از به اجماع نرسیدن نخبگانی تا موسی درون مدیران مراکز هنری شهرداری اصفهان

درک نکردن اهمیت هنر معاصر در اصفهان توسط برخی متولیان امر و اجماع نکردن نخبگان در مقوله فرهنگ و هنر این شهر اصفهان بخشی از صحبت‌های مطرح‌ شده در میزگرد ایمنا است که نشان می‌دهد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های هنری با چه مشکلاتی مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرمایه‌های هنری هر جامعه به‌نوعی ظرفیت‌ها و به‌تبع آن توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن جامعه را پیش رو دارد. به هر میزان که رشد و توسعه و ارتقای سرمایه‌های هنری در جامعه‌ای وجود داشته باشد به همان میزان جامعه به پویایی لازم دست خواهد یافت. نقش و کارکرد سازمان‌ها و مراکز فرهنگی دارای اهمیت است و میزان اثرگذاری آن‌ها همیشه مدنظر بوده است. هرچند که کشورمان با آسیب تعدد سازمان و نهادهای متولی در حوزه فرهنگ و هنر روبه‌رو است، اما اضافه شدن سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به شهرداری‌ها نوید فعالیت‌های نو و اقدامات راهبردی برای شهروندان را می‌دهد؛ نویدی که همیشه با دیده شک از سوی صاحب‌نظران و فعالان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی همراه بوده است.

آنچه مسلم است جدا از اهداف شکل‌گیری سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در شهرداری‌های شهرهای کشور، رویکردی که این مراکز به‌عنوان اهداف خود تعیین کرده‌اند و بر اساس آن فعالیت می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است، اما آنچه به‌عنوان پرسش یا مطالبه اصلی شهروندان و فعالان حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مطرح می‌شود، این است که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری هر شهر چقدر توانسته این اهداف تعریف شده را محقق کرده است و باید در سیاست‌ها و اقدامات کم‌اثر خود تجدیدنظر کند و اصلاح رویه انجام دهد.

«اصفهان من، شهر زندگی» یک شعار اصلی و محوری است که در رویکرد مدیریت جدید شهری اصفهان دنبال می‌شود و بی‌شک سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان یکی از مؤلفه‌ها و ساختارهای محقق شدن این مهم در این شهر است، آنچه به‌عنوان پرسش اصلی مطرح می‌شود، این است که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با وجود داشتن مراکز متعدد و انجام گسترده فعالیت‌ها به چه میزان توانسته است این زیست‌پذیری را برای شهروندان ایجاد کند و مهم‌تر از همه آیا فعالیت‌های مراکز و اداراتی که ذیل این سازمان عمل می‌کنند، راهبردی و همراه با چشم‌انداز بلندمدت بوده است یا خیر.

از به اجماع نرسیدن نخبگانی تا موسی درون مدیران مراکز هنری شهرداری اصفهان

از این‌رو خبرگزاری ایمنا با برگزاری میزگرد تخصصی تحت عنوان «نقد و بررسی سیاست‌ها و فعالیت‌های هنری شهرداری اصفهان» که با حضور مجتبی شاهمرادی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، سیدمحمد سجادزاده معاون فرهنگی، هنری سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اصفهان، علی عطریان رئیس اداره هنری سازمان، مهدی تمیزی مدیر دفتر هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان، علی دادفر مدیر تالار هنر اصفهان، الهه رضایی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان، سجاد رضایی مدیر دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان، منصور قربانی مدیر دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان، امین خیام‌باشی مدیر موزه عصارخانه شاهی، سعید محمدی‌پناه مدیر دفتر تخصصی شهرداری اصفهان، ملیحه قریشیان مدیر موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا و محمدهاشم صرامی مدیر موزه گرمابه شاهزاده‌ها اجرا شد، به بررسی این محورها پرداخت که مشروح مباحث مطرح‌شده را از نظر می‌گذرانید.

