۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
این شهرها زیر آب می‌روند!

شهرهایی مانند ونیز ایتالیا و بانکوک تایلند، در آینده زیر آب می‌روند و توسعه فناوری نیز به نجات آن‌ها کمک نخواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرنوشت بعضی از شهرها مانند یک زندانی محکوم به اعدام است. این شهرها تحت تأثیر فرآیندهای طبیعی قرار می‌گیرند و در آینده نزدیک زیر آب فرو می‌روند.

ونیز

به درستی مشخص نیست که چندین نسل این فرصت را خواهند داشت که از شهر زیبای ونیز در ایتالیا دیدن کنند. این مطلب مدت‌ها است که ذهن گردشگران، بوم‌شناسان، دانشمندان و همه ساکنان این شهر را به خود مشغول کرده است. یک مطالعه علمی که از ماه مارس ۲۰۱۷ انجام شده است، ثابت می‌کند که افزایش سطح دریاها به دلیل تغییرات آب و هوایی، می‌تواند به طور قطعی اوایل سال ۲۱۰۰ شهر ونیز را زیر آب ببرد.

این مطالعه توسط تیمی از ژئوفیزیکدانان ایتالیایی و فرانسوی انجام و در مجله علمی "کواترنری بین‌المللی" منتشر شد. به گفته آن‌ها، سطح آب دریای مدیترانه تا سال ۲۱۰۰ می‌تواند ۱۴۰ سانتی‌متر افزایش یابد. این عدد باورنکردنی است. به‌خصوص وقتی در نظر بگیریم که در هزار سال گذشته سطح آب این دریا تنها ۳۰ سانتی‌متر بالا رفته است. سناریوی خوش‌بینانه این است که سرعت افزایش سطح آب ممکن است تغییر کند و یا اینکه مردم راهی برای نتیجه نجات شهر از غرق شدن در آب بیابند.

این شهرها زیر آب می‌روند!

بانکوک

بانکوک، یکی از کلان‌شهرهای جهان است که پیشرفت بسیار سریعی دارد، اما این شهر آینده روشنی نخواهد داشت؛ به این معنی که هر چیزی که تاکنون در بانکوک ساخته شده است، نابود خواهد شد. شهر کم‌ارتفاع بانکوک در ۳۰ کیلومتری شمال ساحل خلیج تایلند قرار دارد و کارشناسان معتقد هستند که تا سال ۲۰۵۰ سطح آب این شهر تا ۲۹ سانتی‌متر افزایش خواهد یافت. در واقع کلان‌شهر بانکوک روی تالاب‌ها ساخته شده و به‌تدریج در حال غرق شدن است. به گفته کارشناسان اقلیم‌شناسی، این امر باعث سیلاب مکرر می‌شود که احتمالاً مقدمه‌ای برای سیلاب کل شهر است. بنابراین اگر گامی برای حفاظت از شهر برداشته نشود، در ۵۰ سال آینده، بیشتر بانکوک زیر آب خواهد بود.

این شهرها زیر آب می‌روند!

سانفرانسیسکو

سانفرانسیسکو، یکی از بزرگ‌ترین و پربازدیدترین شهرهای ایالات متحده نیز ممکن است بار دیگر از پس از وقوع فاجعه طبیعی سال ۱۹۰۶ نابود شود. در آن زمان زلزله‌ای به بزرگی ۸.۳ ریشتر شهر را لرزاند، خسارات هنگفتی به بار آورد و جان بیش از سه هزار نفر را گرفت.

از آن زمان، همواره این ترس در ذهن هر کالیفرنیایی وجود دارد که ممکن است این فاجعه دوباره اتفاق بیفتد؟ علت اضطراب ساکنان این منطقه، یکی از خطرناک‌ترین پدیده‌های زمین‌شناسی به نام گسل "سن آندریاس" است که منطقه کیپ‌مندوسینو در شمال غربی تا خلیج کالیفرنیا در جنوب شرقی را پوشش می‌دهد.

این گسل صفحات اقیانوس آرام و آمریکای شمالی را از هم جدا می‌کند، از آب‌های خلیج کالیفرنیا به سمت شمال، نزدیک سانفرانسیسکو گسترش می‌یابد و به کف اقیانوس حرکت می‌کند. مقامات ایالت سانفرانسیسکو با انتشار بروشورهای چندزبانه این موضوع را به ساکنان شهر اطلاع داده‌اند و میزان انعطاف‌پذیری ساختمان‌ها را آزمایش کرده‌اند.

این شهرها زیر آب می‌روند!

بانجول

شهر بانجول، پایتخت گامبیا در دهانه رودخانه گامبیا به اقیانوس اطلس واقع شده است و خط ساحلی آن به شدت تحت تأثیر آب قرار دارد. حدود ۳۵ هزار نفر از ساکنان این شهر نگران افزایش سطح آب اقیانوس‌ها هستند. اگر بدترین سناریو محقق شود و سطح اقیانوس حدود یک متر افزایش یابد، شهر زیر آب خواهد رفت. در چنین شرایطی بیش از نیمی از جنگل‌ها و مزارع برنج این کشور از بین می‌رود و فاجعه بزرگی به وجود می‌آید که اقتصاد این شهر را در هم می‌شکند. مسئولان بانجول در تلاش هستند تا راهی برای نجات این شهر بیابد.

این شهرها زیر آب می‌روند!

ترجمه از: لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 620829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.