علت افزایش جمعیت گربه‌های بلاصاحب چیست؟

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به معضل جدید هاری در گربه‌های شهری، گفت: غذا دادن به گربه‌های بلاصاحب توسط شهروندان منجر به افزایش جمعیت گربه‌ها شده است.

علیرضا ادیبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چهار مورد از ابتلای گربه به هاری در یک سال گذشته در استان اصفهان گزارش شده است که یک مورد متعلق به کاشان، یک مورد خوانسار، یک مورد فولادشهر و یک مورد شهر اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه در چهار تا پنج سال اخیر، یک مورد ابتلای گربه به هاری گزارش شده بود، اما گزارش چهار ابتلاء در طول هفت یا هشت ماه، نگران‌کننده است، افزود: آمار مطرح شده، طبق گزارش‌های رسیده و نمونه‌گیری‌های انجام شده است و احتمال می‌دهیم تعداد آنها بیشتر باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه ممکن است ویروس هاری به راحتی در جمعیت گربه‌ها نفوذ کرده باشد و به علت نزدیکی گربه‌ها به انسان، با وضعیت خطرناکی روبه‌رو شویم، تصریح کرد: مطرح کردن این موضوع در واقع هشداری برای پیشگیری است.

لزوم برنامه‌ریزی برای کنترل جمعیت گربه‌های بلاصاحب

وی با اشاره به اینکه این موضوع اتفاقی جدید در استان است و نقش گربه‌ها در انتقال ویروس هاری به انسان، باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: برنامه‌ای برای مدیریت و کنترل سگ‌های بلاصاحب در نظر گرفته شده است، البته آن طور که باید اجرا نمی‌شود، لازم است برای کنترل جمعیت گربه‌ها برنامه‌ریزی مؤثری داشته باشیم.

ادیبان گفت: اگر بخواهیم برای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند هاری برنامه‌ای داشته باشیم، گربه‌ها نیز باید مد نظر قرار گیرند. به‌جز گربه‌های خانگی که به صورت پت زندگی می‌کنند، بیشتر گربه‌های شهری بلاصاحب هستند و این خطری است که افراد جامعه باید از آن آگاه باشند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه افزایش بیش از حد تعادل جمعیت گربه‌ها در شهر، می‌تواند خطری تهدیدکننده باشد، اضافه کرد: غذا دادن به گربه‌های بلاصاحب توسط شهروندان منجر به افزایش جمعیت گربه‌ها شده است، لذا نهادهای مسئول باید در خصوص کنترل جمعیت سگ‌ها و گربه‌های بلاصاحب برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشند.

وی در خصوص لزوم فرهنگ‌سازی جهت غذا ندادن به حیوانات بلاصاحب، خاطرنشان کرد: بیماری‌های مشترک انسان و دام می‌توانند منجر به ایجاد خطراتی شود و افراد جامعه باید عواقب غذا دادن به حیوانات بلاصاحب مانند گربه‌ها را در نظر بگیرند.

کد خبر 620750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.