مشارکت و تسهیلگری از فعالیت‌های ادبی رویکرد مرکز قلمستان است

الهه رضایی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به رویکرد این مرکز در توسعه فعالیت‌های ادبی در شهر اصفهان، اظهار کرد: یکی از رویکردهای مهم این مرکز پرهیز از اقدامات موازی با سایر مراکز خصوصی و نهادهای دولتی شهر اصفهان در حوزه ادبیات است، ضمن اینکه در مرکز قلمستان سعی شده است که به‌عنوان بازوان کمکی، از فعالیت و اقدامات این دستگاه‌ها و نهادها، حمایت‌های لازم صورت گیرد.

وی افزود: مراکز خصوصی و نهادهای دولتی که در حوزه ادبی فعالیت می‌کنند، هرکدام با چالش‌هایی مواجه هستند که این چالش‌ها با یکدیگر متفاوت است. در نهادهای دولتی شاهد اعتبارات قابل توجه اما کمبود نیروی داوطلب جهت انجام فعالیت‌های ادبی هستیم، در مقابل در مراکز خصوصی شاهد حضور گسترده و فعال نیروی داوطلب هستیم اما امکانات و اعتبارات این مراکز نسبت به نهادهای دولتی کم است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: مباحث مالی برای بسیاری از استادان و بزرگان ادبیات وقتی توسط مراکز خصوصی برای سخنرانی و مشارکت در فعالیت‌های ادبی دعوت می‌شوند، در اولویت نیست و به سخنرانی و فعالیت در این مراکز بیشتر به‌عنوان یک فعالیت داوطلبانه نگاه می‌کنند، اما برخی از این استادان در مواجهه با مرکزی همچون آفرینش‌های ادبی قلمستان، انتظار دارند این مرکز از آن‌ها حمایت‌های مالی کند.

از به اجماع نرسیدن نخبگانی تا موسی درون مدیران مراکز هنری شهرداری اصفهان

با تکثر حوزه‌ها در فعالیت‌های ادبی روبه‌رو هستیم

وی اضافه کرد: مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان سعی کرده است بر اساس آئین‌نامه و قوانین سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به مراکز خصوصی و نهادهای دولتی در حوزه ادبی همچون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری استان اصفهان همکاری و کمک‌های لازم را داشته باشد. این مرکز به‌غیر از انجام فعالیت‌های راهبردی در حوزه ادبیات، نقش تسهیلگری خود را با مشارکت، همکاری و حتی کمک به مراکز خصوصی و نهادهای دولتی همکار در حوزه ادبیات انجام می‌دهد.

رضایی با بیان اینکه مسئله‌ای که در ادبیات با آن مواجه هستیم، خاص و ویژه است، گفت: هرچند مراکز هنری همچون مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان به‌عنوان زیرمجموعه‌های اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حال فعالیت هستند، اما شاهد تکثر و تنوع و فعالیت هر مرکز هستیم، ضمن اینکه رویکرد و فعالیت‌های هر مرکز با مرکز دیگر قابل مقایسه نیست، باید این موضوع را در نظر داشت که فعالیت‌های و رویکرد دفتر تخصصی سینما یا دفتر هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان با مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان متفاوت است.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از ادبیات و فعالیت در این حوزه می‌شود، این مرکز با یک دامنه بسیار گسترده‌ای از حوزه‌های مختلف حوزه ادبیات مواجه است. تکثر، تنوع و دامنه فعالیت‌های حوزه ادبیات بسیار گسترده است یعنی این مرکز در هر حوزه‌ای از این دامنه جهت فعالیت ورود پیدا کند، به‌طور قطع از سایر بخش‌های ادبیات غافل خواهد ماند. ادبیات شامل متون کهن، متون معاصر، ادبیات حوزه دفاع مقدس، ادبیات حماسی و سایر موارد است و به همین جهت مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان نمی‌تواند فقط در یک حوزه از ادبیات ورود و فعالیت کند.

نقش مرکز قلمستان در معرفی سبک ادبی اصفهان

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تأکید کرد: سبک ادبی اصفهان، سبکی است که باید در آن فعالیت و سرمایه‌گذاری شود، به‌ویژه اینکه مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان در شهر اصفهان مستقر است و در این شهر شاعرانی همچون کمال، صائب و سایر بزرگان ادبی زیست یافته‌اند که هرکدام از این افراد یک سبک ادبی را در اصفهان پایه‌گذاری کرده‌اند و نیاز است برای ترویج و معرفی این سبک‌ها تلاش شود.

