لایحه بازنگری آیین‌نامه «کمیته مساعدت عمرانی به مساجد اصفهان» تصویب شد

لایحه بازنگری آیین‌نامه «کمیته مساعدت عمرانی به مساجد شهر اصفهان» در جلسه علنی امروز (یکشنبه) شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه علنی امروز _یکشنبه بیست‌ونهم آبان‌ماه_ در حاشیه بررسی و تصویب آئین‌نامه بازنگری شده کمیته مساعدت عمرانی به مساجد شهر، اظهار کرد: آئین‌نامه بازنگری شده «کمیته مساعدت عمرانی به مساجد شهر اصفهان» پس از تصویب در شورای اسلامی شهر باید به هیئت امنای مساجد شهر ارسال شود، زیرا بسیاری از مساجد از خدماتی که شهرداری ارائه می‌کند، مطلع نیستند.

وی گفت: یکی از اولویت‌ها و کلان‌پروژه‌های شورای ششم اصفهان هوشمندسازی و الکترونیکی کردن فرآیندها است، اما تا این لحظه فرآیند مساعدت‌ها به مراکز فرهنگی و مساجد الکترونیکی نشده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم الکترونیکی‌شدن فرآیند کمیته مساعدت شامل فراخوان، درخواست، بررسی و مصوبات، افزود: بخشی از نارضایتی ذی‌نفعان به پاسکاری آن‌ها میان کمیته امور مساجد و حوزه مالی شهرداری مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: با الکترونیکی شدن فرآیندها، امکان ارزیابی امور فراهم می‌شود، در این راستا می‌توان بررسی کرد کار در کدام بخش توقف داشته است و امکان اصلاح آن وجود دارد.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر مساعدت‌ها بر اساس مطالبات انجام می‌شود که با اهداف مغایرت دارد، ادامه داد: اگر الکترونیکی شدن فرآیندها در این حوزه تحقق یابد، واسطه‌ها حذف می‌شوند و درخواست‌ها بدون واسطه طرح خواهد شد.

مدیریت شهری دوره ششم مساعدت به مساجد را احیا کرد

محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز ضمن تشکر از مدیریت شهری که مساعدت به مساجد و کانون‌های فرهنگی را به طور مجدد احیا کرده است، اظهار کرد: در شورای پنجم این مساعدت‌ها حذف شد و بسیاری از مراکز فرهنگی دچار مشکل شدند، این در حالی است که باید مجموعه‌هایی که به هر نحوی به مدیریت شهر کمک می‌کنند و بازوی شهرداری محسوب می‌شوند، مورد حمایت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف شورا حمایت از مراکز فرهنگی است که به مدیریت شهر کمک می‌کنند، گفت: در آئین‌نامه کمیته مساعدت عمرانی به مساجد شهر اصفهان، حسینیه‌ها دیده نشده است، درحالی‌که بعضی محلات مساجد ندارد و حسینیه‌های آن محله کارکرد مساجد را دارد.

لایحه بازنگری آیین‌نامه «کمیته مساعدت عمرانی به مساجد اصفهان» تصویب شد

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: نقش اداره کل اوقاف و امور خیریه برای کمک به مساجد به عنوان وظیفه ذاتی در آئین‌نامه مشخص نشده است و باید اوقاف نیز همپای شهرداری در این کمک‌ها نقش داشته باشد؛ هیئت امنای مساجد نیز باید فعال باشند و در کنار شهرداری مشارکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعضی مساجد در خیابان‌های اصلی شهر قرار دارد و سرویس‌های بهداشتی آن‌ها در طول شبانه‌روز در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، بنابراین در موضوع کمک و مساعدت این مساجد باید ویژه‌تر دیده شود.

مساجد مناطق کم‌برخوردار آباد شود

مجید نادرالاصلی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره اظهار کرد: مساعدت به مساجد بسیار تأثیرگذار است، لذا باید با تدبیر کمک‌ها در جایگاه واقعی خود انجام شود، در این راستا نباید بنشینیم تا مساجد برای دریافت کمک به دنبال ما بیایند، بلکه باید سراغ مساجد برویم.

وی با تاکید بر اینکه بعضی از مساجد به لحاظ زیرساختی وضعیت مطلوبی ندارند، تصریح کرد: با توجه به اینکه مساجد مکان‌هایی هستند که به عموم مردم اختصاص دارد باید با برنامه‌ریزی مساجد را شناسایی و به وضعیت آن‌ها رسیدگی کنیم، شهرداران مناطق نیز این مهم را باید پیگیری کنند.

لایحه بازنگری آیین‌نامه «کمیته مساعدت عمرانی به مساجد اصفهان» تصویب شد

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مساعدت‌ها باید شناور باشد تا بتوان مشکل مساجد را رفع کرد، افزود: باید تدبیر کنیم تا در مناطق کم‌برخوردار مساجد آباد شود.

پخش عمومی اذان در شهر با کمک به مساجد مدارس

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه در دوره چهارم شورای اسلامی شهر مساجد شناسنامه‌دار و کدبندی شد، اظهار کرد: در این راستا مشخص است که از آن سال تاکنون چه کمک‌هایی به مساجد از سوی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر شده است.

وی با اشاره به تأکید علما در پخش عمومی اذان در شهر، گفت: با کمک به مساجد مدارس می‌توان از آن‌ها بخواهیم اذان را در سه نوبت با توجه به تجهیزات صوتی که در اختیار دارند، پخش کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بسیاری از مساجد در خیابان اصلی سرویس‌های بهداشتی خود را در طول شبانه‌روز بسته نگه می‌دارند که با کمک به آن‌ها، می‌توان آن‌ها را تکلیف کرد که در طول شبانه‌روز به مردم خدمت‌رسانی کنند.

وی گفت: در هنگام نماز صبح در اصفهان خیلی از مساجد باز نیست و نماز جماعت برگزار نمی‌شود که باید از هیئت امنا درخواست کرد که اگر هم نماز جماعت برگزار نمی‌شود، حداقل در مساجد بر روی شهروندان باز شود.

مشارکت خیران در پروژه‌های شهری

عباس حاج‌رسولی‌ها، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پیشنهادها پیرامون آئین‌نامه مساعدت به مساجد بسیار خوب بود و باید جمع‌بندی شود، اظهار کرد: در پروژه‌های شهری باید مشارکت خیران را نیز داشته باشیم و برای شروع کار می‌توان برای کمک خیران به مساجد حسابی باز کرد.

لایحه بازنگری آیین‌نامه «کمیته مساعدت عمرانی به مساجد اصفهان» تصویب شد

وی با بیان اینکه باید زمینه مشارکت مردم را در امور فراهم کرد، هر چند اکنون مردم جلوتر از مسئولان حرکت می‌کنند، افزود: توصیه می‌کنم اداره اوقاف نیز در کمک به مساجد همین ادبیات و شیوه را داشته باشد.

تعریف شاخصه‌های کمک به مساجد شهر

رسول میرباقری، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه برای جلب مشارکت مردم فرصت‌های بسیار خوبی داریم، اظهار کرد: خیریه‌ای با هدف کمک به تعمیر مساجد با تشکیل هیئت امنای معتمد شکل بگیرد و فعالیت‌های خیرخواهانه مردم در آن مجموعه را جذب کند.

وی ادامه داد: مدیریت شهری اصفهان باید برای کمک به مساجد شاخصه‌هایی را تعریف و بر اساس آن اقدام کند.

لایحه بازنگری آیین‌نامه «کمیته مساعدت عمرانی به مساجد اصفهان» تصویب شد

کد خبر 620689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.