمنا، علی بهادری‌جهرمی روز دوشنبه _سی‌ام آبان‌ماه_ در نشست تخصصی با رؤسای دانشکده‌ها و پژوهشگاه‌های حوزه ارتباطات و رسانه با اشاره به نقش و جایگاه رسانه در کشور گفت: رسانه باید به نوعی برنامه‌ریز و طراح باشد نه اینکه اتفاقی بیفتد و بعد از آن پشت سر ماجرا حرکت کند و بگوید که چه باید کنیم.

وی افزود: پیش از این وقتی موضوع ضرورت پیوست رسانه‌ای در جلسات مطرح می‌شد، مدیران تصور می‌کردند خودشان می‌توانند همه کارها را پیش ببرند اما در حال حاضر بیشتر متوجه اهمیت و نقش رسانه در ساماندهی امور شده‌اند و اهمیت و جایگاه رسانه ارتقا یافته است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به دیدگاه‌های مختلف درباره چگونگی تأثیرگذاری مجموعه رسانه‌ای دولت افزود: مفهوم «مضیق» از عملکرد تیم رسانه‌ای دولت می‌تواند ناظر بر ساختارها و رسانه‌های وابسته باشد. در حالی که در یک مفهوم موسع، عملکرد رسانه‌ای دولت شامل کل اجزای دولت اعم از تیم رسانه‌ای و سایر عوامل اجرایی می‌شود و در بسیاری از مواقع ارزش‌گذاری در خصوص عملکرد مثبت یا منفی رسانه‌ای دولت ناظر بر همین تعریف «مضیق» است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ارزش‌گذاری عملکرد رسانه‌ای دولت بر اساس تعریف مضیق ساختاری اشتباه است. ساختارها بخشی از ماجرا هستند. اما شما استادان رسانه می‌توانید هم در این دولت و هم در دولت گذشته وزیری را در ذهن متبادر کنید که عملکرد رسانه‌ای موفقی داشته یا وزیری که عملکرد رسانه‌ای او نزد افکار عمومی ناموفق بوده است، در حالی که ساختار همان ساختار و رسانه‌های دولت هم همان است. بنابراین بخش مهمی از عملکرد رسانه‌ای دولت به ذهنیت مدیر و آشنایی او به رسانه ارتباط دارد.

وی افزود: برای نقش‌آفرینی در ساختار و عملکرد رسانه‌ای دولت، تمرکز اصلی بر فعال‌سازی همه بازیگران حاکمیت _نه فقط متولیان رسانه‌های دولت_ باشد. باید با ابزارهای حکمرانی برای مدیریت و فعال‌سازی همه بازیگران در جهت اقناع‌سازی رسانه‌ای استفاده کنیم. این یعنی گرفتار تعریف مضیق از عملکرد رسانه‌ای دولت نشویم.

سخنگوی دولت با مبارک دانستن اشتراک دیدگاه‌های مدیران اجرایی و اهل رسانه با نظرات استادان علوم ارتباط در خصوص چالش‌ها و اولویت‌های جایگاه رسانه در حکمرانی گفت: باید برای تحول در نظام رسانه‌ای کشور مدیران و مسئولان را از این اشتراک نظر و صدای واحد آگاه کرد.

در این نشست که تحت عنوان «الزامات تحول در ساختار و عملکرد ارتباطی و رسانه‌ای دولت» برگزار شد، استادان و رؤسای دانشکده‌ها و پژوهشگاه‌های حوزه ارتباطات و رسانه به بیان نظرات خود پرداختند.

منبع: ایرنا

کد خبر 621018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.