رضایی افزود: دلیل اینکه تاکنون مرکز آفرینش ادبی قلمستان در معرفی سبک ادبی اصفهان و پرداختن به آن اقدامات بنیادین و راهبردی کمتری داشته است، تکثر و تنوع فعالیت در حوزه ادبیات بوده است اما این امر به این معنا نیست که مرکز قلمستان در حوزه معرفی و ترویج سبک ادبی اصفهان غفلت کرده باشد بلکه این مرکز طی دو تا سه سال گذشته سعی کرده است با سیاست‌گذاری و انجام اقداماتی همچون «جایزه ادبی جمال‌زاده» این مهم را محقق کند؛ در واقع سرمایه‌گذاری مرکز قلمستان در «جایزه ادبی جمال‌زاده» بر مبنای سبک اصفهان بود.

وی اظهار کرد: مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان سعی کرده است، در بحث اصفهان سرمایه‌گذاری ویژه‌ای داشته باشد اما باز تأکید می‌کنم که در مورد سبک اصفهان و معرفی آن باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای شود که قرار است این سرمایه‌گذاری در مرکز قلمستان با برنامه‌هایی که پیش رو دارد همچون «جایزه ادبی کمال» صورت گیرد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه رویکرد مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان ادامه دادن فرآیندهای موفق گذشته است، تصریح کرد: در برگزاری و ادامه «جایزه ادبی جمال‌زاده»، من به‌عنوان مدیر مرکز، اداره هنری و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نقش تصمیم‌گیرنده ندارم؛ طبیعی است با تغییر مدیریت در دستگاه‌های دولتی سیاست‌ها تغییر می‌کند و بسیاری از فعالیت‌های گذشته دیگر تکرار و اجرا نشود.

از به اجماع نرسیدن نخبگانی تا موسی درون مدیران مراکز هنری شهرداری اصفهان

نقش دفتر هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان در معرفی هنرمندان به خارج از کشور

مهدی تمیزی، مدیر دفتر تخصصی هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان اظهار کرد: نه‌تنها در حوزه هنرهای تجسمی بلکه سایر حوزه‌های هنری مسائل و دغدغه‌هایی وجود دارد که با ساختارهای جغرافیای، سیاسی و ایدئولوژیک کشور دست و پنجه نرم می‌کند. یک هنرمند در اصفهان و حتی سایر شهرهای کشور نمی‌تواند به‌درستی مسئله ذهنی خود را بیان کند، ما باید بدانیم در کجا ایستاده‌ایم و زندگی می‌کنیم.

وی افزود: قبل از اینکه این پرسش در دفتر تخصصی هنرهای تجسمی شهرداری یا موزه هنرهای معاصر اصفهان مطرح شود که درازای ورود هنرمندی از خارج کشور به شهر اصفهان، چرا هنرمندی از اصفهان جهت معرفی آثار خود به خارج از کشور اعزام نشده است؟، باید این پرسش به‌طور مصداقی مطرح شود که چرا موزه هنرهای معاصر اصفهان در نمایشگاهی که برای تعامل ۲۰ هنرمند چینی با هنرمندان اصفهانی در شهر اصفهان برگزار کرد، نتوانست آثار هنرمندان اصفهان را نیز در چین به نمایش بگذارد؟

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان تصریح کرد: جمع‌کردن ۲۰ هنرمند چینی که فاصله مکانی و فرهنگی زیادی با کشور ما دارند، در یک نمایشگاه آن‌هم در شهر اصفهان کار ساده‌ای نبود، اما این اقدام صورت گرفت و در آن هنرمندان کشور چین با ۲۰ هنرمندان اصفهانی از نزدیک آشنا شدند و تعامل داشتند اما متأسفانه با وجود تلاش‌های فراوان نتوانستیم آثار ۲۰ هنرمند اصفهانی را برای نمایش در نمایشگاه هنری کشور چین ارائه دهیم که در محقق نشدن این مهم، کمبود اعتبارات، مسائل سیاسی، وزارت امور خارجه و سایر عوامل نقش داشت.

