۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
هواگیری شوفاژ + آموزش و نحوه

هواگیری رادیاتور شوفاژ و موتورخانه در فصل سرما انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا، اگر قسمت بالای رادیاتور شما سرد و قسمت پایین آن گرم است، احتمالاً هوا داخل آن محبوس شده و ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشد. اگر رادیاتور شما دچار مشکلات زیر شده، زمان هواگیری آن فرا رسیده است.

نحوه هواگیری شوفاژ

۱- سیستم گرمایش را روشن کنید

سیستم گرمایش را روشن کنید و منتظر بمانید تمام رادیاتورهای خانه گرم شوند (زمان لازم برای گرم شدن رادیاتورها به تعداد رادیاتورها و اندازه خانه شما بستگی دارد، پس عجله نکنید).

۲- رادیاتورها را بررسی کنید

هر رادیاتور را به دقت بررسی کنید تا ببینید آیا دمای آن در همه جا یکنواخت هست یا خیر. اگر رادیاتوری را پیدا کردید که قسمت بالای آن سرد بود و یا صدای شر شر آب می‌داد، هوا داخل آن محبوس شده و باید هواگیری شود.

نکته: توصیه می‌کنیم در زمان بررسی رادیاتور یک جفت دستکش نازک بپوشید چون ممکن است بسیار داغ باشد.

۳- سیستم گرمایش را خاموش کنید

ممکن است رادیاتور خیلی داغ باشد و نتوانید با آن کار کنید؛ بنابراین قبل از سیستم گرمایش را خاموش کرده و منتظر بمانید تا رادیاتورها خنک شوند.

۴- یک ظرف یا پارچه زیر شیر هواگیری قرار دهید

شیر هواگیری را پیدا کرده و یک کاسه یا ظرف زیر آن بگیرید تا آب رادیاتور درون آن بریزد. همچنین می‌توانید پارچه یا یک حوله قدیمی زیر آن بگذارید تا آب ریخته شده را به خود بگیرد.

نکته: شیر هواگیری معمولاً در گوشه بالای رادیاتور قرار داشته و دو نوع دارد. نوع اول شبیه یک سوراخ گرد با یک مربع داخل آن است. برای باز کردن این نوع شیر معمولا به آچار مخصوص نیاز دارید. نوع دیگر، به شکل یک پیچ دو سو است. با استفاده از یک پیچ گوشتی دو سو می‌توان به راحتی این نوع شیر هواگیری را باز و بسته کرد.

۵- شیر هواگیری را باز کنید تا هوا آزاد شود

پیچ یا شیار موجود در مرکز پیچ هواگیری را باز کنید. آچار رادیاتور یا پیچ گوشتی را داخل دریچه قرار دهید و به آرامی آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید (چرخش ۹۰ درجه کافی است). اکنون شما باید صدای خروج هوا را بشنوید. ظرف را زیر دریچه نگه دارید تا آب رادیاتور بر روی زمین نریزد.

۶- دریچه را ببندید

زمانی که صدای هوا متوقف شد و آب شروع به نشت کرد، شیر هواگیری را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا بسته شود.

۷- فشار پکیج را چک کنید

برای بقیه رادیاتورهای خانه که نیاز به هواگیری دارند مراحل فوق را تکرار کنید.

اگر از پکیج استفاده می‌کنید، در پایان و بعد از هواگیری رادیاتورها، شما باید فشار آب پکیج را با فشارسنج (گیج فشار موجود روی پکیج) چک کنید. اگر فشار خیلی کم بود (کمتر از یک بار)، باید فشار آن را افزایش دهید. فشار نرمال برای سیستم گرمایش بین یک تا دو بار است. بعد از اینکه مطمئن شدید فشار سیستم نرمال است، آن را روشن کنید. رادیاتورها را بررسی کنید تا از یکنواخت بودن گرمای آنها مطمئن شوید.

کد خبر 620811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.