اهمیت هنر معاصر در اصفهان توسط برخی متولیان امر درک نمی‌شود

وی اضافه کرد: موزه هنرهای معاصر سال‌های گذشته، «تونی کرگ» از مطرح‌ترین مجسمه‌سازان جهان را برای نمایش آثارش به اصفهان دعوت کرد؛ هر اندازه این مجموعه موزه تلاش کرد که یک اثر از این هنرمند مجسمه‌ساز مطرح جهان را خریداری کند که همچون اثر استاد تناولی و اثر استاد نعمت‌الهی به گنجینه‌های شهر اصفهان اضافه شود، متأسفانه نشد.

تمیزی گفت: قیمت خرید آثار این مجسمه‌ساز بسیار گران است اما شهر تهران از این هنرمند یک اثر خریداری کرد، در مقابل با وجود این که من و مجموعه تیم موزه هنرهای معاصر تمام تلاش خود را برای خرید یک اثر از این هنرمند با قیمت و تخفیف بسیار مناسب به‌کار گرفتیم، اما زمان پرداخت هزینه که رسید مدیریت شهری اصفهان اهمیت این اثر را نمی‌دانست؛ استدلال آن‌ها برای خرید نکردن یک اثر از تونی گرک برای شهر اصفهان این بود که چند قطعه که روی سر هم قرار گرفته است را می‌توان در دولت‌آباد اصفهان تولید کرد و همین امر باعث شد نتوانیم یک اثر از این هنرمند جهانی خریداری کنیم، خریدی که آورده بالایی برای شهر اصفهان به همراه داشت.

نگاه به هنر در اصفهان همچون هنر کلاسیک است

وی اضافه کرد: نه‌فقط مدیریت شهری بلکه سایر اداره‌های فرهنگی و هنری در وهله اول باید درک و فهم درستی از مقوله هنر داشته باشند، در شهر اصفهان وقتی صحبت از هنر می‌شود تمام توجه‌ها به رشته‌های مینیاتور و خوش‌نویسی معطوف می‌شود. با وجود احترام و اهمیتی که برای این دو رشته هنری قائل هستم اما خوشنویسی و مینیاتور هنرهای کلاسیک هستند.

مدیر دفتر تخصصی هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان تصریح کرد: یک شهردار، یک مدیر شهری یا یک مدیر اداره کل، از هنر معاصر جهان هیچ نمی‌دانند، البته نباید هم مطلع باشند، دلیلی هم ندارد که بدانند، زیرا تخصص این بزرگواران غیر از مقوله هنر است. مگر یک هنرمند بیمار می‌شود باید به‌طور حتم از درمان آن بیماری اطلاع داشته باشد؟، بلکه برای درمان به سراغ دکتر متخصص می‌رود به همین جهت مدیریت شهری هم باید به دفاتر تخصصی خود اطمینان کند.

از به اجماع نرسیدن نخبگانی تا موسی درون مدیران مراکز هنری شهرداری اصفهان

بسیاری از شهرهای کشور به دفاتر تخصصی خود باور ندارند

وی خاطرنشان کرد: هنوز در مجموعه شهرداری بسیاری از شهرهای کشور به دفاتر تخصصی خود باور ندارند و در عمل شاهد جزیره‌ای عمل کردن برخی از شهرداری‌ها هستیم، مناطق شهرداری برخی از شهرهای کشور جزیره‌ای عمل می‌کنند و حتی مشاوره‌پذیر هم نیستند.

تمیزی گفت: دفتر تخصصی تجسمی شهرداری و موزه هنرهای معاصر اصفهان برای آوردن هنرمند خارجی به ایران و اصفهان مشکل خواهد داشت. برای حضور هنرمند خارجی به اصفهان با مسائلی از قبیل استعلام مواجه هستیم.

غنی کردن گنجینه موزه هنرهای معاصر اصفهان با اجرای طرح «وقف آثار هنری»

وی افزود: موزه هنرهای معاصر اصفهان وقتی با کاهش و سپس قطع اعتبارات برای خرید آثار هنری مواجه شد، متوقف نشد و منتظر نماند تا مجدد این اعتبارات اختصاص پیدا کند، بلکه با اجرای طرحی با عنوان «وقف آثار هنری» سعی کرد که همچون گذشته بتواند آثار هنری فاخری را به گنجینه‌های خود اضافه کند. برای این وقف که امروز به‌راحتی در مورد آن صحبت می‌شود، پروپاگاندای زیادی صورت گرفت تا در میان شهروندان تبیین شود.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان ادامه داد: به‌واسطه این تبیین، ۶۳ اثر هنری شاخص کارشناسی شده طی چهار سال به موزه هنرهای معاصر اصفهان اهدا شد. آثاری که برای اهدا به این موزه ارائه می‌شد، توسط شورای کارشناسی بررسی و فقط آثار فاخر و کم‌نظیر هنری برای اضافه شدن به این گنجینه پذیرفته می‌شد. اهدای ۶۳ اثر فاخر هنری به موزه هنرهای معاصر طی ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است هدف از بیان این مسئله این بود که عنوان کنم که سعی ما در موزه هنرهای معاصر همیشه بر این بوده است که در مقابل مشکلات و کاستی‌ها راه‌حل مناسب و جدیدی را پیدا کنیم.

از به اجماع نرسیدن نخبگانی تا موسی درون مدیران مراکز هنری شهرداری اصفهان

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دستگاه متولی در حوزه فرهنگ نیست

مجتبی شاهمرادی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: این سازمان دستگاهی متولی در حوزه فرهنگ نیست بلکه نقش و رویکرد تسهیلگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری را دارد. در واقع سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دستگاه حامی فرهنگ است. این سازمان سعی کرده است به‌عنوان دستگاه حامی فرهنگی حمایت‌های مادی و معنوی را از دستگاه‌های متولی فرهنگی شهر اصفهان داشته باشد و نمی‌توان به این امر خرده گرفت، زیرا مشارکت با سایر دستگاه‌ها رویکردی است که در تمام دستگاه‌های دولتی کشور وجود دارد.

وی افزود: البته باید این نکته مهم را در نظر داشت که ظرفیت فکری و اجرایی شهرداری اصفهان فاصله زیادی با سایر دستگاه‌ها دارد، شهرداری اصفهان دارای همکارانی است که فارغ از شخصیت حقوقی که دارند، شخصیت حقیقی آن‌ها افراد مؤثر و متخصص در حوزه خود هستند و این همکاران حتی در شهرداری فعالیت نداشته باشند، در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنند متخصص و جریان‌ساز هستند.

حامی بودن سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تعریف و رویکرد مشخص دارد

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: این سازمان در دوگانه اینکه متولی یا حامی فرهنگ و هنر است، در سطح حامی قرار می‌گیرد اما این بخش حامی دارای دو بخش است، بخش اول فعالیت‌ها و اقداماتی است که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حوزه فرهنگ و هنر شهر اصفهان انجام می‌دهد و بخش دوم فعالیت‌ها و اقداماتی است که این سازمان جهت مشارکت با دستگاه‌های متولی فرهنگ در برگزاری برنامه‌ها و اقدامات آنان انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: حامی بودن فرهنگ توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، رویکردی است که سال‌ها شهرداری اصفهان در اثر تجربه و اندوخته‌ای که داشته به این نکته رسیده است و آن را دنبال می‌کند و به نظر من این سیاست و راهبردی صحیحی است که شهرداری اصفهان طی سال‌های اخیر در بحث حمایت از حوزه فرهنگ و هنر دنبال می‌کند.

شاهمرادی گفت: مردمی کردن فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهر اصفهان و واگذار کردن آن‌ها به شهروندان حد اعلای حامی بودن سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حوزه فرهنگ و هنر است و امیدواریم بتوانیم بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری این سازمان همچون مدیریت فعالیت‌های تالار هنر شهرداری اصفهان را به شهروندان متخصص در حوزه تئاتر واگذار کنیم و این سازمان در تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری مراکز خود فقط نقش سیاست‌گذار و پشتیبان داشته باشد و انجام اقدامات و فعالیت‌های هر مرکزی به عهده اهالی و جامعه هدف آن مرکز باشد. هم‌اکنون ساختار شوراهای مشورتی مراکز اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به سوی رویکرد مردمی کردن پیش می‌رود.

از به اجماع نرسیدن نخبگانی تا موسی درون مدیران مراکز هنری شهرداری اصفهان

جایزه ادبی جمال‌زاده در اصفهان برگزار می‌شود؟

وی با بیان اینکه برگزاری جایزه ادبی در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است، اظهار کرد: شهرداری اصفهان در این دوره در حال تجدید ساختار در حوزه جایزه‌های خود است. این سازمان به فکر برنامه‌ریزی و اجرای «جایزه بزرگ اصفهان» است که بتواند تمام رشته‌های مختلف را در بر گیرد؛ به‌طورقطع این جایزه در عرصه‌هایی که اصفهان صاحب مکتب و دارای جایگاه قدیمی است همچون موسیقی، ادبیات، تئاتر، هنرهای آئینی تعریف می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: علت اینکه در برگزاری جایزه‌ها در این سازمان کمی تأخیر افتاده است، تجدید ساختار در جایزه‌ها و جشنواره‌های شهرداری اصفهان بوده است و دلیل این امر آن است که بتوانیم در حوزه جایزه‌ها نوعی تجدید ساختار صورت گیرد تا تمام این جایزه‌ها و جشنواره‌ها بتواند یک اقدام مؤثر در جهت توسعه فرهنگ و هنر شهر اصفهان باشد. به همین جهت ممکن است جایزه ادبی جمال‌زاده تحت عنوان دیگر حوزه جایزه‌ها و جشنواره‌ها تعریف شود اما به‌طور قطع برگزاری جایزه ادبی توسط این سازمان دنبال می‌شود.

چرایی معرفی نشدن هنر معاصر اصفهان به شهرهای جهان

وی درباره چرایی معرفی نشدن هنر معاصر اصفهان به شهرهای جهان به‌ویژه شهرهای خواهرخوانده شهر اصفهان، گفت: نه‌فقط در حوزه هنر بلکه در عرصه ارتباطات بین‌المللی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با چند چالش در شهر اصفهان مواجه است. چالش اول مباحث مالی و تأمین آن است و هنوز در اصفهان به اجماع نخبگانی نرسیده‌ایم که هزینه ما در عرصه بین‌المللی یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که می‌تواند برای اصفهان برگشت مالی داشته باشد.

شاهمرادی ادامه داد: وقتی نگاه مدیریت شهری، آسفالت خیابان را اولویت مهم‌تری نسبت به برگزاری نمایشگاه هنری در خارج از کشور بداند و فعالیت‌های عمرانی را ارجح از توسعه و معرفی آثار هنری اصفهان در خارج از کشور بداند، نمی‌توان انتظار داشت که هنر و آثار هنرمندان اصفهانی به سایر شهرهای جهان به‌درستی معرفی شود.

اجماع نخبگان در مقوله فرهنگ و هنر در شهر اصفهان صورت نگرفته است

وی تأکید کرد: ما باید در سطح مدیران شهری و مدیران استانی به اجماع نخبگان برسیم که توسعه و معرفی فعالیت‌ها و آثار هنری در کشورهای جهان یک اولویت و سرمایه‌گذاری فرهنگی و هنری مهم است و به این دلیل تأکید بر اجماع نخبگانی در سطح استانی دارم که تمام دستگاه‌ها استانی همچون استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی وزارتخانه‌ها همچون وزارت امور خارجه کمک کنند که این مهم محقق شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: شهرهای استان‌هایی که مراودات مرزی دارند همچون تبریز و مشهد توانسته‌اند از این مراودات هنری در خارج از کشور بهره‌های خوبی ببرند اما در شهر اصفهان این باور وجود ندارد که عرصه فرهنگ و هنر می‌تواند برای ما یک عمق استراتژیک به وجود آورد و فرهنگ و هنر بتواند آمال ما را به سایر شهرهای کشورهای جهان منتقل کند.

وی افزود: مراودات با کشورهای جهان در عرصه فرهنگ و هنر یک سرمایه‌گذاری مطلوب است، وقتی از مدیران استان و حتی کشور درباره تاریخ آخرین مشاهده تئاتر یا بازدید از گالری هنری پرسیده شود، درخواهیم یافت مصرف فرهنگی کشور در عرصه سیاست‌گذاران و مدیران پایین است، طبیعی است وقتی اهمیت فرهنگ و هنر به‌درستی توسط سیاست‌گذاران و مدیران به شیوه صحیح درک نشده است و مهم‌تر از همه اجماع نخبگانی صورت نگرفته است، نمی‌توانیم حوزه فرهنگ و هنر اصفهان را به‌خوبی به کشورهای جهان معرفی کنیم.

استفاده از ظرفیت شهروند دیپلمات‌ها برای معرفی هنر اصفهان به جهان

شاهمرادی ادامه داد: با وجود این نواقص سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان توانسته است از ظرفیت شهروند دیپلمات‌ها و از ظرفیت اصفهانی که علاقه‌مند به فعالیت که در عرصه‌های مختلف در دنیا هستند، استفاده کند، به‌عنوان‌مثال در شهرهای همچون شانگهای چین، کوالالامپور مالزی شهروندان اصفهانی بوده‌اند که به‌طور داوطلبانه و با علاقه خود در این شهرها جهت معرفی آثار هنری و فرهنگی شهر اصفهان حضور پیدا کردند این اقدام تفاوت زیادی با کشور و شهری دارد که میلیارد هزینه برای حضور منسجم در کشورهای دیگر جهت معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری خود می‌کند.

وی اضافه کرد: جمع‌بندی در اصفهان این بوده است که حتی هیچ کمک و اعتبار کشوری برای ساخت سالن اجلاس اختصاص پیدا نکند، اقدام به ساخت آن در بیرون از شهر کردیم و هنوز هم نتوانسته‌ایم به‌درستی از آن استفاده کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: این سازمان به دنبال مقصر یا به اصلاح پرتاب کردن توپ در زمین دیگری نیست اما توسعه فعالیت‌های هنری و فرهنگی در شهر اصفهان نیاز به اجماع همگانی دارد، یعنی مدیران و دستگاه‌های شهر و استان اصفهان باید به یک اجماع همگانی برسد.

وی اظهار کرد: اجماع زمان‌بر است و افراد تا افراد بخواهند هم‌افق شوند و به اجماع و فهم مشترک برسند، زمان می‌برد. نمونه بارز این به اجماع نرسیدن در حوزه فرهنگ و هنر شهر اصفهان جشنواره بین‌المللی فیلم و کودک است؛ با وجود این که بیش از ۲۰ دوره از این جشنواره در سال‌های متمادی در شهر اصفهان برگزار شده است، هنوز در این شهر درباره جشنواره فیلم کودک و نوجوان و برگزاری آن به اجماع نرسیده‌ایم. کافی است که از شهروندان، مدیران شهری درباره جشنواره فیلم کودک و نوجوانان و اهمیت برگزاری آن در اصفهان نظرسنجی شود، آن گاه درخواهید یافت که در این حوزه اجماعی شکل نگرفته است.

از به اجماع نرسیدن نخبگانی تا موسی درون مدیران مراکز هنری شهرداری اصفهان

در حد اعتبار و آوازه اصفهان کار نکردیم

شاهمرادی ادامه داد: به اجماع نرسیدن در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به‌ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در شهر اصفهان به دلایل مختلفی دارد. ما گفت‌وگو نکرده‌ایم و استدلال‌های خود را در برگزاری یک فعالیت فرهنگی و هنری شاخص همچون جشنواره فیلم کودک و نوجوان بیان نکرده‌ایم و البته به نظر من در حد اعتبار و آوازه اصفهان هم کار نکردیم، یعنی ما در بسیاری از مواقع اصفهان را به‌اندازه یک شهر بی‌نام و نشان و بی‌تاریخ نگاه می‌کنیم و به دلیل این نوع نگرش نمی‌توانیم تصمیمات راهبردی و درست برای این شهر اتخاذ کنیم.

وی تصریح کرد: نه‌تنها در اصفهان بلکه در کشور بخشی از هنرمندان ما انتظار دارند که نهادها و دستگاه‌ها بی‌چون‌وچرا و بدون قاعده از آن‌ها حمایت کند، تکریم با اینکه بعضی مواقع هنرمند انتظار دارد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان همه کار برای او انجام دهد، تا شاید بتواند یک اثر هنری خلق کند فرق می‌کند. این سازمان حامی فرهنگ و هنر است اما این حامی بودن همچون پدر و مادر که حامی فرزندانش است چهارچوب و قواعد دارد، همان‌طور که پدر و مادر به‌عنوان حامی کمک می‌کند که فرزندش در سن کودکی راه رود، حمایت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز به‌گونه‌ای است که شرایط را برای خلق یک اثر هنری توسط هنرمند تسهیل می‌کند.

بودجه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان جوابگوی فعالیت‌های این سازمان است؟

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بودجه امسال شهرداری اصفهان ۱۴ هزار میلیارد تومان است، گفت: کل بودجه برنامه‌ای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ۵۰ میلیارد تومان است که این بودجه را باید در حوزه ورزشی، اجتماعی، فرهنگی و هنری هزینه کند، ضمن اینکه کل این بودجه نیز تخصیص پیدا نمی‌کند و درنهایت ۷۰ درصد این بودجه تخصیص پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: با احتساب تخصیص ۷۰ درصد، بودجه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ۳۵ میلیارد تومان است که اگر این ۳۵ میلیارد را تقسیم‌بر تعداد ماه‌های یک سال کنیم، بودجه این سازمان در ماه سه میلیارد تومان است که باید با این بودجه به ۲۲۰ مرکزی که ذیل این سازمان فعالیت می‌کنند، تقسیم شود. حتی اگر بگوییم بسیاری از این مراکز برون‌سپاری شده است و هزینه‌ای برای سازمان ندارد، تعدد و گستردگی فعالیت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان را نمی‌توان کتمان کرد. به عقیده من هر یک از همکاران ما در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان یک موسی درون دارند؛ یعنی اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای که با این اعتبار کم انجام می‌دهند در حد معجزه است.

با انجام فعالیت‌های هنری باکیفیت، زیست را به شهر اصفهان بعد از پاندمی کرونا برگرداندیم

شاهمرادی تأکید کرد: این میزان برنامه باکیفیت که توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حال انجام است، در طول تاریخ فعالیت‌های این سازمان بی‌سابقه است. سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان سعی کرده است بعد از فروکش پاندمی کرونا زیست را با فعالیت‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به شهر برگرداند. به‌جرئت می‌توانم این را عنوان کنم که تنها شهرداری اصفهان در حوزه مردم و شهروندان فعالیت فرهنگی و هنری انجام می‌دهد و سایر دستگاه با وجود زحمات و تلاش‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر انجام می‌دهند گستردگی فعالیتشان کم و برای مخاطبان خاص است.

وی افزود: اینکه می گویم میزان برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با این کیفیت بالا در طول تاریخ فعالیت سازمان بی‌سابقه بوده است، یک ادعا نیست بلکه بر اساس اعداد و ارقامی است که در خروجی «سامانه فرآیند شهرداری اصفهان» ارائه شده است. البته نکته مهم این است که در هیچ‌کدام از دوره‌های مدیریت شهری اصفهان، هماهنگی بین فعالیت‌های مدیریت مناطق و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نسبت به این دوره وجود نداشته است.

ادامه میزگرد روزهای آتی منتشر می‌شود.

تهیه و تنظیم: کورش دیباج، دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 620697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.